×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

4 gezonde gewoontes die je direct in je levensstijl kunt doorvoeren

4 gezonde gewoontes die je direct in je levensstijl kunt doorvoeren
24.08.2017 - Redactie

Gezond leven lastig en tijdrovend? Soms. Deze vier gezonde gewoontes kun je wel meteen in je dagelijkse routine opnemen.


1. SPICE IT UP
Je maaltijd op smaak brengen? Kies in plaats van een saus voor verse specerijen, zoals pittige pepertjes. Enorm smaakvol en gezond: chilipeper bevat twee keer zoveel vitamine C als een sinaasappel en deze pittige tante is rijk aan antioxidanten, caroteen en mineralen. Maar ook gedroogde kruiden zijn perfecte smaakmakers. Een aantal handige kruiden om op voorraad te hebben.

2. FRUIT IN ’T ZICHT
Uit onderzoek in opdracht van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu blijkt dat maar liefst negentig procent van de Nederlandse vrouwen tot 69 jaar te weinig fruit eet. Zet vandaag nog een fruitschaal op de salontafel en vul hem met hapklaar vers fruit, zoals druiven, appels en abrikozen. Plof je na een drukke werkdag lekker thuis neer op de bank, dan grijp je sneller naar een stuk fruit, omdat het nu eenmaal voor je staat.

3. TIEN MINUTEN VOOR JEZELF
Met een druk (gezins)leven, een leuke baan en een stel fantastische vrienden, wil een moment rust of even tijd voor jezelf er nog weleens bij inschieten. Maar wist je dat een dag 1440 minuten telt? Daar moet je er toch zeker tien van voor jezelf kunnen nemen? Mediteren lijkt misschien lastig, maar het kan de manier zijn om tot rust te komen. Daarnaast heeft mediteren al vanaf een paar minuten per dag positieve gevolgen voor je gezondheid en geluksbeleving.

Hoe doe je dat? Kies een rustig moment, bijvoorbeeld tien minuten voordat je aan je dag begint of tien minuten voordat je ’s avonds je bed weer inkruipt. Ga lekker zitten en probeer je alleen te focussen op je ademhaling. Adem diep in door je neus en rustig weer uit door je mond. De kunst van het mediteren is het laten varen van je gedachten. Laat gedachten komen en gaan en probeer je concentratie bij je ademhaling te houden. Op deze manier maak je je hoofd leeg en vrij van stress. Je zult zien dat je je na tien minuten meditatie een stuk helderder voelt. Zo kun jij fris de dag beginnen of heerlijk rustig weer afsluiten. Hulp nodig? De app Headspace helpt je bij het mediteren en geeft handige tips.

4. POETS EN SQUAT
De meeste mensen krijgen het met de paplepel ingegoten: poets twee keer per dag twee minuten je tanden. Dat zijn dus wel twee keer twee minuten waarin je maar wat voor de wasbak staat of uit het badkamerraampje naar buiten staart. Die kostbare minuten kun je positief benutten door meerdere malen gecontroleerd door je knieën te zakken en een aantal squats uit te voeren.

Bron: Archief | Beeld: Shutterstock

Wat vind je ervan?

Reacties

Niet ontbijten

18.11.2018 - Saskia is ruim een jaar geleden gestopt met ontbijten nadat ze een verhaal over intermittent fasting las. Mist ze haar ontbijt en hoe gezond voelt ze zich hierbij? Lees verder

Endometriose

17.11.2018 - Endometriose is een vrouwenziekte die pijn kan veroorzaken en in uitzonderlijke gevallen zelfs kan leiden tot onvruchtbaarheid. Wij zetten een aantal zaken op een rij die handig zijn om te weten over endometriose. Lees verder

Wat is intermittent fasting?

16.11.2018 - Intermittent fasting, oftewel ‘met tussenpozen vasten’, is een manier van eten waarbij je een periode van 12 tot 18 uur of een dag niet of weinig eet. Lees verder

Eenfasepil

03.11.2018 - Wil je de pil doorslikken zonder stopweek? Check dan eerst of de pil die jij slikt daarvoor geschikt is. Lees verder

Koud afdouchen

02.11.2018 - Annemiek doucht dertig dagen lang na het warm douchen zestig seconden met koud water. Merkt ze verschil aan het eind van de maand? Lees verder

Vitamine B-tekort

30.10.2018 - Vermoed je dat je een vitamine B-tekort hebt? Hier kun je op letten. Lees verder

Cafeïne in thee

29.10.2018 - We krijgen cafeïne vooral binnen door het drinken van koffie of thee. Dat er cafeïne in thee zit, is bij de meeste mensen bekend. Maar hoeveel cafeïne zit er in een kop thee? Lees verder

Oordoppen

28.10.2018 - Oordoppen zijn handig om omgevingsgeluid te dempen of om in het vliegtuig de luchtdruk te reguleren. Er zijn meer soorten oordoppen dan je denkt. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 129 |
Mis niets
Daghoroscoop
Schorpioen

Je bent vandaag lekker op dreef. Het gaat allemaal als vanzelf. Misschien is…

» Naar de daghoroscopen