×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Tip van Marianne Timmer: Wanneer ben je te zwaar?

Wanneer ben je te zwaar?
21.02.2016 - Redactie

Santé is medesubsponsor van Team Continu: het schaatsteam onder leiding van Marianne Timmer. Vandaag beantwoordt Marianne Timmer de vraag 'Wanneer ben je te zwaar?'


Marianne: 'Bepalend om te bepalen of je te zwaar bent, is de hoeveelheid lichaamsvet. Of je te zwaar bent kun je op verschillende manieren vaststellen.

De Quetelet-index (ook wel Body Mass Index genoemd) biedt een indicatie of iemand het juiste gewicht heeft. Neem het gewicht in kilo’s, deel dat door de lengte (in meters) in het kwadraat en de uitkomst moet dan tussen de 20 en de 25 zitten. Tussen de 25 en de 30 is niet goed, boven de 30 wordt het meestal ernstig overgewicht of obesitas genoemd. Dit is echter niet doorslaggevend! Neem bijvoorbeeld een bodybuilder: door het gewicht van de spiermassa heeft een bodybuilder een BMI van boven de 30 maar heeft daarom nog geen last van overgewicht.

Op sportscholen en bij afslankinstituten  kan het vetgehalte worden gemeten met een speciale vetmeter. Tegenwoordig zijn er ook weegschalen die het vetgehalte kunnen meten. Belangrijk is dan wel dat telkens op hetzelfde tijdstip (dus onder dezelfde omstandigheden) het vetgehalte gemeten wordt. Een vetmeting door middel van een speciale weegschaal is niet betrouwbaar als deze uitgevoerd wordt na het drinken van alcohol en koffie. Een vetpercentage van 15 tot 25% van het lichaamsgewicht is goed.

Ook door het meten van de buikomvang krijg je een goede indicatie of je te zwaar bent of niet. De buikomvang meet je ter hoogte van de onderste ribben, dus niet per definitie over je navel! Bij mannen moet de buikomvang minder zijn dan 94 cm. Bij vrouwen moet de buikomvang lager zijn dan 80 cm.'

Tip gemist? Lees alle tips van Marianne Timmer terug.

Bron: Leef je fit – Marianne Timmer

Wat vind je ervan?

Reacties

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

23.04.2018 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

Waarom stinkt urine als je asperges hebt gegeten?

22.04.2018 - Heb jij er last van? Lees verder

Bultjes op je bovenarmen? Grote kans dat het keratosis pilaris is

21.04.2018 - Heb je last van rode en droge bultjes aan de achterkant van je bovenarmen? Grote kans dat het keratosis pilaris is. Lees verder

Review: Fitbit Versa

20.04.2018 - Sinds deze week is de Fitbit Versa te koop. De nieuwe Fitbit is niet alleen een activity tracker, maar ook een smartwatch. Santé's Shirley heeft de afgelopen drie weken een exemplaar morgen testen en deelt haar ervaring. Lees verder

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

16.04.2018 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

6 oorzaken van vervellende voeten

14.04.2018 - Hangen de vellen aan je voeten? Dat kan aan één van deze oorzaken liggen. Lees verder

Waarom moet je 's ochtends altijd plassen?

13.04.2018 - Het eerste dat je 's ochtends doet: naar het toilet gaan, zelfs als je 's avonds niet veel gedronken hebt. Lees verder

6 tips tegen onrustige darmen

11.04.2018 - Buikpijn, darmkrampen, een opgeblazen gevoel, allemaal verschijnselen die je vertellen dat je darmen niet helemaal happy zijn. Soms kunnen kleine aanpassingen de rust in je darmen terugbrengen. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 124 |
Mis niets
Daghoroscoop
Stier

Jij neemt veel initiatief en dat verbetert jouw leven op alle fronten…

» Naar de daghoroscopen