×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Tip van Marianne Timmer: Eet voldoende groenten en fruit

Tip van Marianne Timmer: Eet voldoende groenten en fruit
05.02.2016 - Redactie

Santé is medesubsponsor van Team Continu: het schaatsteam onder leiding van Marianne Timmer. Marianne deelt iedere dag een tip om fit te blijven met Santé.


Marianne: 'Groenten en fruit zijn onder andere rijk aan vitamine C, bevatten niet zoveel energie en geven door de voedingsvezels een verzadigd gevoel. Door de vitamine C wordt de weerstand van je lichaam verhoogd en hierdoor word je minder snel ziek.

Bij het eten van 2 stuks fruit en 200 gram groente per dag vermindert  de kans op welvaartsziekten, zoals diabetes, hart- en vaatziekten en kanker met 50 tot 60%.

Blikgroenten bevatten over het algemeen evenveel vitamines als verse groenten, maar ook hierdoor geldt dat er vaak chemische toevoegingen gedaan zijn om de houdbaarheid te garanderen. Verse groenten of diepvriesgroenten zijn daarom altijd beter.

Nitraat komt in groenten voor, vooral in bladgroenten als andijvie, sla en spinazie, maar ook in rode bieten, spitskool, Chinese kool en bleekselderij. Nitraat is op zich onschadelijk, maar kan worden omgezet in nitriet en dat kan ons lichaam omzetten in nitrosamine en dit is een kankerverwekkende stof. Verlepte en opgewarmde groenten kunnen nitriet bevatten.

Groeten en fruit bevatten antioxidanten. Antioxidanten beschermen het lichaam tegen schadelijke stoffen en tegen ‘vrije radicalen’, en ze voorkomen verouderingsverschijnselen. Antioxidanten zijn onder andere vitamines C en E. Bananen bevatten veel antioxidanten en zitten vol met vitamines, mineralen en koolhydraten en zijn daarmee een belangrijke energiebron voor de hersenen.'

Bron: Leef je fit – Marianne Timmer

Wat vind je ervan?

Reacties

Tips tegen vaginale droogheid

18.10.2017 - Nee, het is misschien geen sexy onderwerp, maar veel vrouwen hebben er last van. 35% van de vrouwen vanaf 18 jaar heeft er last van. In de overgang is dat zelfs de helft van de vrouwen. Lees verder

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

16.10.2017 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

Gestopt met ontbijten. Wat is intermittent fasting?

14.10.2017 - In Santé lees je het verhaal van Santé's vormgever Saskia, ruim een jaar geleden is ze gestopt met ontbijten nadat ze een verhaal over intermittent fasting las. Lees verder

3 tips tegen een zwakke blaas

13.10.2017 - Bijna iedere vrouw heeft er op een bepaald moment in haar leven weleens last van: ongewenst urineverlies door een verzwakte blaas. Hoe kom je er vanaf? Lees verder

Hoe kom je aan een zwakke blaas?

07.10.2017 - Bijna iedere vrouw heeft er op een bepaald moment in haar leven weleens last van: ongewenst urineverlies door een verzwakte blaas. Hoe komt het? Lees verder

3 'slechte' gewoontes die stiekem best goed voor je zijn

06.10.2017 - Aan slechte gewoontes zitten soms verrassend goede kanten. Lees verder

Tandpijn? Hier kan het door komen

06.10.2017 - Heb je last van tandpijn? Eén van de volgende drie dingen zou de oorzaak kunnen zijn. Lees verder

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

02.10.2017 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 115 |
Daghoroscoop
Weegschaal

Jij wordt een beetje nerveus van al die veranderingen om je heen. Waarom toch?…

» Naar de daghoroscopen