×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Mirte doet al twee maanden aan Intermittent Fasting

Mirte doet al twee maanden aan Intermittent Fasting
10.06.2016 - Redactie

Tekstschrijfster en sportfanaat Mirte vindt Intermittent Fasting zowel idioot als interessant. Daarom werd het tijd om het zelf uit te proberen.


Dit artikel is een bijdrage van Mirte Rey.

Mirte: 'In april schreef ik een artikel over intermittent fasting.  Simpel gezegd, intermittent fasting houdt in dat je je lichaam in vastenstaat brengt door langer dan 12 uur niet te eten. Dit zou allerlei gezondheidsvoordelen met zich meebrengen, zoals bijvoorbeeld de toename van spiergroei, een hogere insuline gevoeligheid, vetverlies, een langere levensduur en het zou zelfs de kans op kanker kunnen verkleinen. Dit klinkt natuurlijk aantrekkelijk, maar het feit dat je 16 uur niet eet, klonk voor mij minder aanlokkelijk.
 
Niet oordelen voor je het zelf geprobeerd hebt
Ik ga al redelijk ver wat betreft gezondheid. Zo neem ik al elke dag een theelepel kurkuma met peper, werk ik elke dag twee eetlepels appelazijn weg en sport ik 3 à 4 keer in de week. Ik denk niet dat je aan IF moet beginnen als je nog niet gewend bent om gedisciplineerd met je gezondheid bezig te zijn.

Nu is natuurlijk de grote hamvraag: heb ik het volgehouden? 
Ja! Ik ben gewoon al bijna twee maanden een fulltime IF’er. Sterker nog: iets wat mij zo extreem en heftig leek, valt me eigenlijk reuze mee. Nu zijn er natuurlijk alle gezondheidsvoordelen, maar er zijn daarnaast praktische voor- en helaas ook nadelen.

De praktische nadelen

  • Rommelende maag
    Mijn maag maakt ’s ochtends soms geluiden die je bij een 2 meter grote Grizzly beer verwacht. Klanken waar ik tijdens de stille momenten op m’n werk nauwelijks over heen kan hoesten. Redelijk gênant.   
     
  • Slechte adem
    Je ruikt ’s ochtends  alsof ’s nachts een roedel ratten in je mond bivakkeert. Van lang niet eten ga je gewoon uit je mond stinken. Je bedgenoot zal waarschijnlijk niet heel blij zijn met IF. De rest van de wereld merkt er niets van zodra je je tanden hebt gepoetst, mondwater hebt gebruikt en kauwgum hebt genomen.
     
  • Genoeg eten
    Intermittent Fasting zorgt (bij mij) voor minder honger. Dikke prima natuurlijk, maar ik moet wel genoeg voedingsstoffen binnenkrijgen. Voor iemand die voorheen van maaltijd naar maaltijd leefde, is dit erg vreemd om te zeggen maar ik vergeet soms te eten.  Ik moet dus bewust eetmomenten inlassen om ervoor te zorgen dat ik alle nodige voedingsstoffen binnenkrijg.
     
  • Sociale strubbelingen
    'Ach één stukje taart, je kan het hebben' of 'Doe niet zo ongezellig' .  Tja, in je vastentijd mag je niet meer dan 60 calorieën binnen krijgen. Dat betekent dus geen biertje in de kroeg, geen stukje taart op een verjaardag of een cappuccino na je ‘eating window’. En ja, dat is soms wel jammer.

Gelukkig zijn er meer voordelen

  • 's Ochtends meer tijd
    Mijn bed en ik hebben sinds IF een kwartiertje meer quality time.
     
  • Alles smaakt beter
    Dat ‘honger maakt rauwe bonen zoet’ verhaal is vast bedacht door een IF’er. Na 16 uur lang niet gegeten te hebben, smaakt alles zoveel beter!
     
  • Bewuster
    Nadat je lichaam 16 uur lang niet gegeten heeft, wil je het niet meteen volstouwen met vettige meuk. Dat voelt gewoon niet goed. Bovendien heb je maar een bepaalde tijd om te eten, dus wordt je kieskeuriger over wat je wil eten.
     
