×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

5 vragen over eiwitten en plantaardige eiwitten

5 vragen over eiwitten en plantaardige eiwitten
Redactie

Eiwitten zijn belangrijke bouwstenen voor je lichaam. Wil je weten wat eiwitten voor je lichaam doen en hoe je er genoeg van binnenkrijgt?


1. Hoeveel eiwitten heb ik nodig?
Als volwassene heb je ongeveer 0,8 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht per dag nodig. Weeg je 70 kilo? Dan heb je ongeveer 56 gram eiwit per dag nodig. Het advies is om eiwitten verspreid op de dag te eten.

2. Waarvoor zijn eiwitten belangrijk?

Eiwitten ondersteunen je spieren en zorgen voor het behoud en de groei van je spieren. Daarnaast zijn ze betrokken bij veel functies in ons lichaam. Zo zijn ze onder andere ook belangrijk voor de opbouw van je botweefsel en je botten in conditie te houden. Ook zijn ze nodig voor transport van stoffen in het bloed en onze lichaamscellen. Kortom, een onmisbare voedingsstof.

3. Welk ingrediënt kan ik het best eten om eiwit binnen te krijgen?
Bijna alle voedingsmiddelen bevatten eiwit. Het komt voor in zowel plantaardige als dierlijke producten. De eiwitkwaliteit per product verschilt wel. Die kwaliteit hangt af van hoe goed het lichaam het kan verteren en van de hoeveelheid essentiële aminozuren. Eiwitten zijn opgebouwd uit aminozuren, ons lichaam heeft in totaal zo’n 20 verschillende aminozuren nodig. Sommige aminozuren kunnen niet door ons lichaam aangemaakt worden, dus die moeten we uit onze voeding halen; dit zijn de essentiële aminozuren.

4. Hoe zit het met dierlijke en plantaardige eiwitten?
Vlees en zuivel zijn hele goede bronnen van dierlijke eiwitten, maar wist je dat ook soja een uitstekende bron van plantaardige eiwitten is? Soja bevat namelijk alle essentiële aminozuren. Ook als je meer plantaardig of volledig plant based wil eten, kun je dus net zo gemakkelijk aan je eiwitten komen.

5. Kan ik het best voor plantaardige eiwitten of dierlijke eiwitten kiezen?
De voedingswaarde van beide soorten eiwitten is even goed. Soja-producten, zoals die van Alpro, bevatten over het algemeen minder verzadigde vetten en meer onverzadigde vetten (die bekend staan als 'de goede vetten') dan producten van dierlijke oorsprong. Daarnaast bevatten ze meestal meer vezels. Soja is niet alleen goed voor jou*, het is ook beter voor de planeet**. Voor de productie van Alpro soja wordt er twee keer minder land gebruikt, 4 keer minder water en de CO2-uitstoot bij de productie van soja is zelfs 2,5 keer minder dan bij de productie van melk.

Een goede reden om vaker voor plantaardig te gaan. Soja is perfect als kickstarter bij het ontbijt, maar het is ook een lekkere als toevoeging aan je lunch of lekker als snack na het sporten. Wil je meer weten over soja? Bekijk de informatiepagina van Alpro.

Ellen Hoog kiest ook voor soja-producten
Soja past goed in een gezonde en actieve levensstijl. Ook Ellen Hoog eet graag plantaardig met de producten van Alpro. Wil je net als Ellen Hoog je dag goed beginnen met een plantaardig ontbijt om je dag een kickstart te geven? Onder de video vind je een lekker ontbijtreceptje ter inspiratie.

 

Recept voor sinaasappel-havermoutontbijt

  1. Schenk de Alpro Sojadrink in een kleine pan, voeg de havermout en een snufje kaneel toe.
  2. Kook het geheel 3 minuten. Haal de pan van het vuur en maak het eventueel naar smaak zoeter met honing.
  3. Voeg vervolgens sinaasappelschijfjes toe, besprenkel met citroen en schenk de havermout er bovenop.
  4. Laat het 1 minuut afkoelen en voeg als laatste de rozijnen toe.

Dit artikel is een samenwerking met Alpro.

*Plantaardige voedingsmiddelen zijn doorgaans arm aan verzadigde vetten. Vermindering van de consumptie van verzadigd vet draagt bij tot een instandhouding van normale cholesterolgehalten in het bloed. Een gevarieerde en evenwichtige voeding en een gezonde leefstijl zijn belangrijk voor een goede gezondheid.

** Ecofys University of Twente 2015

Wat vind je ervan?

Reacties

Koelen of verwarmen

21.07.2018 - Koorts, kneuzingen, kramp. Weet jij wanneer je moet koelen en wanneer je voor een warme kruik moet kiezen? Lees verder

Tips tegen blauwe plekken

19.07.2018 - Ben je bont en blauw? Vier remedies om er zo snel mogelijk vanaf te zijn. Lees verder

Tips tegen muggen

17.07.2018 - Word je lekgeprikt door muggen? Wij delen een aantal tips om muggen weg te houden. Lees verder

Waarom krijg ik zo snel blauwe plekken?

13.07.2018 - Soms weet je precies na welke botsing met welke tafelhoek je een blauwe plek hebt opgelopen. Andere keren lijken ze uit het niets te verschijnen. Lees verder

7 mogelijke oorzaken van rode ogen

13.07.2018 - Ben je ziek? Heb je gehuild? Heb je wel geslapen? Als je rode ogen hebt, kan dat je veel vragen opleveren. De volgende zeven dingen kunnen zorgen voor rode ogen. Lees verder

Jezelf wegen: hier moet je op letten

12.07.2018 - Wat kan er misgaan als je op de weegschaal gaat staan? Meer dan je denkt. Dit zijn 5 aandachtspuntjes. Lees verder

Waarom rekken we ons uit als we wakker worden?

08.07.2018 - Jezelf uitrekken voelt niet alleen goed, het helpt je bij het wakker worden door de volgende drie voordelen. Lees verder

6 oorzaken van vervellende voeten

07.07.2018 - Hangen de vellen aan je voeten? Dat kan aan één van deze oorzaken liggen. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 126 |
Mis niets
Daghoroscoop
Kreeft

Je hebt een meningsverschil over kwaliteit. Heb je echt gelijk of ben je…

» Naar de daghoroscopen