×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

5 vragen over eiwitten en plantaardige eiwitten

5 vragen over eiwitten en plantaardige eiwitten
Redactie

Eiwitten zijn belangrijke bouwstenen voor je lichaam. Wil je weten wat eiwitten voor je lichaam doen en hoe je er genoeg van binnenkrijgt?


1. Hoeveel eiwitten heb ik nodig?
Als volwassene heb je ongeveer 0,8 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht per dag nodig. Weeg je 70 kilo? Dan heb je ongeveer 56 gram eiwit per dag nodig. Het advies is om eiwitten verspreid op de dag te eten.

2. Waarvoor zijn eiwitten belangrijk?

Eiwitten ondersteunen je spieren en zorgen voor het behoud en de groei van je spieren. Daarnaast zijn ze betrokken bij veel functies in ons lichaam. Zo zijn ze onder andere ook belangrijk voor de opbouw van je botweefsel en je botten in conditie te houden. Ook zijn ze nodig voor transport van stoffen in het bloed en onze lichaamscellen. Kortom, een onmisbare voedingsstof.

3. Welk ingrediënt kan ik het best eten om eiwit binnen te krijgen?
Bijna alle voedingsmiddelen bevatten eiwit. Het komt voor in zowel plantaardige als dierlijke producten. De eiwitkwaliteit per product verschilt wel. Die kwaliteit hangt af van hoe goed het lichaam het kan verteren en van de hoeveelheid essentiële aminozuren. Eiwitten zijn opgebouwd uit aminozuren, ons lichaam heeft in totaal zo’n 20 verschillende aminozuren nodig. Sommige aminozuren kunnen niet door ons lichaam aangemaakt worden, dus die moeten we uit onze voeding halen; dit zijn de essentiële aminozuren.

4. Hoe zit het met dierlijke en plantaardige eiwitten?
Vlees en zuivel zijn hele goede bronnen van dierlijke eiwitten, maar wist je dat ook soja een uitstekende bron van plantaardige eiwitten is? Soja bevat namelijk alle essentiële aminozuren. Ook als je meer plantaardig of volledig plant based wil eten, kun je dus net zo gemakkelijk aan je eiwitten komen.

5. Kan ik het best voor plantaardige eiwitten of dierlijke eiwitten kiezen?
De voedingswaarde van beide soorten eiwitten is even goed. Soja-producten, zoals die van Alpro, bevatten over het algemeen minder verzadigde vetten en meer onverzadigde vetten (die bekend staan als 'de goede vetten') dan producten van dierlijke oorsprong. Daarnaast bevatten ze meestal meer vezels. Soja is niet alleen goed voor jou*, het is ook beter voor de planeet**. Voor de productie van Alpro soja wordt er twee keer minder land gebruikt, 4 keer minder water en de CO2-uitstoot bij de productie van soja is zelfs 2,5 keer minder dan bij de productie van melk.

Een goede reden om vaker voor plantaardig te gaan. Soja is perfect als kickstarter bij het ontbijt, maar het is ook een lekkere als toevoeging aan je lunch of lekker als snack na het sporten. Wil je meer weten over soja? Bekijk de informatiepagina van Alpro.

Ellen Hoog kiest ook voor soja-producten
Soja past goed in een gezonde en actieve levensstijl. Ook Ellen Hoog eet graag plantaardig met de producten van Alpro. Wil je net als Ellen Hoog je dag goed beginnen met een plantaardig ontbijt om je dag een kickstart te geven? Onder de video vind je een lekker ontbijtreceptje ter inspiratie.

 

Recept voor sinaasappel-havermoutontbijt

  1. Schenk de Alpro Sojadrink in een kleine pan, voeg de havermout en een snufje kaneel toe.
  2. Kook het geheel 3 minuten. Haal de pan van het vuur en maak het eventueel naar smaak zoeter met honing.
  3. Voeg vervolgens sinaasappelschijfjes toe, besprenkel met citroen en schenk de havermout er bovenop.
  4. Laat het 1 minuut afkoelen en voeg als laatste de rozijnen toe.

Dit artikel is een samenwerking met Alpro.

*Plantaardige voedingsmiddelen zijn doorgaans arm aan verzadigde vetten. Vermindering van de consumptie van verzadigd vet draagt bij tot een instandhouding van normale cholesterolgehalten in het bloed. Een gevarieerde en evenwichtige voeding en een gezonde leefstijl zijn belangrijk voor een goede gezondheid.

** Ecofys University of Twente 2015

Wat vind je ervan?

Reacties

De leefstijl van Sanne van Rooij

20.10.2017 - Sanne van Rooij van blog Living the Green Life geeft toe dat het woord 'veganistisch' een beetje suf klinkt. Maar de lifestyle is dat allesbehalve. Ze probeert zoveel mogelijk mensen te inspireren om vaker plantaardig te eten. Dat deed ze al via Instagram, maar nu is ook haar kookboek Easy Vegan uit. Lees verder

Tips tegen vaginale droogheid

18.10.2017 - Nee, het is misschien geen sexy onderwerp, maar veel vrouwen hebben er last van. 35% van de vrouwen vanaf 18 jaar heeft er last van. In de overgang is dat zelfs de helft van de vrouwen. Lees verder

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

16.10.2017 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

Gestopt met ontbijten. Wat is intermittent fasting?

14.10.2017 - In Santé lees je het verhaal van Santé's vormgever Saskia, ruim een jaar geleden is ze gestopt met ontbijten nadat ze een verhaal over intermittent fasting las. Lees verder

3 tips tegen een zwakke blaas

13.10.2017 - Bijna iedere vrouw heeft er op een bepaald moment in haar leven weleens last van: ongewenst urineverlies door een verzwakte blaas. Hoe kom je er vanaf? Lees verder

Hoe kom je aan een zwakke blaas?

07.10.2017 - Bijna iedere vrouw heeft er op een bepaald moment in haar leven weleens last van: ongewenst urineverlies door een verzwakte blaas. Hoe komt het? Lees verder

3 'slechte' gewoontes die stiekem best goed voor je zijn

06.10.2017 - Aan slechte gewoontes zitten soms verrassend goede kanten. Lees verder

Tandpijn? Hier kan het door komen

06.10.2017 - Heb je last van tandpijn? Eén van de volgende drie dingen zou de oorzaak kunnen zijn. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 115 |
Daghoroscoop
Weegschaal

Vooral de zakelijke contacten kunnen wat problemen veroorzaken, in je…

» Naar de daghoroscopen