×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Tip van Marianne Timmer: Wees matig met vetten

Tip van Marianne Timmer: Wees matig met vetten
04.02.2016 - Redactie

Santé is medesubsponsor van Team Continu: het schaatsteam onder leiding van Marianne Timmer. Marianne deelt iedere dag een tip om fit te blijven met Santé.


Marianne: 'Iedereen heeft een minimale hoeveelheid vet per dag nodig, maar te veel vet leidt tot overgewicht en is dus niet goed voor de gezondheid. Gebruik vooral onverzadigde vetten, bijvoorbeeld olijfolie in plaats van boter. Vetten zorgen voor de energie die ons lichaam nodig heeft, voor opname van vet oplosbare vitamines, voor de isolatie van ons lichaam en voor bescherming van kwetsbare organen. Daarnaast heeft het lichaam vetten nodig voor de opbouw van lichaamscellen.

Verzadigde vetten
Verzadigde vetten leveren vooral de brandstof voor ons lichaam. Ze komen in de eerste plaats uit dierlijke producten maar kunnen ook uit plantaardige producten komen. Verzadigde vetten laten het cholesterolgehalte in het bloed stijgen met het risico op hart- en vaatziekten. Verzadigde vetten zijn dus nodig maar te veel ervan is niet goed. Voorbeelden: boter, vaste bak- en braadvetten, gewone harde margarines, sommige plantaardige margarines, hard frituurvet, vet vlees en vette vleeswaren, volvette kaas, volle melk en volle melkproducten, koffiemelk en –poeder, imitatieslagroom, snacks, gebak en koek en chocolade.

Onverzadigde vetten
Onverzadigde vetten zijn een bron van vitamine A, D en E en zorgen voor de opbouw van ons zenuwstelsel, onze hersenen, hormonen en de celmembranen. Ze komen meestal uit plantaardige producten en ze zijn bij kamertemperatuur veelal vloeibaar. Onverzadigde vetten zorgen er juist voor dat het cholesterolgehalte in je bloed daalt. Voorbeelden: alle soorten olie, dieetmargarine, halvarine, vloeibaar bak-, braad- en vloeibaar frituurvet; saladedressing op basis van olie; vette vis; noten zoals walnoten; pinda’s, hazelnoten; pindakaas en andere notenpasta’s.

Het is belangrijk dat je dagelijks zowel verzadigde als onverzadigde vetten binnen krijgt.

Wist je dat..

  • Vette vis goed is voor hart, bloedvaten én hersenen. Viseters hebben minder kans op een beroerte, dementie en de ziekte van Alzheimer.
  • In Nederland eten we ruim 35 kilo snacks per jaar. Frituren kun je het beste doen in arachideolie. Deze olie verbrandt minder snel bij hogere temperatuur en is dus gezonder. Een keer frietjes eten kan geen kwaad, zeker niet als je er voldoende sla bij eet.
  • Er zijn twee soorten olijfolie: voor hete bereidingen en voor bijvoorbeeld salades (Extra Vierge). Let daarop als je olijfolie gebruikt.'

Bron: Leef je fit – Marianne Timmer

Wat vind je ervan?

Reacties

Eenfasepil

03.11.2018 - Wil je de pil doorslikken zonder stopweek? Check dan eerst of de pil die jij slikt daarvoor geschikt is. Lees verder

Koud afdouchen

02.11.2018 - Annemiek doucht dertig dagen lang na het warm douchen zestig seconden met koud water. Merkt ze verschil aan het eind van de maand? Lees verder

Vitamine B-tekort

30.10.2018 - Vermoed je dat je een vitamine B-tekort hebt? Hier kun je op letten. Lees verder

Cafeïne in thee

29.10.2018 - We krijgen cafeïne vooral binnen door het drinken van koffie of thee. Dat er cafeïne in thee zit, is bij de meeste mensen bekend. Maar hoeveel cafeïne zit er in een kop thee? Lees verder

Oordoppen

28.10.2018 - Oordoppen zijn handig om omgevingsgeluid te dempen of om in het vliegtuig de luchtdruk te reguleren. Er zijn meer soorten oordoppen dan je denkt. Lees verder

Ontsmettingsmiddelen

28.10.2018 - Waarmee kun je een wondje het best ontsmetten? Santé zet zes ontsmettingsmiddelen voor je op een rij. Lees verder

Waarom krijg je spierpijn als je ziek bent?

26.10.2018 - Spierpijn is een van symptomen van griep, maar hoe kan het dat je spierpijn krijgt als je ziek bent? Lees verder

Verkouden en sporten

25.10.2018 - Ben je verkouden en twijfel je of het verstandig is om te gaan sporten? Er is een handig ezelsbruggetje voor. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 129 |
Mis niets
Daghoroscoop
Schorpioen

Je krijgt iets te horen over een nieuwe geneeswijze. Zorg dat je daar meer…

» Naar de daghoroscopen