×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

7 dingen om te doen als je niet kunt slapen

7 dingen om te doen als je niet kunt slapen
06.08.2017 - Redactie

Tips van zeven verschillende slaapexperts.


De website Scienceofus won advies in bij verschillende slaapexperts en dat leverde deze tips op. Onthouden voor de volgende keer dat je ligt te woelen in bed.

1. Leid jezelf af met nutteloze lijstjes
Het belangrijkste om in slaap te vallen, is dat het rustig is in je hoofd. Piekeren helpt zeker niet mee. Probeer daarom aan iets ander te denken. Iets waar je je geen zorgen over maakt. Richt in gedachten een vakantiehuis in of stel de ideale line-up samen voor je eigen festival.

2. Probeer wakker te blijven
Denken aan slaap, hoeveel uur je nog kunt slapen en hopen dat je snel in slaap valt, is eigenlijk een recept om níet in slaap te vallen. Geef jezelf eens de opdracht om wakker te blijven. De kans bestaat dat je dan snel genoeg moe wordt. Als je vrede hebt met het idee van wakker blijven, kalmeer je en daarvan kun je in slaap vallen.

3. Ga uit bed
Blijf niet draaien in bed. De beste manier om te relaxen is na twintig minuten even uit bed gaan. Zet niet meteen alle lampen aan, maar houd het licht gedimd.

4. Schrijf op wat je bezighoudt
Deze tip is prima te combineren met tip 3. Schrijf alles op waar je aan denkt, waar je mee zit, wat je nog moet doen. Zet het op papier en schrijf het uit je hoofd. We maken ons het meest druk om dingen die kunnen gebeuren. De meeste zaken zullen nooit echt gebeuren. Andere problemen zijn er misschien wel, maak daarvoor een actieplant.

5. Doe ademhalingsoefeningen
Mediteer of doe ademhalingsoefeningen waar je rustig van wordt. Heb je geen ervaring met ademhalingsoefeningen? Probeer langer uit te ademen dan dat je inademt en pauzeer even tussen iedere ademhaling. Tel tot vijf terwijl je uitademt. Hou je gedachten bij de oefening en houd het zeker tien minuten vol.

6. Accepteer dat je niet kunt slapen
Acceptatie is de eerste stap.

7. Bedenk hoe je 's ochtends zoveel mogelijk zon kunt zien
Zon in de ochtenduren helpt je lichaam om de interne klok af te stellen. Probeer 's ochtends meer naar buiten te gaan, dat kan je helpen om 's avonds in slaap te vallen.

Bron: Scienceofus | Beeld: Shutterstock

Wat vind je ervan?

Reacties

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

21.08.2017 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

Teddie Kuiper: 'Ik heb liever geen koffie dan slechte koffie'

20.08.2017 - 'Ik drink koffie voor de smaak niet voor de cafeïne.' De beste barista van Nederland is verknocht aan koffie, maar ook aan gezelschap. Teddie Kuiper is liever niet alleen; ze móet ruis om zich heen hebben. Lees verder

Health checks die je in 30 seconden kunt uitvoeren

18.08.2017 - Met deze snelle health checks kijk je thuis hoe het ervoor staat met je gezondheid. Lees verder

Tips om het effect van te veel cafeïne te neutraliseren

17.08.2017 - Zodra je een kop koffie te veel hebt gedronken, merk je het effect meteen. Wat kun je doen om het effect van te veel cafeïne te neutraliseren? Lees verder

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

14.08.2017 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

Tips tegen oorpijn in het vliegtuig

12.08.2017 - Heb jij last van oorpijn in het vliegtuig? Met deze tips verminder je de oorpijn. Lees verder

Hoe maak je oordoppen schoon?

11.08.2017 - Als je je oordoppen regelmatig gebruikt, is het niet vreemd dat er bacteriën op komen. Regelmatig schoonmaken is dus belangrijk. Lees verder

Hoe weet je dat je gehoorschade hebt opgelopen?

09.08.2017 - Je oren zijn kwetsbaarder dan je denkt. De veilige limiet waaraan je gehoor mag worden blootgesteld, is tachtig decibel. Regelmatig geluid boven die grens kan leiden tot gehoorschade. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 111 |

Daghoroscoop
Leeuw

Een periode van succes staat voor de deur en wel op alle fronten. In de liefde…

» Naar de daghoroscopen

Maak kans op fantastische prijzen!

Wij zijn benieuwd naar jouw waardering voor Santé en naar wat je van Santé verwacht. We zouden je dan ook graag een paar vragen willen stellen. Dit zal circa 5 minuten duren.

Doe mee en maak kans op fantastische prijzen!