×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Tip van Marianne Timmer: Wanneer ben je te zwaar?

Wanneer ben je te zwaar?
21.02.2016 - Redactie

Santé is medesubsponsor van Team Continu: het schaatsteam onder leiding van Marianne Timmer. Vandaag beantwoordt Marianne Timmer de vraag 'Wanneer ben je te zwaar?'


Marianne: 'Bepalend om te bepalen of je te zwaar bent, is de hoeveelheid lichaamsvet. Of je te zwaar bent kun je op verschillende manieren vaststellen.

De Quetelet-index (ook wel Body Mass Index genoemd) biedt een indicatie of iemand het juiste gewicht heeft. Neem het gewicht in kilo’s, deel dat door de lengte (in meters) in het kwadraat en de uitkomst moet dan tussen de 20 en de 25 zitten. Tussen de 25 en de 30 is niet goed, boven de 30 wordt het meestal ernstig overgewicht of obesitas genoemd. Dit is echter niet doorslaggevend! Neem bijvoorbeeld een bodybuilder: door het gewicht van de spiermassa heeft een bodybuilder een BMI van boven de 30 maar heeft daarom nog geen last van overgewicht.

Op sportscholen en bij afslankinstituten  kan het vetgehalte worden gemeten met een speciale vetmeter. Tegenwoordig zijn er ook weegschalen die het vetgehalte kunnen meten. Belangrijk is dan wel dat telkens op hetzelfde tijdstip (dus onder dezelfde omstandigheden) het vetgehalte gemeten wordt. Een vetmeting door middel van een speciale weegschaal is niet betrouwbaar als deze uitgevoerd wordt na het drinken van alcohol en koffie. Een vetpercentage van 15 tot 25% van het lichaamsgewicht is goed.

Ook door het meten van de buikomvang krijg je een goede indicatie of je te zwaar bent of niet. De buikomvang meet je ter hoogte van de onderste ribben, dus niet per definitie over je navel! Bij mannen moet de buikomvang minder zijn dan 94 cm. Bij vrouwen moet de buikomvang lager zijn dan 80 cm.'

Tip gemist? Lees alle tips van Marianne Timmer terug.

Bron: Leef je fit – Marianne Timmer

Wat vind je ervan?

Reacties

De pil doorslikken zonder stopweek

21.10.2018 - Santé’s Shirley (29) slikt al vijf jaar de pil door zonder ook maar een dag over te slaan. Maar als ze er vragen over krijgt van vriendinnen, slaat de twijfel toe: is het eigenlijk wel zo slim? Lees verder

Waarom krabben zo fijn voelt als je jeuk hebt

14.10.2018 - Soms moet je je inhouden om te stoppen voordat de rode strepen van je nagels op je huid staan. Waarom voelt krabben zo goed? Lees verder

Litteken insmeren

09.10.2018 - Iedereen heeft wel ergens een litteken. Als de huid zich goed herstelt, wordt een litteken vrijwel onzichtbaar, maar dat is niet altijd zo. Lees verder

Vivian Reijs

04.10.2018 - Met haar boeken en healthplatform helpt Vivian Reijs duizenden vrouwen aan een gezonde levensstijl. 'Door mijn vroegere PMS-klachten ontdekte ik hoe belangrijk voeding en hormonen hierbij zijn.' Lees verder

Gespannen kaken ontspannen

30.09.2018 - Stress kan zorgen voor stijve spieren. Veel mensen hebben er last van in hun nek en schouders, maar ook je kaken krijgen (soms ongemerkt) veel spanning te verduren. Lees verder

Tips tegen verkoudheid

28.09.2018 - Om je heen hoor je steeds meer mensen snotteren. Met deze tips wapen je je, zo goed en kwaad als het gaat, tegen een verkoudheidsvirus. Lees verder

Wat kun je doen als je je eenzaam voelt?

27.09.2018 - Veel mensen voelen zich wel eens eenzaam. Hoe jong of oud je bent, maakt niet uit, iedereen kan ermee te maken krijgen. Lees verder

Meer wandelen

24.09.2018 - Misschien zelfs het beste dat je kunt doen voor je gezondheid. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 128 |
Mis niets
Daghoroscoop
Weegschaal

Je hebt een goed verstand. Toch laat jij je leiden door je gevoel. Je neemt…

» Naar de daghoroscopen