×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Tip van Marianne Timmer: Eet voldoende groenten en fruit

Tip van Marianne Timmer: Eet voldoende groenten en fruit
05.02.2016 - Redactie

Santé is medesubsponsor van Team Continu: het schaatsteam onder leiding van Marianne Timmer. Marianne deelt iedere dag een tip om fit te blijven met Santé.


Marianne: 'Groenten en fruit zijn onder andere rijk aan vitamine C, bevatten niet zoveel energie en geven door de voedingsvezels een verzadigd gevoel. Door de vitamine C wordt de weerstand van je lichaam verhoogd en hierdoor word je minder snel ziek.

Bij het eten van 2 stuks fruit en 200 gram groente per dag vermindert  de kans op welvaartsziekten, zoals diabetes, hart- en vaatziekten en kanker met 50 tot 60%.

Blikgroenten bevatten over het algemeen evenveel vitamines als verse groenten, maar ook hierdoor geldt dat er vaak chemische toevoegingen gedaan zijn om de houdbaarheid te garanderen. Verse groenten of diepvriesgroenten zijn daarom altijd beter.

Nitraat komt in groenten voor, vooral in bladgroenten als andijvie, sla en spinazie, maar ook in rode bieten, spitskool, Chinese kool en bleekselderij. Nitraat is op zich onschadelijk, maar kan worden omgezet in nitriet en dat kan ons lichaam omzetten in nitrosamine en dit is een kankerverwekkende stof. Verlepte en opgewarmde groenten kunnen nitriet bevatten.

Groeten en fruit bevatten antioxidanten. Antioxidanten beschermen het lichaam tegen schadelijke stoffen en tegen ‘vrije radicalen’, en ze voorkomen verouderingsverschijnselen. Antioxidanten zijn onder andere vitamines C en E. Bananen bevatten veel antioxidanten en zitten vol met vitamines, mineralen en koolhydraten en zijn daarmee een belangrijke energiebron voor de hersenen.'

Bron: Leef je fit – Marianne Timmer

Wat vind je ervan?

Reacties

Waarom krabben zo fijn voelt als je jeuk hebt

14.10.2018 - Soms moet je je inhouden om te stoppen voordat de rode strepen van je nagels op je huid staan. Waarom voelt krabben zo goed? Lees verder

Litteken insmeren

09.10.2018 - Iedereen heeft wel ergens een litteken. Als de huid zich goed herstelt, wordt een litteken vrijwel onzichtbaar, maar dat is niet altijd zo. Lees verder

Vivian Reijs

04.10.2018 - Met haar boeken en healthplatform helpt Vivian Reijs duizenden vrouwen aan een gezonde levensstijl. 'Door mijn vroegere PMS-klachten ontdekte ik hoe belangrijk voeding en hormonen hierbij zijn.' Lees verder

Gespannen kaken ontspannen

30.09.2018 - Stress kan zorgen voor stijve spieren. Veel mensen hebben er last van in hun nek en schouders, maar ook je kaken krijgen (soms ongemerkt) veel spanning te verduren. Lees verder

Tips tegen verkoudheid

28.09.2018 - Om je heen hoor je steeds meer mensen snotteren. Met deze tips wapen je je, zo goed en kwaad als het gaat, tegen een verkoudheidsvirus. Lees verder

Wat kun je doen als je je eenzaam voelt?

27.09.2018 - Veel mensen voelen zich wel eens eenzaam. Hoe jong of oud je bent, maakt niet uit, iedereen kan ermee te maken krijgen. Lees verder

Meer wandelen

24.09.2018 - Misschien zelfs het beste dat je kunt doen voor je gezondheid. Lees verder

Brandend maagzuur

23.09.2018 - De meeste mensen hebben wel eens last gehad van brandend maagzuur. Als je er iedere week minstens een keer last van hebt, dan is het handig om de volgende dingen te weten. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 127 |
Mis niets
Daghoroscoop
Weegschaal

Je kunt vandaag rustig eens wat risico nemen. Het is een zeer gunstige tijd om…

» Naar de daghoroscopen