×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Dit is wat je moet weten over aankomen tijdens je menstruatie

Dit is wat je moet weten over aankomen tijdens je menstruatie
26.08.2016 - Redactie

Ongesteld zijn op zich is al niet zo prettig, maar voel jij je soms ook zo dik en opgeblazen tijdens je menstruatie? Voedingsdeskundige Anita Mulderij legt uit hoe dat komt.


Anita Mulderij: 'Waarschijnlijk verbeeld je het jezelf niet: veel vrouwen komen inderdaad aan tijdens de menstruatie. Soms kan dit zelfs een paar kilo’s schelen. Hoe komt dat?

Hormonen
De gewichtstoename tijdens je ongesteldheid heeft voornamelijk te maken met de wisselende hormoonspiegels. Vlak voor de menstruatie bereikt het vrouwelijke hormoon oestrogeen haar piek. Dat gaat vaak gepaard met het vasthouden van vocht. Het gevolg is dat je je opgeblazen kan voelen en dat je toeneemt in gewicht.

Zodra je maandelijkse periode begint, neemt het hoge oestrogeengehalte weer af en beginnen bij veel vrouwen de buikkrampen. Daarnaast speelt niet alleen het hormoon oestrogeen een rol, maar ook het hormoon progesteron. In de tweede helft van de menstruatiecyclus zorgt progesteron voor het vasthouden van vocht en dus voor gewichtstoename. Sommige vrouwen merken zelfs een toename in de grootte van de borsten, tot zelfs een cup groter, wat sommige dames niet erg vinden, al kan het soms wel pijnlijk aanvoelen.

Eetgewoonten
Heb jij ook meer drang naar zoetigheid of last van eetbuien net voordat je ongesteld wordt? Dan ben je niet de enige. Een groot deel van de vrouwen heeft tijdens de menstruatie meer behoefte aan ongezond eten dat vaak rijk is aan vet en suikers.

Niet alleen je hormonen, maar ook je eetgewoonten spelen een grote rol voor en tijdens de menstruatie. Suiker- en vetrijke voeding is niet alleen calorierijk, maar kan er ook toe leiden dat je lichaam extra vocht vast gaat houden waardoor je zwaarder weegt en je opgeblazen voelt.

What to do?
Probeer veel te bewegen als je ongesteld bent. Ondanks dat je je misschien moe, niet zo lekker of opgeblazen voelt zal het je helpen om je beter en slanker te voelen. Door te sporten zorg je er niet alleen voor dat je afvalt in het algemeen, maar het zorgt er ook voor dat je lichaam minder vocht vasthoudt door dit eruit te zweten.

Vermijd voeding dat rijk is aan snelle koolhydraten en transvetten. Kies voor natuurlijke en onbewerkte voeding dat koolhydraatarm is en rijk aan natuurlijke vetten en eiwitten. Dit houdt je bloedsuikerspiegel stabiel en zorgt lang voor een verzadigd gevoel waardoor je minder drang hebt naar zoetigheid. Eet uitgebalanceerd en kies voor vlees, vis, ei, noten, zaden, pitten en vooral veel groenten en elke dag een stuk fruit.

Daarnaast kan het helpen om je zoutinname te beperken. Zout zorgt namelijk ook dat het lichaam meer vocht vasthoudt, iets dat je in deze periode al helemaal niet kunt gebruiken.'

Meer tips voor een mooi en gezond lijf? Kijk op JasperAlblas.nl voor gratis voedingstips en heerlijke gezonde recepten.

Tekst: Anita Mulderij | Beeld: Shutterstock

Wat vind je ervan?

Reacties

Waarom krijg je bij lage temperaturen vooral koude handen?

23.02.2018 - Als je eenmaal in beweging bent, word je buiten wel warm. Maar die bevroren handen... Hoe kan het dat je handen sneller koud worden? Lees verder

Is het gevaarlijk om abrikozenpitten te eten?

22.02.2018 - Steeds meer producenten roepen abrikozenpitten terug. Het eten van één abrikozenpit kan al gevaarlijk zijn. Lees verder

Hoe besmettelijk ben je met griep?

19.02.2018 - Je voelt je weer een stuk beter na de griep. Betekent dat dat je je weer onder de mensen kunt begeven, of ben je nog steeds besmettelijk? Lees verder

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

19.02.2018 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

7 tips om je weerstand een boost te geven

16.02.2018 - Een goede weerstand maakt de kans op griep en verkoudheid kleiner. En als je toch ziek wordt, ben je sneller weer beter. Met deze tips wapen je je zo effectief mogelijk tegen de winterse bacteriën en virussen. Lees verder

Is het slecht om met je benen over elkaar te zitten?

12.02.2018 - Je bent vast wel een gewaarschuwd om niet met je benen over elkaar te zitten. Toch is het een favoriete houding van veel vrouwen. Het is bijna onvermijdelijk, uiteindelijk ga je je toch afvragen of de houding echt zo slecht is? Lees verder

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

12.02.2018 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

Wat kun je doen om oorsuizen te voorkomen?

11.02.2018 - Oorsuizen (tinnitus) komt steeds vaker voor. Door je oren in bepaalde situaties goed te beschermen, kun je voorkomen dat je last krijgt van oorsuizen. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 121 |
Mis niets
Daghoroscoop
Vissen

Bij een al veel te lang durende onenigheid wordt vanaf de andere kant…

» Naar de daghoroscopen