×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

8 tips om kleinere porties te eten

8 tips om kleinere porties te eten
22.09.2016 - Redactie

Eén van de manieren om af te vallen zonder dieet is jezelf aanwennen om kleinere porties te eten. Wij helpen je op weg.


1. Drink voor het eten een glas water
Een oude bekende tip, maar het werkt echt. Je lichaam heeft soms moeite om honger en dorst van elkaar te onderscheiden. Door voor de maaltijd een glas water te drinken, zul je minder snel te veel eten.

2. Gebruik kleinere borden
Op een kleiner bord lijkt een kleine portie groter. Je hersenen op die manier voor de gek houden, werkt echt.

3. Pas je menu aan naar hoe actief je bent op die dag
Als je geen actieve dag hebt, heb je minder calorieën nodig. Probeer je dagmenu en porties hierop aan te passen.

4. Gebruik meer gezonde ingrediënten
Sommige mensen houden gewoon van een bord vol eten en zullen dat niet snel veranderen. Gebruik in dat geval extra veel van de gezonde ingrediënten: groenten, sla, fruit. Ook soep is ideaal om te zorgen dat je maaltijd goed vult.

5. Ook gezonde producten zou je niet onbeperkt moeten eten
Als we onbewust het gevoel hebben dat iets gezond is, letten we minder op de porties die we ervan eten. Maak er een gewoonte van om je ook bij gezonde producten aan te wennen om op de portie te letten.

6. Weeg porties af
Gooi jij altijd op de gok wat pasta of rijst in de pan? Grote kans dat je veel meer eet dan je denkt. Neem eens de moeite om een tijdje alles wat je eet af te wegen. Op die manier krijg je veel inzicht in de porties die je eet.

7. Snijd je pizza in kleinere stukken
Snijd een pizza eens in 16 stukjes in plaats van in 8. Volgens onderzoek eet je er minder van. We denken namelijk al snel in stukken. Na een bepaald aantal stukken zijn we verzadigd. Als die stukken wat kleiner zijn dan normaal, zou je sneller het idee krijgen dat je genoeg hebt.

8. Eet rustig
Het duurt even voordat je hersenen het sein van je lichaam krijgen dat je genoeg hebt. Rustig eten helpt je daarom om minder te eten.

Benieuwd naar alle 12 manieren om af te vallen zonder dieet? Je leest ze in het oktobernummer van Santé.

Beeld: Shutterstock

Wat vind je ervan?

Reacties

Afvallen doe je samen

15.01.2019 - Joyce (rechts) bereikte haar streefgewicht met de hulp van consulent Lydia. Wil je net als Joyce je weer energieker voelen en lekker in je vel zitten? Onder begeleiding behaal je de beste afslankresultaten en blijf je beter op gewicht. Lees verder

Waarom gaat afvallen steeds moeilijker

14.01.2019 - Samen met Mieke Kosters helpen we je deze maand om je voornemen om strakker te worden waar te maken. Niet per se door gezonder te eten, maar door je gedrag te veranderen en gewoontes te creëren die je wél kunt volhouden. Lees verder

Slechte adem oplossingen

11.01.2019 - Een slechte adem kan je flink onzeker maken. Op deze manieren kom je er vanaf. Lees verder

Griep besmettelijk als je al beter bent?

10.01.2019 - Je voelt je weer een stuk beter na de griep. Betekent dat dat je je weer onder de mensen kunt begeven, of ben je nog steeds besmettelijk? Lees verder

Buiten adem

10.01.2019 - Neem je je ook iedere keer dat je hijgend een trap op loopt voor dat je echt vaker gaat sporten? Prima voornemen, maar het is helemaal niet gek dat je buiten adem raakt door traplopen. Lees verder

Koffie nachtrust leeftijd

09.01.2019 - Bij de meeste mensen heeft ’s ochtends een kop koffie (of twee) geen invloed op de nachtrust. Lees verder

Geen wilskracht om af te vallen

08.01.2019 - Samen met Mieke Kosters helpen we je deze maand om je voornemen om strakker te worden waar te maken. Niet per se door gezonder te eten, maar door je gedrag te veranderen en gewoontes te creëren die je wél kunt volhouden. Lees verder

Gezonde keuzes borrelplank

04.01.2019 - Nieuwjaarsborrels in het vooruitzicht? Geniet ervan. Wil je met het oog op je goede voornemens toch wat bewustere keuzes maken? Vervang de gefrituurde hapjes voor een van de volgende opties. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 130 |
Mis niets
Daghoroscoop
Steenbok

Jij hebt een doel voor ogen dat niet gemakkelijk te bereiken is. Maar je weet…

» Naar de daghoroscopen