×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Tip van Marianne Timmer: Wees matig met vetten

Tip van Marianne Timmer: Wees matig met vetten
04.02.2016 - Redactie

Santé is medesubsponsor van Team Continu: het schaatsteam onder leiding van Marianne Timmer. Marianne deelt iedere dag een tip om fit te blijven met Santé.


Marianne: 'Iedereen heeft een minimale hoeveelheid vet per dag nodig, maar te veel vet leidt tot overgewicht en is dus niet goed voor de gezondheid. Gebruik vooral onverzadigde vetten, bijvoorbeeld olijfolie in plaats van boter. Vetten zorgen voor de energie die ons lichaam nodig heeft, voor opname van vet oplosbare vitamines, voor de isolatie van ons lichaam en voor bescherming van kwetsbare organen. Daarnaast heeft het lichaam vetten nodig voor de opbouw van lichaamscellen.

Verzadigde vetten
Verzadigde vetten leveren vooral de brandstof voor ons lichaam. Ze komen in de eerste plaats uit dierlijke producten maar kunnen ook uit plantaardige producten komen. Verzadigde vetten laten het cholesterolgehalte in het bloed stijgen met het risico op hart- en vaatziekten. Verzadigde vetten zijn dus nodig maar te veel ervan is niet goed. Voorbeelden: boter, vaste bak- en braadvetten, gewone harde margarines, sommige plantaardige margarines, hard frituurvet, vet vlees en vette vleeswaren, volvette kaas, volle melk en volle melkproducten, koffiemelk en –poeder, imitatieslagroom, snacks, gebak en koek en chocolade.

Onverzadigde vetten
Onverzadigde vetten zijn een bron van vitamine A, D en E en zorgen voor de opbouw van ons zenuwstelsel, onze hersenen, hormonen en de celmembranen. Ze komen meestal uit plantaardige producten en ze zijn bij kamertemperatuur veelal vloeibaar. Onverzadigde vetten zorgen er juist voor dat het cholesterolgehalte in je bloed daalt. Voorbeelden: alle soorten olie, dieetmargarine, halvarine, vloeibaar bak-, braad- en vloeibaar frituurvet; saladedressing op basis van olie; vette vis; noten zoals walnoten; pinda’s, hazelnoten; pindakaas en andere notenpasta’s.

Het is belangrijk dat je dagelijks zowel verzadigde als onverzadigde vetten binnen krijgt.

Wist je dat..

  • Vette vis goed is voor hart, bloedvaten én hersenen. Viseters hebben minder kans op een beroerte, dementie en de ziekte van Alzheimer.
  • In Nederland eten we ruim 35 kilo snacks per jaar. Frituren kun je het beste doen in arachideolie. Deze olie verbrandt minder snel bij hogere temperatuur en is dus gezonder. Een keer frietjes eten kan geen kwaad, zeker niet als je er voldoende sla bij eet.
  • Er zijn twee soorten olijfolie: voor hete bereidingen en voor bijvoorbeeld salades (Extra Vierge). Let daarop als je olijfolie gebruikt.'

Bron: Leef je fit – Marianne Timmer

Wat vind je ervan?

Reacties

Afvallen doe je samen

Joyce (rechts) bereikte haar streefgewicht met de hulp van consulent Lydia. Wil je net als Joyce je weer energieker voelen en lekker in je vel zitten? Onder begeleiding behaal je de beste afslankresultaten en blijf je beter op gewicht. Lees verder

Donor worden: geven bij leven

17.01.2019 - Bij het woord ‘doneren’ denk je misschien meteen aan het Donorregister, maar je kunt ook veel voor iemand anders betekenen door tijdens je leven iets af te staan. Zelfs poep. Lees verder

Waarom gaat afvallen steeds moeilijker

14.01.2019 - Samen met Mieke Kosters helpen we je deze maand om je voornemen om strakker te worden waar te maken. Niet per se door gezonder te eten, maar door je gedrag te veranderen en gewoontes te creëren die je wél kunt volhouden. Lees verder

Slechte adem oplossingen

11.01.2019 - Een slechte adem kan je flink onzeker maken. Op deze manieren kom je er vanaf. Lees verder

Griep besmettelijk als je al beter bent?

10.01.2019 - Je voelt je weer een stuk beter na de griep. Betekent dat dat je je weer onder de mensen kunt begeven, of ben je nog steeds besmettelijk? Lees verder

Buiten adem

10.01.2019 - Neem je je ook iedere keer dat je hijgend een trap op loopt voor dat je echt vaker gaat sporten? Prima voornemen, maar het is helemaal niet gek dat je buiten adem raakt door traplopen. Lees verder

Koffie nachtrust leeftijd

09.01.2019 - Bij de meeste mensen heeft ’s ochtends een kop koffie (of twee) geen invloed op de nachtrust. Lees verder

Geen wilskracht om af te vallen

08.01.2019 - Samen met Mieke Kosters helpen we je deze maand om je voornemen om strakker te worden waar te maken. Niet per se door gezonder te eten, maar door je gedrag te veranderen en gewoontes te creëren die je wél kunt volhouden. Lees verder

Gezonde keuzes borrelplank

04.01.2019 - Nieuwjaarsborrels in het vooruitzicht? Geniet ervan. Wil je met het oog op je goede voornemens toch wat bewustere keuzes maken? Vervang de gefrituurde hapjes voor een van de volgende opties. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 130 |
Mis niets
Daghoroscoop
Steenbok

Vandaag moet je alle zeilen bijzetten om je doel te halen, laat je daarom niet…

» Naar de daghoroscopen