×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Dit is wat je moet weten over aankomen tijdens je menstruatie

Dit is wat je moet weten over aankomen tijdens je menstruatie
26.08.2016 - Redactie

Ongesteld zijn op zich is al niet zo prettig, maar voel jij je soms ook zo dik en opgeblazen tijdens je menstruatie? Voedingsdeskundige Anita Mulderij legt uit hoe dat komt.


Anita Mulderij: 'Waarschijnlijk verbeeld je het jezelf niet: veel vrouwen komen inderdaad aan tijdens de menstruatie. Soms kan dit zelfs een paar kilo’s schelen. Hoe komt dat?

Hormonen
De gewichtstoename tijdens je ongesteldheid heeft voornamelijk te maken met de wisselende hormoonspiegels. Vlak voor de menstruatie bereikt het vrouwelijke hormoon oestrogeen haar piek. Dat gaat vaak gepaard met het vasthouden van vocht. Het gevolg is dat je je opgeblazen kan voelen en dat je toeneemt in gewicht.

Zodra je maandelijkse periode begint, neemt het hoge oestrogeengehalte weer af en beginnen bij veel vrouwen de buikkrampen. Daarnaast speelt niet alleen het hormoon oestrogeen een rol, maar ook het hormoon progesteron. In de tweede helft van de menstruatiecyclus zorgt progesteron voor het vasthouden van vocht en dus voor gewichtstoename. Sommige vrouwen merken zelfs een toename in de grootte van de borsten, tot zelfs een cup groter, wat sommige dames niet erg vinden, al kan het soms wel pijnlijk aanvoelen.

Eetgewoonten
Heb jij ook meer drang naar zoetigheid of last van eetbuien net voordat je ongesteld wordt? Dan ben je niet de enige. Een groot deel van de vrouwen heeft tijdens de menstruatie meer behoefte aan ongezond eten dat vaak rijk is aan vet en suikers.

Niet alleen je hormonen, maar ook je eetgewoonten spelen een grote rol voor en tijdens de menstruatie. Suiker- en vetrijke voeding is niet alleen calorierijk, maar kan er ook toe leiden dat je lichaam extra vocht vast gaat houden waardoor je zwaarder weegt en je opgeblazen voelt.

What to do?
Probeer veel te bewegen als je ongesteld bent. Ondanks dat je je misschien moe, niet zo lekker of opgeblazen voelt zal het je helpen om je beter en slanker te voelen. Door te sporten zorg je er niet alleen voor dat je afvalt in het algemeen, maar het zorgt er ook voor dat je lichaam minder vocht vasthoudt door dit eruit te zweten.

Vermijd voeding dat rijk is aan snelle koolhydraten en transvetten. Kies voor natuurlijke en onbewerkte voeding dat koolhydraatarm is en rijk aan natuurlijke vetten en eiwitten. Dit houdt je bloedsuikerspiegel stabiel en zorgt lang voor een verzadigd gevoel waardoor je minder drang hebt naar zoetigheid. Eet uitgebalanceerd en kies voor vlees, vis, ei, noten, zaden, pitten en vooral veel groenten en elke dag een stuk fruit.

Daarnaast kan het helpen om je zoutinname te beperken. Zout zorgt namelijk ook dat het lichaam meer vocht vasthoudt, iets dat je in deze periode al helemaal niet kunt gebruiken.'

Meer tips voor een mooi en gezond lijf? Kijk op JasperAlblas.nl voor gratis voedingstips en heerlijke gezonde recepten.

Tekst: Anita Mulderij | Beeld: Shutterstock

Wat vind je ervan?

Reacties

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

11.12.2017 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

Dit is wat je kunt eten om je darmen optimaal te laten werken

10.12.2017 - Darmproblemen kunnen heel hardnekkig en vervelend zijn. Voedingsdeskundige en gastblogger Anita Mulderij helpt je om stappen te zetten in het juiste voedingspatroon. Lees verder

Wat gebeurt er als je je tanden niet poetst?

09.12.2017 - Sla jij wel eens een poetsbeurt over? Hierna denk je er wel twee keer over na. Lees verder

Heb ik een magnesium-tekort?

09.12.2017 - Met een gezond voedingspatroon krijg je meestal genoeg magnesium binnen. Toch zijn er mensen die zonder dat ze het weten een magnesium-tekort hebben. Ontdek hoe je de klachten van een magnesiumtekort kunt herkennen. Lees verder

Onderzoek: we moeten ons voedingspatroon drastisch aanpassen

06.12.2017 - Een opvallende kop op Nu.nl: 'Europeanen moeten hun voedingspatroon drastisch aanpassen'. Het is een waarschuwing van Europese academici. We zouden minder calorieën moeten binnen krijgen en minder vlees eten. Lees verder

Helpt het om een ui naast je bed te zetten als je verkouden bent?

06.12.2017 - Misschien ken je het nog van vroeger, toen je moeder een gesneden ui op een schoteltje naast je bed zette als je verkouden was. Helpt het echt? Lees verder

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

04.12.2017 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

Tips tegen kloven in je handen

04.12.2017 - Kloven in je handen kunnen ontstaan door een huidprobleem zoals eczeem of psoriasis, maar ook als het buiten koud is en de lucht binnen droog is, zijn sommige mensen gevoeliger voor kloven in de vingers of knokkels. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 117 |
Mis niets
Daghoroscoop
Boogschutter

Jij hebt een fout gemaakt, so what? Er is niets aan de hand zolang je de moed…

» Naar de daghoroscopen

Mis niets van Santé

Like ons op Facebook en blijf op de hoogte van onze
tips en artikelen over een gezond, gelukkig, fit, mooi en
lekker leven. En mis geen enkele Klik & Win!