×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Mirte over Intermittent fasting

Mirte: Intermittent fasting
18.04.2016 - Redactie

Tekstschrijfster en sportfanaat Mirte neemt ons vandaag mee in de wondere wereld van intermittent fasting. Iets dat ze zowel idioot als interessant vindt.


Dit artikel is een bijdrage van Mirte Rey.

Mirte: 'Toen ik klein was, werd er op gehamerd dat je ’s ochtends moet ontbijten. Ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag. Degenen die niet ontbeten, waren een beetje de paria’s van de groep en hadden op z’n minst niet echt verstandige ouders.

Volgens mij is er in al die jaren eigenlijk niets veranderd aan deze denkwijze. Op het nieuws zie ik onze Willem en Maxima eens per jaar een boterhammetje met hagelslag naar binnen werken op een basisschool in Schubbekutteveen. Zitten ze daar ‘het goede voorbeeld’ te geven op die te kleine kinderstoeltjes.

Nu was ik zelf eigenlijk ook altijd van mening dat ontbijten belangrijk was. Na acht uur slaap, kan je lichaam wel iets gebruiken, toch? Je metabolisme moet weer op gang komen, je hebt energie nodig om de dag te beginnen. Ik was (en ben?) van mening dat ik ‘s ochtends zonder m’n havermoutpap een soort slapende zombie ben. Slapend én zombie? Ja zo erg is het dan.

Wat is intermittent fasting?
Op de site van Laska las ik een artikel over intermittent fasting. Intermittent wat? Intermittent fasting houdt in dat je je lichaam in een vastenstaat brengt. Je eet dan in ieder geval meer dan 12 uur niets. Zo eet je bijvoorbeeld om 19.00 je avondeten, om dan pas weer de volgende dag om 12.00 aan de lunch te zitten. Dan heb je dus een vastentijd van 17 uur en een eettijd (ook wel ‘feeding window’ genoemd) van 7 uur. Maar waarom zou je dat in godsnaam doen? Ten eerste, kijk eens naar het lichaam van Laska. Ten tweede, er worden allerlei gezondheidsvoordelen aan intermittent fasting toegewezen.

De voordelen van intermittent fasting
Wanneer je ‘normaal’ eet, is je lichaam eigenlijk altijd bezig met het verteren en verwerken van voedsel. Wanneer je je  lichaam in vastenstaat brengt, raakt je lichaam in een soort overlevingsstand. Om ervoor te zorgen dat je deze ‘verhongering’  overleeft, gaat je lichaam meer energie steken in het investeren en onderhouden van de cellen.

In het boek De voedselzandloper bespreekt de auteur Kris Verburgh calorierestrictie en vasten:
"Wetenschappelijk gezien is er maar een methode die het verouderingsproces aanzienlijk kan afremmen en die heeft te maken met onze voeding. Deze interventie heet calorierestrictie. Calorierestrictie bestaat eruit dat iemand ongeveer een vierde minder eet dan hij normaal nodig heeft.

Calorierestrictie werd ontdekt door Clive McCay, een biochemicus en onderzoeker aan de Cornel University. Hij wilde weten wat er zou gebeuren als je ratten gedurende een groot deel van hun leven weinig voedsel geeft. Hij verwachtte dat zijn ratten vroeger zouden sterven omdat ze nooit voldoende te eten krijgen, maar het omgekeerde was juist waar. De levensduur van de ratten steeg en deze toename van de levensduur was evenredig met de mate van calorierestrictie. Bij fikse calorierestrictie, waarbij de ratten minder dan de helft te eten kregen dan ze normaal gesproken nodig hebben, steeg de levensduur van 1000 dagen naar 1800 dagen, wat overeenkomt met een levensduur voor mensen van 150 jaar."

Gelukkig zijn wij geen ratten, maar er is ook onderzoek gedaan bij een meer verwante diersoort: de resusaap. "Gedurende twintig jaar aten deze resusapen 30 procent minder dan ‘normaal’. Na twintig jaar was al 37 procent van de niet-calorierestrictieapen gestorven, terwijl slechts 13 procent van de  callorierestrictieapen gestoven was. De sterfte bij de resusapen die aan calorierestrictie deden was 3 keer lager. De apen onder calorierestrictie hadden bovendien veel minder last van ouderdomsverschijnselen zoals verlies van spiermassa, kanker, hart-en vaatziekten en het inkrimpen van hersenvolume."

Niet alleen dieren hebben baat bij voedselonthouding. Het schijnt dat personen die vasten er vaak jong uitzien voor hun leeftijd en vaak gezondere lichaamsparameters hebben vergeleken met personen die niet aan calorierestrictie doen. Zo hebben zij bijvoorbeeld een lagere bloeddruk en een betere glucose- en insulinehuishouding.

