×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Darmflora in balans

Darmflora in balans
09.09.2017 - Redactie

Er is steeds meer bekend over de darmflora en wat het met je kan doen als je darmflora uit balans is.


Je darmflora bestaat uit verschillende bacteriën (microben) en vooral de goede bacteriën zijn van belang. Met deze voeding help je je lichaam om de darmflora in balans te houden:

1. Eet probiotisch
Zoals yoghurt en niet-gepasteuriseerde kaas. Deze zitten bomvol goede bacteriën en schimmels.

2. Eet olijfoliën, noten en zaden
Een perfecte groeibodem voor goede microben.

3. Eet gefermenteerde voeding
Voorbeelden zijn zuurkool, tempé, zuurdesembrood, miso en chutney (puree van fruit). Door fermentatie ontstaan chemische veranderingen, waardoor je voeding beter verteerbaar wordt voor je darmen. Dit heeft een gunstig effect op je weerstand. Zo kun je zelf fermenteren.

4. Eet bonen en hele granen
Vol vezels, eiwitten, antioxidanten, mineralen en vitaminen die je darmen op scherp zetten.

5. Maak kefir
Kefir lijkt op yoghurt, maar dat is het niet. De witte korrels bestaan uit bacteriën en gisten. Met de korrels kun je heel makkelijk zelf kefir maken. Kefir is heel gezond. Je kunt het bijvoorbeeld gebruiken bij je ontbijt, als toetje of in een smoothie. Meer over kefir.

Lees ook: Tips voor een sterker immuunsysteem

Bron: Archief | Beeld: Shutterstock

Wat vind je ervan?

Reacties

Niet ontbijten

18.11.2018 - Saskia is ruim een jaar geleden gestopt met ontbijten nadat ze een verhaal over intermittent fasting las. Mist ze haar ontbijt en hoe gezond voelt ze zich hierbij? Lees verder

Endometriose

17.11.2018 - Endometriose is een vrouwenziekte die pijn kan veroorzaken en in uitzonderlijke gevallen zelfs kan leiden tot onvruchtbaarheid. Wij zetten een aantal zaken op een rij die handig zijn om te weten over endometriose. Lees verder

Wat is intermittent fasting?

16.11.2018 - Intermittent fasting, oftewel ‘met tussenpozen vasten’, is een manier van eten waarbij je een periode van 12 tot 18 uur of een dag niet of weinig eet. Lees verder

Eenfasepil

03.11.2018 - Wil je de pil doorslikken zonder stopweek? Check dan eerst of de pil die jij slikt daarvoor geschikt is. Lees verder

Koud afdouchen

02.11.2018 - Annemiek doucht dertig dagen lang na het warm douchen zestig seconden met koud water. Merkt ze verschil aan het eind van de maand? Lees verder

Vitamine B-tekort

30.10.2018 - Vermoed je dat je een vitamine B-tekort hebt? Hier kun je op letten. Lees verder

Cafeïne in thee

29.10.2018 - We krijgen cafeïne vooral binnen door het drinken van koffie of thee. Dat er cafeïne in thee zit, is bij de meeste mensen bekend. Maar hoeveel cafeïne zit er in een kop thee? Lees verder

Oordoppen

28.10.2018 - Oordoppen zijn handig om omgevingsgeluid te dempen of om in het vliegtuig de luchtdruk te reguleren. Er zijn meer soorten oordoppen dan je denkt. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 129 |
Mis niets
Daghoroscoop
Schorpioen

Je bent vandaag lekker op dreef. Het gaat allemaal als vanzelf. Misschien is…

» Naar de daghoroscopen