×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

7 dingen om te doen als je niet kunt slapen

Kan niet slapen
06.08.2017 - Redactie

Tips van zeven verschillende slaapexperts.


De website Scienceofus won advies in bij verschillende slaapexperts en dat leverde deze tips op. Onthouden voor de volgende keer dat je ligt te woelen in bed.

1. Leid jezelf af met nutteloze lijstjes
Het belangrijkste om in slaap te vallen, is dat het rustig is in je hoofd. Piekeren helpt zeker niet mee. Probeer daarom aan iets ander te denken. Iets waar je je geen zorgen over maakt. Richt in gedachten een vakantiehuis in of stel de ideale line-up samen voor je eigen festival.

2. Probeer wakker te blijven
Denken aan slaap, hoeveel uur je nog kunt slapen en hopen dat je snel in slaap valt, is eigenlijk een recept om níet in slaap te vallen. Geef jezelf eens de opdracht om wakker te blijven. De kans bestaat dat je dan snel genoeg moe wordt. Als je vrede hebt met het idee van wakker blijven, kalmeer je en daarvan kun je in slaap vallen.

3. Ga uit bed
Blijf niet draaien in bed. De beste manier om te relaxen is na twintig minuten even uit bed gaan. Zet niet meteen alle lampen aan, maar houd het licht gedimd.

4. Schrijf op wat je bezighoudt
Deze tip is prima te combineren met tip 3. Schrijf alles op waar je aan denkt, waar je mee zit, wat je nog moet doen. Zet het op papier en schrijf het uit je hoofd. We maken ons het meest druk om dingen die kunnen gebeuren. De meeste zaken zullen nooit echt gebeuren. Andere problemen zijn er misschien wel, maak daarvoor een actieplant.

5. Doe ademhalingsoefeningen
Mediteer of doe ademhalingsoefeningen waar je rustig van wordt. Heb je geen ervaring met ademhalingsoefeningen? Probeer langer uit te ademen dan dat je inademt en pauzeer even tussen iedere ademhaling. Tel tot vijf terwijl je uitademt. Hou je gedachten bij de oefening en houd het zeker tien minuten vol.

6. Accepteer dat je niet kunt slapen
Acceptatie is de eerste stap.

7. Bedenk hoe je 's ochtends zoveel mogelijk zon kunt zien
Zon in de ochtenduren helpt je lichaam om de interne klok af te stellen. Probeer 's ochtends meer naar buiten te gaan, dat kan je helpen om 's avonds in slaap te vallen.

Bron: Scienceofus | Beeld: Shutterstock

Wat vind je ervan?

Reacties

Niet ontbijten

18.11.2018 - Saskia is ruim een jaar geleden gestopt met ontbijten nadat ze een verhaal over intermittent fasting las. Mist ze haar ontbijt en hoe gezond voelt ze zich hierbij? Lees verder

Endometriose

17.11.2018 - Endometriose is een vrouwenziekte die pijn kan veroorzaken en in uitzonderlijke gevallen zelfs kan leiden tot onvruchtbaarheid. Wij zetten een aantal zaken op een rij die handig zijn om te weten over endometriose. Lees verder

Wat is intermittent fasting?

16.11.2018 - Intermittent fasting, oftewel ‘met tussenpozen vasten’, is een manier van eten waarbij je een periode van 12 tot 18 uur of een dag niet of weinig eet. Lees verder

Eenfasepil

03.11.2018 - Wil je de pil doorslikken zonder stopweek? Check dan eerst of de pil die jij slikt daarvoor geschikt is. Lees verder

Koud afdouchen

02.11.2018 - Annemiek doucht dertig dagen lang na het warm douchen zestig seconden met koud water. Merkt ze verschil aan het eind van de maand? Lees verder

Vitamine B-tekort

30.10.2018 - Vermoed je dat je een vitamine B-tekort hebt? Hier kun je op letten. Lees verder

Cafeïne in thee

29.10.2018 - We krijgen cafeïne vooral binnen door het drinken van koffie of thee. Dat er cafeïne in thee zit, is bij de meeste mensen bekend. Maar hoeveel cafeïne zit er in een kop thee? Lees verder

Oordoppen

28.10.2018 - Oordoppen zijn handig om omgevingsgeluid te dempen of om in het vliegtuig de luchtdruk te reguleren. Er zijn meer soorten oordoppen dan je denkt. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 129 |
Mis niets
Daghoroscoop
Schorpioen

Je bent vandaag lekker op dreef. Het gaat allemaal als vanzelf. Misschien is…

» Naar de daghoroscopen