×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Darmflora in balans

Darmflora in balans
09.09.2017 - Redactie

Er is steeds meer bekend over de darmflora en wat het met je kan doen als je darmflora uit balans is.


Je darmflora bestaat uit verschillende bacteriën (microben) en vooral de goede bacteriën zijn van belang. Met deze voeding help je je lichaam om de darmflora in balans te houden:

1. Eet probiotisch
Zoals yoghurt en niet-gepasteuriseerde kaas. Deze zitten bomvol goede bacteriën en schimmels.

2. Eet olijfoliën, noten en zaden
Een perfecte groeibodem voor goede microben.

3. Eet gefermenteerde voeding
Voorbeelden zijn zuurkool, tempé, zuurdesembrood, miso en chutney (puree van fruit). Door fermentatie ontstaan chemische veranderingen, waardoor je voeding beter verteerbaar wordt voor je darmen. Dit heeft een gunstig effect op je weerstand. Zo kun je zelf fermenteren.

4. Eet bonen en hele granen
Vol vezels, eiwitten, antioxidanten, mineralen en vitaminen die je darmen op scherp zetten.

5. Maak kefir
Kefir lijkt op yoghurt, maar dat is het niet. De witte korrels bestaan uit bacteriën en gisten. Met de korrels kun je heel makkelijk zelf kefir maken. Kefir is heel gezond. Je kunt het bijvoorbeeld gebruiken bij je ontbijt, als toetje of in een smoothie. Meer over kefir.

Lees ook: Tips voor een sterker immuunsysteem

Bron: Archief | Beeld: Shutterstock

Wat vind je ervan?

Reacties

Afvallen doe je samen

Joyce (rechts) bereikte haar streefgewicht met de hulp van consulent Lydia. Wil je net als Joyce je weer energieker voelen en lekker in je vel zitten? Onder begeleiding behaal je de beste afslankresultaten en blijf je beter op gewicht. Lees verder

ADD herkennen

19.01.2019 - Veel mensen weten niet dat ze ADD hebben, omdat ze de symptomen niet herkennen. Dit zijn 5 typische eigenschappen die bij ADD horen. Lees verder

Donor worden: geven bij leven

17.01.2019 - Bij het woord ‘doneren’ denk je misschien meteen aan het Donorregister, maar je kunt ook veel voor iemand anders betekenen door tijdens je leven iets af te staan. Zelfs poep. Lees verder

Waarom gaat afvallen steeds moeilijker

14.01.2019 - Samen met Mieke Kosters helpen we je deze maand om je voornemen om strakker te worden waar te maken. Niet per se door gezonder te eten, maar door je gedrag te veranderen en gewoontes te creëren die je wél kunt volhouden. Lees verder

Slechte adem oplossingen

11.01.2019 - Een slechte adem kan je flink onzeker maken. Op deze manieren kom je er vanaf. Lees verder

Griep besmettelijk als je al beter bent?

10.01.2019 - Je voelt je weer een stuk beter na de griep. Betekent dat dat je je weer onder de mensen kunt begeven, of ben je nog steeds besmettelijk? Lees verder

Buiten adem

10.01.2019 - Neem je je ook iedere keer dat je hijgend een trap op loopt voor dat je echt vaker gaat sporten? Prima voornemen, maar het is helemaal niet gek dat je buiten adem raakt door traplopen. Lees verder

Koffie nachtrust leeftijd

09.01.2019 - Bij de meeste mensen heeft ’s ochtends een kop koffie (of twee) geen invloed op de nachtrust. Lees verder

Geen wilskracht om af te vallen

08.01.2019 - Samen met Mieke Kosters helpen we je deze maand om je voornemen om strakker te worden waar te maken. Niet per se door gezonder te eten, maar door je gedrag te veranderen en gewoontes te creëren die je wél kunt volhouden. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 130 |
Mis niets
Daghoroscoop
Steenbok

Jouw bescheidenheid siert je, zonder twijfel. Maar je mag ook best eens met je…

» Naar de daghoroscopen