×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

7 dingen om te doen als je niet kunt slapen

7 dingen om te doen als je niet kunt slapen
06.08.2017 - Redactie

Tips van zeven verschillende slaapexperts.


De website Scienceofus won advies in bij verschillende slaapexperts en dat leverde deze tips op. Onthouden voor de volgende keer dat je ligt te woelen in bed.

1. Leid jezelf af met nutteloze lijstjes
Het belangrijkste om in slaap te vallen, is dat het rustig is in je hoofd. Piekeren helpt zeker niet mee. Probeer daarom aan iets ander te denken. Iets waar je je geen zorgen over maakt. Richt in gedachten een vakantiehuis in of stel de ideale line-up samen voor je eigen festival.

2. Probeer wakker te blijven
Denken aan slaap, hoeveel uur je nog kunt slapen en hopen dat je snel in slaap valt, is eigenlijk een recept om níet in slaap te vallen. Geef jezelf eens de opdracht om wakker te blijven. De kans bestaat dat je dan snel genoeg moe wordt. Als je vrede hebt met het idee van wakker blijven, kalmeer je en daarvan kun je in slaap vallen.

3. Ga uit bed
Blijf niet draaien in bed. De beste manier om te relaxen is na twintig minuten even uit bed gaan. Zet niet meteen alle lampen aan, maar houd het licht gedimd.

4. Schrijf op wat je bezighoudt
Deze tip is prima te combineren met tip 3. Schrijf alles op waar je aan denkt, waar je mee zit, wat je nog moet doen. Zet het op papier en schrijf het uit je hoofd. We maken ons het meest druk om dingen die kunnen gebeuren. De meeste zaken zullen nooit echt gebeuren. Andere problemen zijn er misschien wel, maak daarvoor een actieplant.

5. Doe ademhalingsoefeningen
Mediteer of doe ademhalingsoefeningen waar je rustig van wordt. Heb je geen ervaring met ademhalingsoefeningen? Probeer langer uit te ademen dan dat je inademt en pauzeer even tussen iedere ademhaling. Tel tot vijf terwijl je uitademt. Hou je gedachten bij de oefening en houd het zeker tien minuten vol.

6. Accepteer dat je niet kunt slapen
Acceptatie is de eerste stap.

7. Bedenk hoe je 's ochtends zoveel mogelijk zon kunt zien
Zon in de ochtenduren helpt je lichaam om de interne klok af te stellen. Probeer 's ochtends meer naar buiten te gaan, dat kan je helpen om 's avonds in slaap te vallen.

Bron: Scienceofus | Beeld: Shutterstock

Wat vind je ervan?

Reacties

De leefstijl van Elze Schaap

14.12.2017 - Elze Schaap (35) maakt als Tante Toos Suikerloos verantwoord snoep. En het liefst wil ze alle kinderen in Nederland aan een healthy lifestyle helpen: 'Hoe jonger je gezond leert eten, hoe beter.' Lees verder

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

11.12.2017 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

Dit is wat je kunt eten om je darmen optimaal te laten werken

10.12.2017 - Darmproblemen kunnen heel hardnekkig en vervelend zijn. Voedingsdeskundige en gastblogger Anita Mulderij helpt je om stappen te zetten in het juiste voedingspatroon. Lees verder

Wat gebeurt er als je je tanden niet poetst?

09.12.2017 - Sla jij wel eens een poetsbeurt over? Hierna denk je er wel twee keer over na. Lees verder

Heb ik een magnesium-tekort?

09.12.2017 - Met een gezond voedingspatroon krijg je meestal genoeg magnesium binnen. Toch zijn er mensen die zonder dat ze het weten een magnesium-tekort hebben. Ontdek hoe je de klachten van een magnesiumtekort kunt herkennen. Lees verder

Onderzoek: we moeten ons voedingspatroon drastisch aanpassen

06.12.2017 - Een opvallende kop op Nu.nl: 'Europeanen moeten hun voedingspatroon drastisch aanpassen'. Het is een waarschuwing van Europese academici. We zouden minder calorieën moeten binnen krijgen en minder vlees eten. Lees verder

Helpt het om een ui naast je bed te zetten als je verkouden bent?

06.12.2017 - Misschien ken je het nog van vroeger, toen je moeder een gesneden ui op een schoteltje naast je bed zette als je verkouden was. Helpt het echt? Lees verder

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

04.12.2017 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 117 |
Mis niets
Daghoroscoop
Boogschutter

Je bent een succesvol mens. Maar in plaats van blij te zijn voor jou, zullen…

» Naar de daghoroscopen

Mis niets van Santé

Like ons op Facebook en blijf op de hoogte van onze
tips en artikelen over een gezond, gelukkig, fit, mooi en
lekker leven. En mis geen enkele Klik & Win!