×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

4 tips tegen brandend maagzuur

4 tips tegen brandend maagzuur
24.04.2018 - Redactie

Brandend maagzuur is een veelvoorkomende klacht. Dit kun je ertegen doen.


Lees eerst: Wat is brandend maagzuur eigenlijk?

1. Verander je eetpatroon
Als je last hebt van brandend maagzuur na het eten van bepaalde voeding kun je het zuurbranden proberen te verminderen door kleine aanpassingen aan je eetpatroon te doen.

Hoe doe je dat?
Let op je voeding, houd rekening met wanneer je eet en pas de grootte van je porties aan. Eet in de uren voor je gaat slapen geen maaltijd meer en verklein de hoeveelheden. Wees voorzichtig met koffie, alcohol, sinaasappels en zoute voeding, dat zijn veroorzakers van zuurbranden. Er zijn aanwijzingen dat een vezelrijk dieet maagzuurklachten zou kunnen verminderen, maar de effectiviteit is niet bewezen.

2. Verander je leefstijl
Door je leefstijl aan te passen, kun je klachten van brandend maagzuur vaak flink verminderen.

Hoe doe je dat?
Zorg dat je lichaam een gezond gewicht heeft en stop met roken. Slaap je slecht door brandend maagzuur? Je kunt het hoofdeinde van je bed verhogen om te voorkomen dat maagzuur makkelijk de slokdarm instroomt.

3. Ontspanning
Stress heeft bij iedereen een andere uitwerking op het lichaam. Het kan zijn dat je last krijgt van zuurbranden door stress of door fysieke inspanning (na het eten).

Hoe doe je dat?
Voorkom een te zware belasting van je lichaam. Als je voorover bukt, heb je meer kans op een terugvloed van zure maaginhoud naar de slokdarm. Als je zwaar moet tillen, buig dan altijd door je knieën. Neem bij stress voldoende rust en draag kleding die niet knelt.

4. Ga naar de huisarts
Helpen de bovenstaande aanpassingen niet en heb je steeds vaker last van branden maagzuur? Raadpleeg bij twijfel je huisarts.

Hoe doe je dat?
Probeer je klachten zo exact mogelijk te omschrijven, zodat je arts je goed kan helpen. Een dagboekje is handig om inzicht te krijgen in de klachten. Let op symptomen zoals een brandende pijn achter het borstbeen, het niet willen zakken van je eten, overgeven of een moeilijke stoelgang.

Bron: Archief | Beeld: Shutterstock

Wat vind je ervan?

Reacties

Waarom krabben zo fijn voelt als je jeuk hebt

14.10.2018 - Soms moet je je inhouden om te stoppen voordat de rode strepen van je nagels op je huid staan. Waarom voelt krabben zo goed? Lees verder

Litteken insmeren

09.10.2018 - Iedereen heeft wel ergens een litteken. Als de huid zich goed herstelt, wordt een litteken vrijwel onzichtbaar, maar dat is niet altijd zo. Lees verder

Vivian Reijs

04.10.2018 - Met haar boeken en healthplatform helpt Vivian Reijs duizenden vrouwen aan een gezonde levensstijl. 'Door mijn vroegere PMS-klachten ontdekte ik hoe belangrijk voeding en hormonen hierbij zijn.' Lees verder

Gespannen kaken ontspannen

30.09.2018 - Stress kan zorgen voor stijve spieren. Veel mensen hebben er last van in hun nek en schouders, maar ook je kaken krijgen (soms ongemerkt) veel spanning te verduren. Lees verder

Tips tegen verkoudheid

28.09.2018 - Om je heen hoor je steeds meer mensen snotteren. Met deze tips wapen je je, zo goed en kwaad als het gaat, tegen een verkoudheidsvirus. Lees verder

Wat kun je doen als je je eenzaam voelt?

27.09.2018 - Veel mensen voelen zich wel eens eenzaam. Hoe jong of oud je bent, maakt niet uit, iedereen kan ermee te maken krijgen. Lees verder

Meer wandelen

24.09.2018 - Misschien zelfs het beste dat je kunt doen voor je gezondheid. Lees verder

Brandend maagzuur

23.09.2018 - De meeste mensen hebben wel eens last gehad van brandend maagzuur. Als je er iedere week minstens een keer last van hebt, dan is het handig om de volgende dingen te weten. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 127 |
Mis niets
Daghoroscoop
Weegschaal

Je kunt vandaag rustig eens wat risico nemen. Het is een zeer gunstige tijd om…

» Naar de daghoroscopen