×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

8 tips om kleinere porties te eten

8 tips om kleinere porties te eten
22.09.2016 - Redactie

Eén van de manieren om af te vallen zonder dieet is jezelf aanwennen om kleinere porties te eten. Wij helpen je op weg.


1. Drink voor het eten een glas water
Een oude bekende tip, maar het werkt echt. Je lichaam heeft soms moeite om honger en dorst van elkaar te onderscheiden. Door voor de maaltijd een glas water te drinken, zul je minder snel te veel eten.

2. Gebruik kleinere borden
Op een kleiner bord lijkt een kleine portie groter. Je hersenen op die manier voor de gek houden, werkt echt.

3. Pas je menu aan naar hoe actief je bent op die dag
Als je geen actieve dag hebt, heb je minder calorieën nodig. Probeer je dagmenu en porties hierop aan te passen.

4. Gebruik meer gezonde ingrediënten
Sommige mensen houden gewoon van een bord vol eten en zullen dat niet snel veranderen. Gebruik in dat geval extra veel van de gezonde ingrediënten: groenten, sla, fruit. Ook soep is ideaal om te zorgen dat je maaltijd goed vult.

5. Ook gezonde producten zou je niet onbeperkt moeten eten
Als we onbewust het gevoel hebben dat iets gezond is, letten we minder op de porties die we ervan eten. Maak er een gewoonte van om je ook bij gezonde producten aan te wennen om op de portie te letten.

6. Weeg porties af
Gooi jij altijd op de gok wat pasta of rijst in de pan? Grote kans dat je veel meer eet dan je denkt. Neem eens de moeite om een tijdje alles wat je eet af te wegen. Op die manier krijg je veel inzicht in de porties die je eet.

7. Snijd je pizza in kleinere stukken
Snijd een pizza eens in 16 stukjes in plaats van in 8. Volgens onderzoek eet je er minder van. We denken namelijk al snel in stukken. Na een bepaald aantal stukken zijn we verzadigd. Als die stukken wat kleiner zijn dan normaal, zou je sneller het idee krijgen dat je genoeg hebt.

8. Eet rustig
Het duurt even voordat je hersenen het sein van je lichaam krijgen dat je genoeg hebt. Rustig eten helpt je daarom om minder te eten.

Benieuwd naar alle 12 manieren om af te vallen zonder dieet? Je leest ze in het oktobernummer van Santé.

Beeld: Shutterstock

Wat vind je ervan?

Reacties

De leefstijl van Elze Schaap

14.12.2017 - Elze Schaap (35) maakt als Tante Toos Suikerloos verantwoord snoep. En het liefst wil ze alle kinderen in Nederland aan een healthy lifestyle helpen: 'Hoe jonger je gezond leert eten, hoe beter.' Lees verder

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

11.12.2017 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

Dit is wat je kunt eten om je darmen optimaal te laten werken

10.12.2017 - Darmproblemen kunnen heel hardnekkig en vervelend zijn. Voedingsdeskundige en gastblogger Anita Mulderij helpt je om stappen te zetten in het juiste voedingspatroon. Lees verder

Wat gebeurt er als je je tanden niet poetst?

09.12.2017 - Sla jij wel eens een poetsbeurt over? Hierna denk je er wel twee keer over na. Lees verder

Heb ik een magnesium-tekort?

09.12.2017 - Met een gezond voedingspatroon krijg je meestal genoeg magnesium binnen. Toch zijn er mensen die zonder dat ze het weten een magnesium-tekort hebben. Ontdek hoe je de klachten van een magnesiumtekort kunt herkennen. Lees verder

Onderzoek: we moeten ons voedingspatroon drastisch aanpassen

06.12.2017 - Een opvallende kop op Nu.nl: 'Europeanen moeten hun voedingspatroon drastisch aanpassen'. Het is een waarschuwing van Europese academici. We zouden minder calorieën moeten binnen krijgen en minder vlees eten. Lees verder

Helpt het om een ui naast je bed te zetten als je verkouden bent?

06.12.2017 - Misschien ken je het nog van vroeger, toen je moeder een gesneden ui op een schoteltje naast je bed zette als je verkouden was. Helpt het echt? Lees verder

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

04.12.2017 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 117 |
Mis niets
Daghoroscoop
Boogschutter

Jouw gedrag wordt niet door iedereen gewaardeerd en geaccepteerd. Het hoeft je…

» Naar de daghoroscopen

Mis niets van Santé

Like ons op Facebook en blijf op de hoogte van onze
tips en artikelen over een gezond, gelukkig, fit, mooi en
lekker leven. En mis geen enkele Klik & Win!