×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Tip van Marianne Timmer: Drink voordat je dorst krijgt

Tip van Marianne Timmer: Drink dagelijks voldoende
08.02.2016 - Redactie

Santé is medesubsponsor van Team Continu: het schaatsteam onder leiding van Marianne Timmer. Marianne deelt iedere dag een tip om fit te blijven met Santé.


Marianne: 'Je hebt één tot anderhalve liter vocht per dag nodig om het lichaam goed te laten functioneren. Bij grote lichamelijke inspanning, transpiratie en saunabezoek is meer vocht noodzakelijk.

Water is van essentieel belang. Een mens bestaat namelijk voor maar liefst 55 tot 65 % uit water. Dat water zorgt voor veel verschillende zaken: transport, temperatuurregeling, een goede vochthuishouding, enzovoort. Koffie of alcohol onttrekken juist water aan je lichaam, dus houd daar rekening mee en drink zo’n acht glazen water per dag.

Drinken voordat je dorst krijgt
Zeker met sporten kan het dorstgevoel bij zeer intensieve prestaties verdwijnen. En dat terwijl een dorstgevoel al aangeeft dat je eigenlijk te laat bent met drinken. Dorst treedt op als het verlies aan vocht ongeveer 2% van het lichaamsgewicht is. Daarom moet je jezelf aanleren om te drinken voordat je dorst krijgt. Een vochtverlies van meer dan 2% van het lichaamsgewicht vermindert de sportprestatie. Om het vocht dat tijdens de sport verloren is gegaan weer aan te vullen is anderhalf maal zoveel vocht nodig als tijdens de inspanning verloren is gegaan.

Wist je dat …

  • Groene thee een heilzame combinatie van cafeïne en antioxidanten bevat.
  • Kost het je moeite om regelmatig te drinken? Wen je dan aan om na ieder toiletbezoek een glas water te drinken, zo krijg je zeker voldoende vocht binnen!
  • Cafeïne verhoogt de reactiesnelheid. Koffie is dus de perfecte braindrink. Je blijft er ook wakker en scherp van. Tijdens het drinken van een kop koffie zit de cafeïne al na vier minuten in je bloed.'

Tip gemist? Lees alle tips van Marianne Timmer terug.

Bron: Leef je fit – Marianne Timmer

Wat vind je ervan?

Reacties

Koelen of verwarmen

21.07.2018 - Koorts, kneuzingen, kramp. Weet jij wanneer je moet koelen en wanneer je voor een warme kruik moet kiezen? Lees verder

Tips tegen blauwe plekken

19.07.2018 - Ben je bont en blauw? Vier remedies om er zo snel mogelijk vanaf te zijn. Lees verder

Tips tegen muggen

17.07.2018 - Word je lekgeprikt door muggen? Wij delen een aantal tips om muggen weg te houden. Lees verder

Waarom krijg ik zo snel blauwe plekken?

13.07.2018 - Soms weet je precies na welke botsing met welke tafelhoek je een blauwe plek hebt opgelopen. Andere keren lijken ze uit het niets te verschijnen. Lees verder

7 mogelijke oorzaken van rode ogen

13.07.2018 - Ben je ziek? Heb je gehuild? Heb je wel geslapen? Als je rode ogen hebt, kan dat je veel vragen opleveren. De volgende zeven dingen kunnen zorgen voor rode ogen. Lees verder

Jezelf wegen: hier moet je op letten

12.07.2018 - Wat kan er misgaan als je op de weegschaal gaat staan? Meer dan je denkt. Dit zijn 5 aandachtspuntjes. Lees verder

Waarom rekken we ons uit als we wakker worden?

08.07.2018 - Jezelf uitrekken voelt niet alleen goed, het helpt je bij het wakker worden door de volgende drie voordelen. Lees verder

6 oorzaken van vervellende voeten

07.07.2018 - Hangen de vellen aan je voeten? Dat kan aan één van deze oorzaken liggen. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 126 |
Mis niets
Daghoroscoop
Kreeft

Je hebt een meningsverschil over kwaliteit. Heb je echt gelijk of ben je…

» Naar de daghoroscopen