×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

'Slaaptekort is een epidemie'

'Slaaptekort is een epidemie'
28.09.2017 - Redactie

In 1942 sliep slechts acht procent van de mensen zes uur of minder. Tegenwoordig is dat bijna de helft van de mensen. Waar komt die verandering vandaan?


Matthew Walker doet al jarenlang onderzoek naar slaap. De afgelopen vierenhalf jaar schreef hij het boek Why We Sleep. Hij is ervan overtuigd dat we ons bevinden in een 'catastrophic sleep-loss epidemic.' Waarom slapen we zoveel minder dan 75 jaar geleden? Volgens hem zijn er verschillende redenen voor.

De redenen dat we minder slapen
Ten eerste, er is steeds meer verlichting en licht heeft een negatieve invloed op onze slaap. Ook schermen dragen niet bij aan een goede nachtrust. De tweede issue is ons werk. De grens tussen werk en privé vervaagt, maar dat is niet eens het grootste probleem. De reistijd wordt langer en niemand wil tijd voor familie of hobby's opgeven. Daardoor is slaap het eerste dat erbij inschiet. Andere factoren die meespelen zijn eenzaamheid, angst, alcohol en cafeïne. Sommige mensen zien weinig slapen zelfs een teken van succes.

Hoe korter je slaapt, hoe korter je leeft
Matthew Walker maakt zich er zorgen over, want verschillende onderzoeken wijzen uit: hoe korter je slaapt, hoe korter je leeft. Veel ziekten worden onder andere gelinkt aan te weinig slaap. Volgt Matthew zijn eigen adviezen op? Ja, hij houdt zich aan vaste bedtijden en raadt iedereen aan om dat te doen. Hij heeft de wetenschappelijke bewijzen gelezen en is ervan overtuigd dat deze bewijzen iedereen zouden moeten motiveren om genoeg te slapen. Maar het is niet genoeg, zegt hij. Er moeten dingen veranderen: aan de samenleving, op het werk en thuis.

Benieuwd naar het boek?
Why We Sleep: the new science of sleep and dreams is vanaf 3 oktober beschikbaar bij Bol.com voor €28,95.

Bron: The Guardian | Beeld: Shutterstock

Wat vind je ervan?

Reacties

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

23.04.2018 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

Waarom stinkt urine als je asperges hebt gegeten?

22.04.2018 - Heb jij er last van? Lees verder

Bultjes op je bovenarmen? Grote kans dat het keratosis pilaris is

21.04.2018 - Heb je last van rode en droge bultjes aan de achterkant van je bovenarmen? Grote kans dat het keratosis pilaris is. Lees verder

Review: Fitbit Versa

20.04.2018 - Sinds deze week is de Fitbit Versa te koop. De nieuwe Fitbit is niet alleen een activity tracker, maar ook een smartwatch. Santé's Shirley heeft de afgelopen drie weken een exemplaar morgen testen en deelt haar ervaring. Lees verder

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

16.04.2018 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

6 oorzaken van vervellende voeten

14.04.2018 - Hangen de vellen aan je voeten? Dat kan aan één van deze oorzaken liggen. Lees verder

Waarom moet je 's ochtends altijd plassen?

13.04.2018 - Het eerste dat je 's ochtends doet: naar het toilet gaan, zelfs als je 's avonds niet veel gedronken hebt. Lees verder

6 tips tegen onrustige darmen

11.04.2018 - Buikpijn, darmkrampen, een opgeblazen gevoel, allemaal verschijnselen die je vertellen dat je darmen niet helemaal happy zijn. Soms kunnen kleine aanpassingen de rust in je darmen terugbrengen. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 124 |
Mis niets
Daghoroscoop
Stier

Jij hebt een vooruitziende blik en zult jouw werk met zeer veel overgave…

» Naar de daghoroscopen