Het verschil tussen calorierestrictie en vasten
Calorierestrictie en vasten hoeven niet per se hetzelfde te zijn. Bij vasten kies je ervoor om je lichaam in de ‘overlevingsstand’ te krijgen door een bepaalde tijd helemaal niet te eten. Bij calorierestrictie wil je hetzelfde, alleen eet je dan wel continu  maar minder calorieën dan je nodig hebt.  Het komt er beide op neer dat je je lichaam ‘uithongert’.

Uithongeren?
Nu klinkt ‘uithongeren’ mij niet heel vrolijk in de oren. Ik houd van eten, van gezond maar ook zeker van ongezond eten. Nu heeft mijn google-research mij geleerd dat dit prima samen kan gaan met intermittent fasting.  Kijk, dat klinkt mij een stuk beter in de oren. Er zijn Intermittent Fasting’ers (bij dezen is dat een woord) die zeggen dat zolang je je aan de vastentijd houdt, het niet zoveel uitmaakt wat je tijdens je ‘window’ eet. Ik denk niet dat het gezond is om je in 7 uur vol te stouwen met hamburgers, chips en snoep, maar dat is het zonder aan intermittent fasting te doen ook niet. Maar je hoeft ook niet per se op chiazaad en geitenyoghurt te leven om de gezondheidsvoordelen te ervaren.  

Je kunt alleen oordelen als je het zelf probeert
Ondanks dat ik er wat sceptisch tegenover sta, ben ik ook wel erg nieuwsgierig geworden. Ik train al geruime tijd vrij intensief, waarmee ik best wat voortgang heb geboekt. Helaas kom je toch een keer op een punt dat je progressie niet meer zo hard gaat. Dan wordt het misschien tijd voor wat nieuws.

Ik heb besloten om Intermittent Fasting een kans te geven. Ik zeg niet dat ik het weken ga doen. Misschien houd ik het maar een dag vol en eet ik daarna de hele koelkast leeg.  Maar wie weet wat voor dingen het me brengt en ben ik straks een overtuigd Intermittend Fasting’er.

Ik houd jullie op de hoogte.

Mirte Rey
Health freak, sportfanaat maar ook chocoholic en groot Netflix verbruiker. Daarnaast is ‘taal zeg maar echt mijn ding’ en schrijf ik over van alles en nog wat op m’n site www.typischmirte.nl.'

Bron Quote: Verburgh, Kris (2012) - De voedselzandloper. Amsterdam: Bert Bakker

Wat vind je ervan?

Reacties

Wat kun je doen tegen aambeien?

23.07.2017 - Aambeien, geen sexy kwaal. Daarnaast is het vervelend en het kan soms behoorlijk pijnlijk zijn. Wat kun je doen om aambeien te voorkomen en de genezing te bevorderen. Lees verder

Zijn slippers slecht voor je voeten?

22.07.2017 - In de zomer trekken we onze slippers aan zodra het kan. Is dat eigenlijk slecht voor je voeten? Lees verder

Waarom zweet ik meer dan anderen?

21.07.2017 - Je voelt een straaltje zweet over je rug lopen, terwijl de rest nog nergens last van lijkt te hebben. Lees verder

Zo doe je de vuurademhaling

21.07.2017 - In Santé lees je 15 manieren voor extra mental power. Eén van de tips is de vuurademhaling. Wij vertellen je hier wat het is en hoe je het toepast. Lees verder

6 blotevoetenpaden om te wandelen

20.07.2017 - Op blote voeten lopen heeft verschillende health benefits. Je leest er deze maand in Santé alles over. Wil je oefenen in et wild? Er zijn steeds meer blotevoetenpaden. Wij zetten er een aantal voor je op een rij. Lees verder

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

17.07.2017 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

Tips tegen een jetlag

14.07.2017 - Hoe ga jij een jetlag tegen? Wij hebben onze tips voor je verzameld. Lees verder

Waarom word je soms misselijk van de pijn?

13.07.2017 - Bij een ontstoken gewricht, kloppende pijn of een snee, voel je soms niet alleen de pijn, maar word je ook overvallen door misselijkheid. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 109 |

Daghoroscoop
Leeuw

Je bent overal te vinden waar wat te beleven is. Daardoor ben je goed op de…

» Naar de daghoroscopen

Maak kans op fantastische prijzen!

Wij zijn benieuwd naar jouw waardering voor Santé en naar wat je van Santé verwacht. We zouden je dan ook graag een paar vragen willen stellen. Dit zal circa 5 minuten duren.

Doe mee en maak kans op fantastische prijzen!