×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Hoe weet je of je migraine hebt?

Hoe weet je of je migraine hebt?
02.09.2016 - Redactie

1 op de 5 Nederlanders krijgt te maken met migraine. Vrouwen hebben er meer kans op dan mannen. Hoe weet je of jij last hebt van migraine?


Een migraineaanval bestaat meestal uit vier fasen. Tussen de aanvallen door voelen de meeste mensen met migraine zich goed.

1. De waarschuwingsfase
Niet iedereen heeft de waarschuwing door, maar enkele uren tot twee dagen voor het begin van je hoofdpijn geeft je lichaam al signalen af die je waarschuwen voor migraine. Je voelt je bijvoorbeeld prikkelbaar, neerslachtig of moe. Sommigen voelen zich dan weer ongewoon energiek of je kunt extra zin hebben in eten.

2. De aurafase
Ongeveer eenderde van de mensen heeft last van de aurafase, dat hoeft niet bij elke aanval  zo te zijn. Het is een signaal van je hersenen dat meestal 10 tot 30 minuten aanhoudt. Je ziet blinde vlekken, fel licht, lichtflitsen of gekleurde zigzaglijnen. Meestal aan één kant. Soms zie je dubbel of wazig. Er kunnen ook tintelingen of gevoelloosheid optreden. In enkele gevallen kun je moeite hebben met spreken.

3. De hoofdpijnfase
Een aanval van migraine duurt meestal tussen één en drie dagen. Duurt een aanval korter dan vier uur of langer dan 72 uur, dan betekent dat meestal dat je geen migraine hebt. Een migraineaanval komt meestal een tot twee keer per maand voor, maar kan variëren van twee keer per week tot eens per jaar. Migrainehoofdpijn is soms hevig en komt meestal voor aan één kant van je hoofd, soms aan beide kanten. Vaak zit de pijn aan de voorkant of bij de slaap. De pijn is meestal kloppend of bonzend en wordt erger als je beweegt. Je kunt er zo misselijk van worden dat je (bijna) moet overgeven. Licht en geluid kunnen onaangenaam zijn en, waardoor je soms niet anders kunt dan je terugtrekken in een donkere en stille ruimte.

4. De herstelfase
De hoofdpijn wordt minder, maar meestal ben je niet meteen hersteld. Je kunt moe, prikkelbaar en neerslachtig zijn en moeite hebben om je te concentreren. Het kan nog een hele dag duren voor je je weer helemaal beter voelt.

In februari deelden jullie je beste tips tegen migraine. Je kunt ze hier terugvinden.

Meer informatie over migraine en de Migraine Week vind je op www.migraineweek.nl.

Bron: Migraine Week | Beeld: Shutterstock

Wat vind je ervan?

Reacties

Daghoroscoop
Stier

Als mensen iets anders willen dan jij, is dat niet omdat ze een hekel aan je…

» Naar de daghoroscopen

Like ons op Facebook

Like ons op Facebook en blijf op de hoogte van onze
tips en artikelen over een gezond, gelukkig, fit, mooi en
lekker leven. En mis geen enkele Klik & Win!