×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Tip van Marianne Timmer: Wanneer ben je te zwaar?

Wanneer ben je te zwaar?
21.02.2016 - Redactie

Santé is medesubsponsor van Team Continu: het schaatsteam onder leiding van Marianne Timmer. Vandaag beantwoordt Marianne Timmer de vraag 'Wanneer ben je te zwaar?'


Marianne: 'Bepalend om te bepalen of je te zwaar bent, is de hoeveelheid lichaamsvet. Of je te zwaar bent kun je op verschillende manieren vaststellen.

De Quetelet-index (ook wel Body Mass Index genoemd) biedt een indicatie of iemand het juiste gewicht heeft. Neem het gewicht in kilo’s, deel dat door de lengte (in meters) in het kwadraat en de uitkomst moet dan tussen de 20 en de 25 zitten. Tussen de 25 en de 30 is niet goed, boven de 30 wordt het meestal ernstig overgewicht of obesitas genoemd. Dit is echter niet doorslaggevend! Neem bijvoorbeeld een bodybuilder: door het gewicht van de spiermassa heeft een bodybuilder een BMI van boven de 30 maar heeft daarom nog geen last van overgewicht.

Op sportscholen en bij afslankinstituten  kan het vetgehalte worden gemeten met een speciale vetmeter. Tegenwoordig zijn er ook weegschalen die het vetgehalte kunnen meten. Belangrijk is dan wel dat telkens op hetzelfde tijdstip (dus onder dezelfde omstandigheden) het vetgehalte gemeten wordt. Een vetmeting door middel van een speciale weegschaal is niet betrouwbaar als deze uitgevoerd wordt na het drinken van alcohol en koffie. Een vetpercentage van 15 tot 25% van het lichaamsgewicht is goed.

Ook door het meten van de buikomvang krijg je een goede indicatie of je te zwaar bent of niet. De buikomvang meet je ter hoogte van de onderste ribben, dus niet per definitie over je navel! Bij mannen moet de buikomvang minder zijn dan 94 cm. Bij vrouwen moet de buikomvang lager zijn dan 80 cm.'

Tip gemist? Lees alle tips van Marianne Timmer terug.

Bron: Leef je fit – Marianne Timmer

Wat vind je ervan?

Reacties

Afvallen doe je samen

15.01.2019 - Joyce (rechts) bereikte haar streefgewicht met de hulp van consulent Lydia. Wil je net als Joyce je weer energieker voelen en lekker in je vel zitten? Onder begeleiding behaal je de beste afslankresultaten en blijf je beter op gewicht. Lees verder

Waarom gaat afvallen steeds moeilijker

14.01.2019 - Samen met Mieke Kosters helpen we je deze maand om je voornemen om strakker te worden waar te maken. Niet per se door gezonder te eten, maar door je gedrag te veranderen en gewoontes te creëren die je wél kunt volhouden. Lees verder

Slechte adem oplossingen

11.01.2019 - Een slechte adem kan je flink onzeker maken. Op deze manieren kom je er vanaf. Lees verder

Griep besmettelijk als je al beter bent?

10.01.2019 - Je voelt je weer een stuk beter na de griep. Betekent dat dat je je weer onder de mensen kunt begeven, of ben je nog steeds besmettelijk? Lees verder

Buiten adem

10.01.2019 - Neem je je ook iedere keer dat je hijgend een trap op loopt voor dat je echt vaker gaat sporten? Prima voornemen, maar het is helemaal niet gek dat je buiten adem raakt door traplopen. Lees verder

Koffie nachtrust leeftijd

09.01.2019 - Bij de meeste mensen heeft ’s ochtends een kop koffie (of twee) geen invloed op de nachtrust. Lees verder

Geen wilskracht om af te vallen

08.01.2019 - Samen met Mieke Kosters helpen we je deze maand om je voornemen om strakker te worden waar te maken. Niet per se door gezonder te eten, maar door je gedrag te veranderen en gewoontes te creëren die je wél kunt volhouden. Lees verder

Gezonde keuzes borrelplank

04.01.2019 - Nieuwjaarsborrels in het vooruitzicht? Geniet ervan. Wil je met het oog op je goede voornemens toch wat bewustere keuzes maken? Vervang de gefrituurde hapjes voor een van de volgende opties. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 130 |
Mis niets
Daghoroscoop
Steenbok

Jij hebt een doel voor ogen dat niet gemakkelijk te bereiken is. Maar je weet…

» Naar de daghoroscopen