×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Tip van Marianne Timmer: Wees matig met vetten

Tip van Marianne Timmer: Wees matig met vetten
04.02.2016 - Redactie

Santé is medesubsponsor van Team Continu: het schaatsteam onder leiding van Marianne Timmer. Marianne deelt iedere dag een tip om fit te blijven met Santé.


Marianne: 'Iedereen heeft een minimale hoeveelheid vet per dag nodig, maar te veel vet leidt tot overgewicht en is dus niet goed voor de gezondheid. Gebruik vooral onverzadigde vetten, bijvoorbeeld olijfolie in plaats van boter. Vetten zorgen voor de energie die ons lichaam nodig heeft, voor opname van vet oplosbare vitamines, voor de isolatie van ons lichaam en voor bescherming van kwetsbare organen. Daarnaast heeft het lichaam vetten nodig voor de opbouw van lichaamscellen.

Verzadigde vetten
Verzadigde vetten leveren vooral de brandstof voor ons lichaam. Ze komen in de eerste plaats uit dierlijke producten maar kunnen ook uit plantaardige producten komen. Verzadigde vetten laten het cholesterolgehalte in het bloed stijgen met het risico op hart- en vaatziekten. Verzadigde vetten zijn dus nodig maar te veel ervan is niet goed. Voorbeelden: boter, vaste bak- en braadvetten, gewone harde margarines, sommige plantaardige margarines, hard frituurvet, vet vlees en vette vleeswaren, volvette kaas, volle melk en volle melkproducten, koffiemelk en –poeder, imitatieslagroom, snacks, gebak en koek en chocolade.

Onverzadigde vetten
Onverzadigde vetten zijn een bron van vitamine A, D en E en zorgen voor de opbouw van ons zenuwstelsel, onze hersenen, hormonen en de celmembranen. Ze komen meestal uit plantaardige producten en ze zijn bij kamertemperatuur veelal vloeibaar. Onverzadigde vetten zorgen er juist voor dat het cholesterolgehalte in je bloed daalt. Voorbeelden: alle soorten olie, dieetmargarine, halvarine, vloeibaar bak-, braad- en vloeibaar frituurvet; saladedressing op basis van olie; vette vis; noten zoals walnoten; pinda’s, hazelnoten; pindakaas en andere notenpasta’s.

Het is belangrijk dat je dagelijks zowel verzadigde als onverzadigde vetten binnen krijgt.

Wist je dat..

  • Vette vis goed is voor hart, bloedvaten én hersenen. Viseters hebben minder kans op een beroerte, dementie en de ziekte van Alzheimer.
  • In Nederland eten we ruim 35 kilo snacks per jaar. Frituren kun je het beste doen in arachideolie. Deze olie verbrandt minder snel bij hogere temperatuur en is dus gezonder. Een keer frietjes eten kan geen kwaad, zeker niet als je er voldoende sla bij eet.
  • Er zijn twee soorten olijfolie: voor hete bereidingen en voor bijvoorbeeld salades (Extra Vierge). Let daarop als je olijfolie gebruikt.'

Bron: Leef je fit – Marianne Timmer

Wat vind je ervan?

Reacties

Meer wandelen

24.09.2018 - Misschien zelfs het beste dat je kunt doen voor je gezondheid. Lees verder

Brandend maagzuur

23.09.2018 - De meeste mensen hebben wel eens last gehad van brandend maagzuur. Als je er iedere week minstens een keer last van hebt, dan is het handig om de volgende dingen te weten. Lees verder

Wat is vitamine B?

22.09.2018 - Vitamine B is niet één vitamine, maar de verzamelnaam is voor een groep van acht vitamines. Lees verder

Tamara de Weijer

21.09.2018 - Geen pillen, maar paprika. Dat is het credo van huisarts Tamara de Weijer (37). Ze is ervan overtuigd dat een gezonde leefstijl veel ziektes kan voorkomen. Lees verder

Aanslag op je tanden

17.09.2018 - Je dagelijkse dosis koffie en thee kan zorgen voor aanslag op je tanden Met deze tips voorkom je dat. Lees verder

Je spijsvertering: stap voor stap

12.09.2018 - Je spijsvertering is een superslim systeem dat veel invloed heeft op hoe goed je je voelt. Hoe werkt het precies? Lees verder

Papiersnee pijn

08.09.2018 - Een snee door papier is vaak amper zichtbaar, maar de pijn kan venijnig zijn. Hoe komt dat? Lees verder

Total body scan

05.09.2018 - Waarom wel een APK voor je auto, maar niet voor je lijf? Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 128 |
Mis niets
Daghoroscoop
Weegschaal

Je doet veel moeite om het iemand naar de zin te maken. Het lukt nog niet zo…

» Naar de daghoroscopen