×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Is appelciderazijn het nieuwe kombucha?

Is appelciderazijn het nieuwe kombucha?
10.03.2017 - Redactie

Voedingsdeskundige en gastblogger Anita Mulderij over appelciderazijn en kombucha.


Anita Mulderij: 'Als het om je darmen gaat, is inmiddels een ding duidelijk: de diversiteit van darmbacteriën is belangrijk. Misschien ken je kombucha al. Een gefermenteerde thee die een zuiverende werking heeft op ons micro-organisme, maar het blijft altijd belangrijk om het af te wisselen.

Geloof het of niet, het is een stuk lekkerder dan het klinkt. Helemaal wanneer je appelciderazijn combineert met de juiste kruiden, specerijen en fruit. Het geeft bovendien je darmflora een boost. Nog wat meer overtuiging nodig? Lees dan snel verder.

Waarom is appelciderazijn goed voor je?
Appelciderazijn is een gefermenteerd bijproduct van appelsap. Het is zowel een prebioticum als een probioticum. Dat betekent dat het de darmen niet alleen voorziet van de nodige bacteriën (levend microbiologisch voedingssupplement), maar ook de juiste voeding (niet-verteerbare voedingsstoffen). Het zuur in appelazijn bindt zich aan de giftige stoffen in ons lichaam en helpt je lever met het verwijderen hiervan. Bovendien geeft het je immuunsysteem en energie een boost.

Zo maak je drinkbare appelciderazijn zelf
Voor een heerlijke, drinkbare appelciderazijn kun je het beste houden aan de volgende verhoudingen: een deel fruit en een deel appelciderazijn, beide even groot. Als je onderstaande stappen volgt, heb je binnen de kortste keren een heerlijke, drinkbare appelciderazijn:

1. Doe wat fruit in een kommetje met een combinatie van kruiden en specerijen die je lekker vindt. Laat vijf tot zes uur staan.
2. Stamp het fruit met de kruiden om zoveel mogelijk sap te verkrijgen.
3. Doe het sap in een schoon glas of potje.
4. Meng deze substantie vervolgens goed met het deel appelciderazijn.
5. Bewaar het drankje voor een uur of vijf, het liefst luchtdicht, in de koelkast.
Voor het drinken kun je altijd naar smaak nog wat (bruisend) water toevoegen. En klaar is je drankje van appelciderazijn.

Andere alternatieven
Had je eigenlijk gehoopt dat je het drankje vanavond nog kon uitproberen? Helemaal geen zin (of tijd) om nog een week te wachten? Er bestaan talloze varianten die je kant-en-klaar kunt kopen. Let er hierbij in ieder geval op dat de appelciderazijn in je drankje altijd koudgeperst is. Het kan geen kwaad om voor een biologische variant te gaan. Kies bijvoorbeeld voor de exemplaren die je in de biologische winkel kunt vinden. Mijd bewerkte varianten met veel toegevoegingen.'

Meer tips voor een mooi en gezond lijf? Kijk op JasperAlblas.nl voor gratis voedingstips en heerlijke gezonde recepten.

Tekst: Anita Mulderij | Beeld: Shutterstock

Wat vind je ervan?

Reacties

De leefstijl van Elze Schaap

14.12.2017 - Elze Schaap (35) maakt als Tante Toos Suikerloos verantwoord snoep. En het liefst wil ze alle kinderen in Nederland aan een healthy lifestyle helpen: 'Hoe jonger je gezond leert eten, hoe beter.' Lees verder

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

11.12.2017 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

Dit is wat je kunt eten om je darmen optimaal te laten werken

10.12.2017 - Darmproblemen kunnen heel hardnekkig en vervelend zijn. Voedingsdeskundige en gastblogger Anita Mulderij helpt je om stappen te zetten in het juiste voedingspatroon. Lees verder

Wat gebeurt er als je je tanden niet poetst?

09.12.2017 - Sla jij wel eens een poetsbeurt over? Hierna denk je er wel twee keer over na. Lees verder

Heb ik een magnesium-tekort?

09.12.2017 - Met een gezond voedingspatroon krijg je meestal genoeg magnesium binnen. Toch zijn er mensen die zonder dat ze het weten een magnesium-tekort hebben. Ontdek hoe je de klachten van een magnesiumtekort kunt herkennen. Lees verder

Onderzoek: we moeten ons voedingspatroon drastisch aanpassen

06.12.2017 - Een opvallende kop op Nu.nl: 'Europeanen moeten hun voedingspatroon drastisch aanpassen'. Het is een waarschuwing van Europese academici. We zouden minder calorieën moeten binnen krijgen en minder vlees eten. Lees verder

Helpt het om een ui naast je bed te zetten als je verkouden bent?

06.12.2017 - Misschien ken je het nog van vroeger, toen je moeder een gesneden ui op een schoteltje naast je bed zette als je verkouden was. Helpt het echt? Lees verder

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

04.12.2017 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 117 |
Mis niets
Daghoroscoop
Boogschutter

Jouw gedrag wordt niet door iedereen gewaardeerd en geaccepteerd. Het hoeft je…

» Naar de daghoroscopen

Mis niets van Santé

Like ons op Facebook en blijf op de hoogte van onze
tips en artikelen over een gezond, gelukkig, fit, mooi en
lekker leven. En mis geen enkele Klik & Win!