×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Tip van Marianne Timmer: Drink voordat je dorst krijgt

Tip van Marianne Timmer: Drink dagelijks voldoende
08.02.2016 - Redactie

Santé is medesubsponsor van Team Continu: het schaatsteam onder leiding van Marianne Timmer. Marianne deelt iedere dag een tip om fit te blijven met Santé.


Marianne: 'Je hebt één tot anderhalve liter vocht per dag nodig om het lichaam goed te laten functioneren. Bij grote lichamelijke inspanning, transpiratie en saunabezoek is meer vocht noodzakelijk.

Water is van essentieel belang. Een mens bestaat namelijk voor maar liefst 55 tot 65 % uit water. Dat water zorgt voor veel verschillende zaken: transport, temperatuurregeling, een goede vochthuishouding, enzovoort. Koffie of alcohol onttrekken juist water aan je lichaam, dus houd daar rekening mee en drink zo’n acht glazen water per dag.

Drinken voordat je dorst krijgt
Zeker met sporten kan het dorstgevoel bij zeer intensieve prestaties verdwijnen. En dat terwijl een dorstgevoel al aangeeft dat je eigenlijk te laat bent met drinken. Dorst treedt op als het verlies aan vocht ongeveer 2% van het lichaamsgewicht is. Daarom moet je jezelf aanleren om te drinken voordat je dorst krijgt. Een vochtverlies van meer dan 2% van het lichaamsgewicht vermindert de sportprestatie. Om het vocht dat tijdens de sport verloren is gegaan weer aan te vullen is anderhalf maal zoveel vocht nodig als tijdens de inspanning verloren is gegaan.

Wist je dat …

  • Groene thee een heilzame combinatie van cafeïne en antioxidanten bevat.
  • Kost het je moeite om regelmatig te drinken? Wen je dan aan om na ieder toiletbezoek een glas water te drinken, zo krijg je zeker voldoende vocht binnen!
  • Cafeïne verhoogt de reactiesnelheid. Koffie is dus de perfecte braindrink. Je blijft er ook wakker en scherp van. Tijdens het drinken van een kop koffie zit de cafeïne al na vier minuten in je bloed.'

Tip gemist? Lees alle tips van Marianne Timmer terug.

Bron: Leef je fit – Marianne Timmer

Wat vind je ervan?

Reacties

Afvallen doe je samen

15.01.2019 - Joyce (rechts) bereikte haar streefgewicht met de hulp van consulent Lydia. Wil je net als Joyce je weer energieker voelen en lekker in je vel zitten? Onder begeleiding behaal je de beste afslankresultaten en blijf je beter op gewicht. Lees verder

Waarom gaat afvallen steeds moeilijker

14.01.2019 - Samen met Mieke Kosters helpen we je deze maand om je voornemen om strakker te worden waar te maken. Niet per se door gezonder te eten, maar door je gedrag te veranderen en gewoontes te creëren die je wél kunt volhouden. Lees verder

Slechte adem oplossingen

11.01.2019 - Een slechte adem kan je flink onzeker maken. Op deze manieren kom je er vanaf. Lees verder

Griep besmettelijk als je al beter bent?

10.01.2019 - Je voelt je weer een stuk beter na de griep. Betekent dat dat je je weer onder de mensen kunt begeven, of ben je nog steeds besmettelijk? Lees verder

Buiten adem

10.01.2019 - Neem je je ook iedere keer dat je hijgend een trap op loopt voor dat je echt vaker gaat sporten? Prima voornemen, maar het is helemaal niet gek dat je buiten adem raakt door traplopen. Lees verder

Koffie nachtrust leeftijd

09.01.2019 - Bij de meeste mensen heeft ’s ochtends een kop koffie (of twee) geen invloed op de nachtrust. Lees verder

Geen wilskracht om af te vallen

08.01.2019 - Samen met Mieke Kosters helpen we je deze maand om je voornemen om strakker te worden waar te maken. Niet per se door gezonder te eten, maar door je gedrag te veranderen en gewoontes te creëren die je wél kunt volhouden. Lees verder

Gezonde keuzes borrelplank

04.01.2019 - Nieuwjaarsborrels in het vooruitzicht? Geniet ervan. Wil je met het oog op je goede voornemens toch wat bewustere keuzes maken? Vervang de gefrituurde hapjes voor een van de volgende opties. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 130 |
Mis niets
Daghoroscoop
Steenbok

Jij hebt een doel voor ogen dat niet gemakkelijk te bereiken is. Maar je weet…

» Naar de daghoroscopen