  • Blije tandarts
    Mijn tandarts is ook helemaal pro IF. Je verkort de tijd waarin je suiker eet,  waardoor je tanden het minder zwaar te verduren hebben.
     
  • Minder maagklachten
    Ook mijn maag is er blij mee. Ik had vooral ’s nachts last van maagzuur en dat is sinds IF stukken minder geworden.
     
  • Energie
    De eerste ochtenden, waarin ik verwachtte een slapende zombie te zijn, veranderde ik in een soort super geconcentreerde oermens met ADHD. Mijn taken op m’n werk jaagde ik er in een moordtempo doorheen en ik ging geen confrontatie uit de weg.  Die ontembare energie ging na een weekje over, maar ik merk wel dat ik meer energie heb dan toen ik nog geen IF deed.
     
  • Meer spiergroei
    Helaas ben ik vergeten mijn vet- en spierpercentage te meten, dus ik heb het niet zwart op wit maar ik heb zeker het idee dat ik meer spierdefinitie heb gekregen.

Kortom, Intermittent Fasting bevalt me eigenlijk erg goed.  Ik voel me er goed bij, ik merk resultaat en voor mij wegen de voordelen zwaarder dan de nadelen. Dus voor nu blijf ik het gewoon nog doen. Ben jij ook een ‘healthfreak’ die wel eens wat nieuws wil proberen, dan kan ik je dit zeker aanraden.'

Mirte Rey
Health freak, sportfanaat maar ook chocoholic en groot Netflix verbruiker. Daarnaast is ‘taal zeg maar echt mijn ding’ en schrijf ik over van alles en nog wat op m’n site www.typischmirte.nl.'

Wat vind je ervan?

Reacties

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

11.12.2017 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

Dit is wat je kunt eten om je darmen optimaal te laten werken

10.12.2017 - Darmproblemen kunnen heel hardnekkig en vervelend zijn. Voedingsdeskundige en gastblogger Anita Mulderij helpt je om stappen te zetten in het juiste voedingspatroon. Lees verder

Wat gebeurt er als je je tanden niet poetst?

09.12.2017 - Sla jij wel eens een poetsbeurt over? Hierna denk je er wel twee keer over na. Lees verder

Heb ik een magnesium-tekort?

09.12.2017 - Met een gezond voedingspatroon krijg je meestal genoeg magnesium binnen. Toch zijn er mensen die zonder dat ze het weten een magnesium-tekort hebben. Ontdek hoe je de klachten van een magnesiumtekort kunt herkennen. Lees verder

Onderzoek: we moeten ons voedingspatroon drastisch aanpassen

06.12.2017 - Een opvallende kop op Nu.nl: 'Europeanen moeten hun voedingspatroon drastisch aanpassen'. Het is een waarschuwing van Europese academici. We zouden minder calorieën moeten binnen krijgen en minder vlees eten. Lees verder

Helpt het om een ui naast je bed te zetten als je verkouden bent?

06.12.2017 - Misschien ken je het nog van vroeger, toen je moeder een gesneden ui op een schoteltje naast je bed zette als je verkouden was. Helpt het echt? Lees verder

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

04.12.2017 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

Tips tegen kloven in je handen

04.12.2017 - Kloven in je handen kunnen ontstaan door een huidprobleem zoals eczeem of psoriasis, maar ook als het buiten koud is en de lucht binnen droog is, zijn sommige mensen gevoeliger voor kloven in de vingers of knokkels. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 117 |
Mis niets
Daghoroscoop
Boogschutter

Men probeert jou vandaag te verleiden. Pas dus goed op en beslis voor jezelf…

» Naar de daghoroscopen

Mis niets van Santé

Like ons op Facebook en blijf op de hoogte van onze
tips en artikelen over een gezond, gelukkig, fit, mooi en
lekker leven. En mis geen enkele Klik & Win!