×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

'Slaaptekort is een epidemie'

'Slaaptekort is een epidemie'
28.09.2017 - Redactie

In 1942 sliep slechts acht procent van de mensen zes uur of minder. Tegenwoordig is dat bijna de helft van de mensen. Waar komt die verandering vandaan?


Matthew Walker doet al jarenlang onderzoek naar slaap. De afgelopen vierenhalf jaar schreef hij het boek Why We Sleep. Hij is ervan overtuigd dat we ons bevinden in een 'catastrophic sleep-loss epidemic.' Waarom slapen we zoveel minder dan 75 jaar geleden? Volgens hem zijn er verschillende redenen voor.

De redenen dat we minder slapen
Ten eerste, er is steeds meer verlichting en licht heeft een negatieve invloed op onze slaap. Ook schermen dragen niet bij aan een goede nachtrust. De tweede issue is ons werk. De grens tussen werk en privé vervaagt, maar dat is niet eens het grootste probleem. De reistijd wordt langer en niemand wil tijd voor familie of hobby's opgeven. Daardoor is slaap het eerste dat erbij inschiet. Andere factoren die meespelen zijn eenzaamheid, angst, alcohol en cafeïne. Sommige mensen zien weinig slapen zelfs een teken van succes.

Hoe korter je slaapt, hoe korter je leeft
Matthew Walker maakt zich er zorgen over, want verschillende onderzoeken wijzen uit: hoe korter je slaapt, hoe korter je leeft. Veel ziekten worden onder andere gelinkt aan te weinig slaap. Volgt Matthew zijn eigen adviezen op? Ja, hij houdt zich aan vaste bedtijden en raadt iedereen aan om dat te doen. Hij heeft de wetenschappelijke bewijzen gelezen en is ervan overtuigd dat deze bewijzen iedereen zouden moeten motiveren om genoeg te slapen. Maar het is niet genoeg, zegt hij. Er moeten dingen veranderen: aan de samenleving, op het werk en thuis.

Benieuwd naar het boek?
Why We Sleep: the new science of sleep and dreams is vanaf 3 oktober beschikbaar bij Bol.com voor €28,95.

Bron: The Guardian | Beeld: Shutterstock

Wat vind je ervan?

Reacties

Ik heb een tekenbeet, wat nu?

20.06.2018 - Een tekenbeet kun je ongemerkt oplopen, bijvoorbeeld tijdens een wandeling door het bos of nadat je op het gras hebt gezeten. Het is belangrijk om een teek zo snel mogelijk te verwijderen. Weet jij waar je op moet letten? Lees verder

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

18.06.2018 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

5 tips om je moedervlekken te controleren

16.06.2018 - Het is belangrijk om je moedervlekken in de gaten te houden. Als er iets afwijkend is, is de kans groter dat je het op tijd door hebt. Lees verder

Tips tegen hooikoorts

15.06.2018 - Naast medicijnen gebruiken, zijn er meer dingen die je kunt doen om je hooikoorts te verminderen. Lees verder

Hoe werkt bloed doneren?

14.06.2018 - Bloed doneren is een relatief simpele daad en je kunt er zelfs levens door redden. De eerste keer bloed doneren kan best spannend zijn. We vertellen je alvast wat handig is om te weten. Lees verder

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

11.06.2018 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

7 praktische tips om minder plastic te gebruiken

06.06.2018 - Plastic is erg slecht voor het milieu. Veel van het plastic dat in de oceaan drijft, is plastic dat maar één keer gebruikt is. Lees verder

Doen: 10 minuten stevig wandelen

05.06.2018 - Er wordt vaak gesproken over 10.000 stappen per dag. Waar dat doel vandaan komt, is niet helemaal duidelijk. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 125 |
Mis niets
Daghoroscoop
Kreeft

Laat die kritiek even voor wat het is. Jij bent zo emotioneel geladen dat je…

» Naar de daghoroscopen