×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Vragen die je kunt stellen om met een eetdagboek inzicht in je eetpatroon te krijgen

Praktische tips om een eetdagboek bij te houden
05.02.2016 - Redactie

Amelia Freer helpt mensen hun levensstijl te verbeteren. Eén van de tips die ze geeft om inzicht in je eigen eetpatroon te krijgen: een eetdagboek bijhouden. Dit zijn een aantal praktische tips uit Amelia's boek Eten. Liefhebben. Stralen.


Meer inzicht in je eetpatroon?
Hou dan twee weken lang een eetdagboek bij. Een handige manier om je te helpen bepalen welk ‘ene’ ding je niet meer zou moeten eten of drinken, is door twee weken lang een gedetailleerd eetdagboek bij te houden. Dat helpt mij altijd inzien waar mijn cliënten de mist in gaan en zij hebben er zelf ook wat aan. Bijvoorbeeld zoiets:

  • Zorgt je ontbijt met suiker (cruesli), zonder vet (fruit) of alleen maar koolhydraten (brood) ervoor dat je voor de lunch al trek hebt in een tussendoortje?
  • Neem je te vaak je toevlucht tot gemakseten of voorverpakte etenswaren?
  • Trap je in de val van weinig vet maar veel suiker zoals ‘de jarentachtigdieetvolger’?
  • Drink je elke avond wijn waardoor je, behalve dat je meer suiker binnenkrijgt, de volgende dag ook meer eetlust hebt?
  • Probeer je de hele dag of hele week zo min mogelijk calorieën binnen te krijgen, maar gaat het ’s avonds of in het weekend dan vaak helemaal mis omdat je zo’n honger hebt en je het zat bent om steeds niets te ‘mogen’?
  • Vertrouw je vooral op koolhydraten omdat je denkt dat dat het gemakkelijkst en snelst is?
  • Ben je een avondsnoeper die zich te buiten gaat aan chocola en andere zoetigheid in de uurtjes nadat je klaar bent met eten en voor je naar bed gaat?
  • Voel je je na iets zoets te hebben gegeten over het algemeen nogal down?

Bekijk je eetdagboek vervolgens goed. Gebruik kleurtjes om de verschillende voedingsgroepen te omcirkelen en noteer hoe je je voelt voor en na het eten van de voedingsmiddelen die vaak op het menu staan. Je zult er dan al snel achter komen hoe je je tot bepaalde ingrediënten verhoudt en wat de zwakke punten in je eetgedrag zijn. Van daaruit volgt dan meestal vanzelf wat je als eerste uit je eetpatroon zou moeten schrappen.

Deze tekst en het beeld komen uit Amelia's boek Eten. Liefhebben Stralen.

Ben je benieuwd naar het boek?
Eten. Liefhebben. Stralen. van Amelia Freer is te koop voor €22,95 onder andere via AKO of Bol.com. Houd onze website in de gaten, vanaf zondag verloten we aantal exemplaren van Eten. Liefhebben. Stralen.

Wat vind je ervan?

Reacties

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

21.08.2017 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

Teddie Kuiper: 'Ik heb liever geen koffie dan slechte koffie'

20.08.2017 - 'Ik drink koffie voor de smaak niet voor de cafeïne.' De beste barista van Nederland is verknocht aan koffie, maar ook aan gezelschap. Teddie Kuiper is liever niet alleen; ze móet ruis om zich heen hebben. Lees verder

Health checks die je in 30 seconden kunt uitvoeren

18.08.2017 - Met deze snelle health checks kijk je thuis hoe het ervoor staat met je gezondheid. Lees verder

Tips om het effect van te veel cafeïne te neutraliseren

17.08.2017 - Zodra je een kop koffie te veel hebt gedronken, merk je het effect meteen. Wat kun je doen om het effect van te veel cafeïne te neutraliseren? Lees verder

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

14.08.2017 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

Tips tegen oorpijn in het vliegtuig

12.08.2017 - Heb jij last van oorpijn in het vliegtuig? Met deze tips verminder je de oorpijn. Lees verder

Hoe maak je oordoppen schoon?

11.08.2017 - Als je je oordoppen regelmatig gebruikt, is het niet vreemd dat er bacteriën op komen. Regelmatig schoonmaken is dus belangrijk. Lees verder

Hoe weet je dat je gehoorschade hebt opgelopen?

09.08.2017 - Je oren zijn kwetsbaarder dan je denkt. De veilige limiet waaraan je gehoor mag worden blootgesteld, is tachtig decibel. Regelmatig geluid boven die grens kan leiden tot gehoorschade. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 111 |

Daghoroscoop
Leeuw

Een periode van succes staat voor de deur en wel op alle fronten. In de liefde…

» Naar de daghoroscopen

Maak kans op fantastische prijzen!

Wij zijn benieuwd naar jouw waardering voor Santé en naar wat je van Santé verwacht. We zouden je dan ook graag een paar vragen willen stellen. Dit zal circa 5 minuten duren.

Doe mee en maak kans op fantastische prijzen!