×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Tip van Marianne Timmer: Eet voldoende groenten en fruit

Tip van Marianne Timmer: Eet voldoende groenten en fruit
05.02.2016 - Redactie

Santé is medesubsponsor van Team Continu: het schaatsteam onder leiding van Marianne Timmer. Marianne deelt iedere dag een tip om fit te blijven met Santé.


Marianne: 'Groenten en fruit zijn onder andere rijk aan vitamine C, bevatten niet zoveel energie en geven door de voedingsvezels een verzadigd gevoel. Door de vitamine C wordt de weerstand van je lichaam verhoogd en hierdoor word je minder snel ziek.

Bij het eten van 2 stuks fruit en 200 gram groente per dag vermindert  de kans op welvaartsziekten, zoals diabetes, hart- en vaatziekten en kanker met 50 tot 60%.

Blikgroenten bevatten over het algemeen evenveel vitamines als verse groenten, maar ook hierdoor geldt dat er vaak chemische toevoegingen gedaan zijn om de houdbaarheid te garanderen. Verse groenten of diepvriesgroenten zijn daarom altijd beter.

Nitraat komt in groenten voor, vooral in bladgroenten als andijvie, sla en spinazie, maar ook in rode bieten, spitskool, Chinese kool en bleekselderij. Nitraat is op zich onschadelijk, maar kan worden omgezet in nitriet en dat kan ons lichaam omzetten in nitrosamine en dit is een kankerverwekkende stof. Verlepte en opgewarmde groenten kunnen nitriet bevatten.

Groeten en fruit bevatten antioxidanten. Antioxidanten beschermen het lichaam tegen schadelijke stoffen en tegen ‘vrije radicalen’, en ze voorkomen verouderingsverschijnselen. Antioxidanten zijn onder andere vitamines C en E. Bananen bevatten veel antioxidanten en zitten vol met vitamines, mineralen en koolhydraten en zijn daarmee een belangrijke energiebron voor de hersenen.'

Bron: Leef je fit – Marianne Timmer

Wat vind je ervan?

Reacties

Bijensteek of wespensteek

20.08.2018 - Een wespensteek of bijensteek kan gemeen pijn doen. Hier moet je op letten als je gestoken bent. Lees verder

Metaalsmaak in je mond

16.08.2018 - Heb je last van een metaalsmaak in je mond? Hier zou het door kunnen komen. Lees verder

Buiten adem

15.08.2018 - Neem je je ook iedere keer dat je hijgend een trap op loopt voor dat je echt vaker gaat sporten? Prima voornemen, maar het is helemaal niet gek dat je buiten adem raakt door traplopen. Lees verder

Waarom voelt het zo goed om aan een muggenbult te krabben?

06.08.2018 - Je weet dat je niet aan een muggenbult zou moeten krabben, maar het blijft verleidelijk. Lees verder

Niezen door pepermunt

04.08.2018 - Voel je een nies opkomen zodra je een pepermuntje of iets anders met een scherpe smaak in je mond stopt? Je bent niet de enige. En geloof het of niet, het is een afwijking, waar je niets aan kunt doen. Lees verder

Benen over elkaar slecht?

01.08.2018 - Je bent vast wel een gewaarschuwd om niet met je benen over elkaar te zitten. Toch is het een favoriete houding van veel vrouwen. Het is bijna onvermijdelijk, uiteindelijk ga je je toch afvragen of de houding echt zo slecht is? Lees verder

wespen uit je buurt houden

30.07.2018 - Wil je een wesp op afstand houden, dan heeft het geen zin om om je heen te slaan of weg te rennen. Zo pak je het wel aan. Lees verder

Negatieve calorieën

28.07.2018 - Als je iets eet, zorgt dat voor calorieën, maar om eten te verbranden, verbruikt je lichaam ook calorieën. Als je lichaam meer verbruikt voor de verbranding dan dat je binnenkreeg, zou er sprake zijn van negatieve calorieën. Bestaat dat echt? Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 126 |
Mis niets
Daghoroscoop
Leeuw

Vandaag doen zich ontelbare goede kansen voor. Jij krijgt het gevoel dat het…

» Naar de daghoroscopen