×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Vragen die je kunt stellen om met een eetdagboek inzicht in je eetpatroon te krijgen

Praktische tips om een eetdagboek bij te houden
05.02.2016 - Redactie

Amelia Freer helpt mensen hun levensstijl te verbeteren. Eén van de tips die ze geeft om inzicht in je eigen eetpatroon te krijgen: een eetdagboek bijhouden. Dit zijn een aantal praktische tips uit Amelia's boek Eten. Liefhebben. Stralen.


Meer inzicht in je eetpatroon?
Hou dan twee weken lang een eetdagboek bij. Een handige manier om je te helpen bepalen welk ‘ene’ ding je niet meer zou moeten eten of drinken, is door twee weken lang een gedetailleerd eetdagboek bij te houden. Dat helpt mij altijd inzien waar mijn cliënten de mist in gaan en zij hebben er zelf ook wat aan. Bijvoorbeeld zoiets:

  • Zorgt je ontbijt met suiker (cruesli), zonder vet (fruit) of alleen maar koolhydraten (brood) ervoor dat je voor de lunch al trek hebt in een tussendoortje?
  • Neem je te vaak je toevlucht tot gemakseten of voorverpakte etenswaren?
  • Trap je in de val van weinig vet maar veel suiker zoals ‘de jarentachtigdieetvolger’?
  • Drink je elke avond wijn waardoor je, behalve dat je meer suiker binnenkrijgt, de volgende dag ook meer eetlust hebt?
  • Probeer je de hele dag of hele week zo min mogelijk calorieën binnen te krijgen, maar gaat het ’s avonds of in het weekend dan vaak helemaal mis omdat je zo’n honger hebt en je het zat bent om steeds niets te ‘mogen’?
  • Vertrouw je vooral op koolhydraten omdat je denkt dat dat het gemakkelijkst en snelst is?
  • Ben je een avondsnoeper die zich te buiten gaat aan chocola en andere zoetigheid in de uurtjes nadat je klaar bent met eten en voor je naar bed gaat?
  • Voel je je na iets zoets te hebben gegeten over het algemeen nogal down?

Bekijk je eetdagboek vervolgens goed. Gebruik kleurtjes om de verschillende voedingsgroepen te omcirkelen en noteer hoe je je voelt voor en na het eten van de voedingsmiddelen die vaak op het menu staan. Je zult er dan al snel achter komen hoe je je tot bepaalde ingrediënten verhoudt en wat de zwakke punten in je eetgedrag zijn. Van daaruit volgt dan meestal vanzelf wat je als eerste uit je eetpatroon zou moeten schrappen.

Deze tekst en het beeld komen uit Amelia's boek Eten. Liefhebben Stralen.

Ben je benieuwd naar het boek?
Eten. Liefhebben. Stralen. van Amelia Freer is te koop voor €22,95 onder andere via AKO of Bol.com. Houd onze website in de gaten, vanaf zondag verloten we aantal exemplaren van Eten. Liefhebben. Stralen.

Wat vind je ervan?

Reacties

De leefstijl van Sanne van Rooij

20.10.2017 - Sanne van Rooij van blog Living the Green Life geeft toe dat het woord 'veganistisch' een beetje suf klinkt. Maar de lifestyle is dat allesbehalve. Ze probeert zoveel mogelijk mensen te inspireren om vaker plantaardig te eten. Dat deed ze al via Instagram, maar nu is ook haar kookboek Easy Vegan uit. Lees verder

Tips tegen vaginale droogheid

18.10.2017 - Nee, het is misschien geen sexy onderwerp, maar veel vrouwen hebben er last van. 35% van de vrouwen vanaf 18 jaar heeft er last van. In de overgang is dat zelfs de helft van de vrouwen. Lees verder

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

16.10.2017 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

Gestopt met ontbijten. Wat is intermittent fasting?

14.10.2017 - In Santé lees je het verhaal van Santé's vormgever Saskia, ruim een jaar geleden is ze gestopt met ontbijten nadat ze een verhaal over intermittent fasting las. Lees verder

3 tips tegen een zwakke blaas

13.10.2017 - Bijna iedere vrouw heeft er op een bepaald moment in haar leven weleens last van: ongewenst urineverlies door een verzwakte blaas. Hoe kom je er vanaf? Lees verder

Hoe kom je aan een zwakke blaas?

07.10.2017 - Bijna iedere vrouw heeft er op een bepaald moment in haar leven weleens last van: ongewenst urineverlies door een verzwakte blaas. Hoe komt het? Lees verder

3 'slechte' gewoontes die stiekem best goed voor je zijn

06.10.2017 - Aan slechte gewoontes zitten soms verrassend goede kanten. Lees verder

Tandpijn? Hier kan het door komen

06.10.2017 - Heb je last van tandpijn? Eén van de volgende drie dingen zou de oorzaak kunnen zijn. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 115 |
Daghoroscoop
Weegschaal

Vooral de zakelijke contacten kunnen wat problemen veroorzaken, in je…

» Naar de daghoroscopen