×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Tip van Marianne Timmer: Waarom moeten we eigenlijk bewegen?

Tip van Marianne Timmer: Waarom moeten we eigenlijk bewegen?
13.02.2016 - Redactie

Santé is medesubsponsor van Team Continu: het schaatsteam onder leiding van Marianne Timmer. Marianne deelt iedere dag een tip om fit te blijven met Santé. Vandaag legt ze uit waarom bewegen zo belangrijk is.


Marianne: 'Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) worden alle grote westerse ziekten (kanker, diabetes, hart- en vaatziekten, etc.) gunstig beïnvloed door te sporten. En het verbetert in ieder geval de kwaliteit van leven.

Bewegen heeft een directe invloed op onze fitheid. Daarnaast heeft het een positief effect op ons cholesterolgehalte, onze botdichtheid, bloeddruk en suikerspiegel. Verder is het belangrijk ter voorkoming van hart- en vaatziekten, suikerziekte, overgewicht en botontkalking. Maar bewegen is ook goed voor mensen die al last hebben van een bepaalde aandoening. Het heeft namelijk een positief effect op het verloop van vernauwde kransslagaders, diabetes, beroerte, reumaklachten, angst en depressie. Wie elke dag minstens een half uur beweegt, kan het risico van vroegtijdig overlijden aanzienlijk verkleinen.

Daarnaast houdt sporten je darmstelsel gezond. Je hebt minder kans op darmkanker omdat de spijsvertering beter functioneert. Je darmen worden actiever en je transpireert effectiever. Het gevolg is dat je er minder opgeblazen uitziet. Ook van borstkanker wordt langzaam maar zeker duidelijk dat lichaamsbeweging het risico doet afnemen.

Tijdens het bewegen verbranden we voedingsstoffen. Daarnaast heeft bewegen een aantal gunstige effecten op het lichaam. Een korte opsomming: de hartslag in rust daalt, de spieren worden sterker, het lichaamsgewicht neemt af, de stofwisseling en stoelgang verbeteren, de longen nemen meer zuurstof op, de gewrichten blijven lenig en beweeglijk, de algemene weerstand gaat omhoog, botten worden sterker, nachtrust verbeterd en stressbestendigheid neemt toe. Bovendien is bewegen vooral ook leuk!'

Tip gemist? Lees alle tips van Marianne Timmer terug.

Bron: Leef je fit – Marianne Timmer

Wat vind je ervan?

Reacties

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

15.01.2018 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

Tips tegen een slechte adem

14.01.2018 - Een slechte adem kan je flink onzeker maken. Op deze manieren raak je er vanaf. Lees verder

10 manieren om jeuk te verzachten

13.01.2018 - Wanneer je eenmaal begint te krabben, lijkt de jeuk alleen maar erger te worden. Wat kun je dan doen om de jeuk te verzachten? Lees verder

De voordelen van pompoenpitten

13.01.2018 - Pompoenpitten zijn gezond en handige smaakmakers die zorgen voor een beetje crunch in bijvoorbeeld een salade of granola. Lees verder

Eerste hulp bij wratten

12.01.2018 - Last van wratten? Geen paniek, ze mogen dan niet zo mooi zijn, ze zijn onschuldig en meestal verdwijnen ze vanzelf. Wil je er sneller vanaf? Deze middelen helpen je een handje. Lees verder

Tandpijn? Hier kan het door komen

12.01.2018 - Heb je last van tandpijn? Eén van de volgende drie dingen zou de oorzaak kunnen zijn. Lees verder

Wat is de hik eigenlijk?

10.01.2018 - De hik kan behoorlijk irritant zijn. Wat gebeurt er eigenlijk in je lichaam als je de hik hebt? Lees verder

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

08.01.2018 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 119 |
Mis niets
Daghoroscoop
Steenbok

Jij hebt kunstzinnige neigingen. Onderdruk die vooral niet, maar uit ze.…

» Naar de daghoroscopen