×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Tip van Marianne Timmer: Wees matig met vetten

Tip van Marianne Timmer: Wees matig met vetten
04.02.2016 - Redactie

Santé is medesubsponsor van Team Continu: het schaatsteam onder leiding van Marianne Timmer. Marianne deelt iedere dag een tip om fit te blijven met Santé.


Marianne: 'Iedereen heeft een minimale hoeveelheid vet per dag nodig, maar te veel vet leidt tot overgewicht en is dus niet goed voor de gezondheid. Gebruik vooral onverzadigde vetten, bijvoorbeeld olijfolie in plaats van boter. Vetten zorgen voor de energie die ons lichaam nodig heeft, voor opname van vet oplosbare vitamines, voor de isolatie van ons lichaam en voor bescherming van kwetsbare organen. Daarnaast heeft het lichaam vetten nodig voor de opbouw van lichaamscellen.

Verzadigde vetten
Verzadigde vetten leveren vooral de brandstof voor ons lichaam. Ze komen in de eerste plaats uit dierlijke producten maar kunnen ook uit plantaardige producten komen. Verzadigde vetten laten het cholesterolgehalte in het bloed stijgen met het risico op hart- en vaatziekten. Verzadigde vetten zijn dus nodig maar te veel ervan is niet goed. Voorbeelden: boter, vaste bak- en braadvetten, gewone harde margarines, sommige plantaardige margarines, hard frituurvet, vet vlees en vette vleeswaren, volvette kaas, volle melk en volle melkproducten, koffiemelk en –poeder, imitatieslagroom, snacks, gebak en koek en chocolade.

Onverzadigde vetten
Onverzadigde vetten zijn een bron van vitamine A, D en E en zorgen voor de opbouw van ons zenuwstelsel, onze hersenen, hormonen en de celmembranen. Ze komen meestal uit plantaardige producten en ze zijn bij kamertemperatuur veelal vloeibaar. Onverzadigde vetten zorgen er juist voor dat het cholesterolgehalte in je bloed daalt. Voorbeelden: alle soorten olie, dieetmargarine, halvarine, vloeibaar bak-, braad- en vloeibaar frituurvet; saladedressing op basis van olie; vette vis; noten zoals walnoten; pinda’s, hazelnoten; pindakaas en andere notenpasta’s.

Het is belangrijk dat je dagelijks zowel verzadigde als onverzadigde vetten binnen krijgt.

Wist je dat..

  • Vette vis goed is voor hart, bloedvaten én hersenen. Viseters hebben minder kans op een beroerte, dementie en de ziekte van Alzheimer.
  • In Nederland eten we ruim 35 kilo snacks per jaar. Frituren kun je het beste doen in arachideolie. Deze olie verbrandt minder snel bij hogere temperatuur en is dus gezonder. Een keer frietjes eten kan geen kwaad, zeker niet als je er voldoende sla bij eet.
  • Er zijn twee soorten olijfolie: voor hete bereidingen en voor bijvoorbeeld salades (Extra Vierge). Let daarop als je olijfolie gebruikt.'

Bron: Leef je fit – Marianne Timmer

Wat vind je ervan?

Reacties

Hoe besmettelijk ben je met griep?

19.02.2018 - Je voelt je weer een stuk beter na de griep. Betekent dat dat je je weer onder de mensen kunt begeven, of ben je nog steeds besmettelijk? Lees verder

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

19.02.2018 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

7 tips om je weerstand een boost te geven

16.02.2018 - Een goede weerstand maakt de kans op griep en verkoudheid kleiner. En als je toch ziek wordt, ben je sneller weer beter. Met deze tips wapen je je zo effectief mogelijk tegen de winterse bacteriën en virussen. Lees verder

Is het slecht om met je benen over elkaar te zitten?

12.02.2018 - Je bent vast wel een gewaarschuwd om niet met je benen over elkaar te zitten. Toch is het een favoriete houding van veel vrouwen. Het is bijna onvermijdelijk, uiteindelijk ga je je toch afvragen of de houding echt zo slecht is? Lees verder

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

12.02.2018 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

Wat kun je doen om oorsuizen te voorkomen?

11.02.2018 - Oorsuizen (tinnitus) komt steeds vaker voor. Door je oren in bepaalde situaties goed te beschermen, kun je voorkomen dat je last krijgt van oorsuizen. Lees verder

Wat zegt de kleur van je snot over je gezondheid?

09.02.2018 - Geen lekker onderwerp, maar nu de griepepidemie nog steeds sluimert, kan het wel een nuttig onderwerp zijn. Lees verder

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

05.02.2018 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 120 |
Mis niets
Daghoroscoop
Vissen

Er gebeurt iets dat je totaal niet verwacht had. Je bent dan ook geheel uit…

» Naar de daghoroscopen