×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Is het nodig om in de wintermaanden extra vitamine D te nemen?

Is het nodig om in de wintermaanden extra vitamine D te nemen?
22.12.2015 - Redactie

De grootste bron van vitamine D is zonlicht. In de winter is de zonkracht minder sterk en zijn er minder zonuren op een dag wat zou kunnen leiden tot een mindere aanmaak van vitamine D. Is het nodig om dan een supplement te nemen?


Drogist Linda geeft advies:

Waarom heb je vitamine D nodig?
Onder invloed van zonlicht maakt onze huid vitamine D aan. Allereerst is het belangrijk om te weten waar ons lichaam vitamine D eigenlijk voor gebruikt: Ons hele leven hebben we vitamine D nodig voor sterke botten en tanden. Vitamine D zorgt ervoor dat ons lichaam mineralen zoals calcium en fosfor goed kan opnemen uit de voeding en vast kan leggen in botten en tanden. Een tekort aan vitamine D kan bij volwassenen leiden tot zwakke en pijnlijke botten of zelfs botontkalking. Ook kan een tekort zwakke spieren en spierkrampen veroorzaken.  

Hoe krijg je vitamine D binnen?
Zoals eerder gezegd zorgt de zon voor de meeste aanmaak van vitamine D. De meeste mensen met een lichte huid krijgen genoeg vitamine D binnen als ze gezond eten en voldoende in de zon komen. Elke dag een half uurtje tussen 11.00 en 15.00 in de zon met in ieder geval je handen en hoofd onbedekt is al voldoende. Ook in de winter is het voldoende om dit advies aan te houden. Een goede reden dus om dagelijks even een wandeling te maken in de lunchpauze.

Zit er vitamine D in voeding?
Vitamine D kan voor een klein deel worden gehaald uit voeding. Vooral in vette vis zoals haring, makreel en zalm zit vitamine D.  Ook in vlees en eieren komt vitamine D voor, maar minder dan in vette vis. In Nederland wordt vitamine D ook toegevoegd aan margarine, halvarine en bak- en braadproducten.

Wie kan er wat extra vitamine D gebruiken?
Sommige mensen hebben meer vitamine D nodig dan anderen, om dat ze minder (snel) vitamine D aanmaken of omdat ze niet vaak in de zon komen. Deze groep bestaat uit kinderen tot en met 3 jaar, zwangere vrouwen, mensen met een donker getinte huid of die niet voldoende buiten komen en mensen boven de 50 jaar. Deze mensen wordt geadviseerd om dagelijks 10 microgram extra vitamine D te nemen. Voor mensen boven de 70 jaar geldt het advies om per dag 20 microgram extra vitamine D te nemen, omdat zij een groter risico hebben op botontkalking en zwakkere botten.

Supplementen
Vitamine D voedingssupplementen zijn te koop als tabletten, capsules, druppels of als onderdeel van een multivitamine. Vitamine D wordt vaak gecombineerd met calciumpreparaten, omdat vitamine D de opname van calcium door het lichaam bevordert. Lees goed de bijsluiter hoeveel je mag nemen. Voor meer informatie kun je het best advies vragen bij een Erkend specialist in Zelfzorg. De drogist kan je helpen bepalen je een supplement nodig hebt en welke dan het beste bij je past.

Beeld: Shutterstock | Dit artikel is een samenwerking met CBD



Wie is Linda?

Linda is gediplomeerd drogist en werkt in een drogisterij met het keurmerk Erkend Specialist in Zelfzorg, dat is het keurmerk voor goed advies over zelfzorggeneesmiddelen. Op www.erkendspecialistinzelfzorg.nl kun je opzoeken welke drogisterijen bij jou in de buurt dit keurmerk hebben en wat je als klant mag verwachten van deze drogisterijen.

Wat vind je ervan?

Reacties

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

13.11.2017 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

Tips om je kater te bestrijden

12.11.2017 - Na een (iets te?) gezellige avond is de dag erna vaak iets minder plezierig. Vier tips om je kater te bestrijden. Lees verder

Waarom krijg je spierpijn als je ziek bent?

11.11.2017 - Spierpijn is een van symptomen van griep, maar hoe kan het dat je spierpijn krijgt als je ziek bent? Lees verder

7 mogelijke oorzaken van rode ogen

10.11.2017 - Ben je ziek? Heb je gehuild? Heb je wel geslapen? Als je rode ogen hebt, kan dat je veel vragen opleveren. De volgende zeven dingen kunnen zorgen voor rode ogen. Lees verder

Heerst er griep?

09.11.2017 - Ziek geweest? Dan heb je ongetwijfeld een keer de meelevende opmerking gekregen dat het vast die vervelende griep is die heerst. Maar heerst de griep echt? Lees verder

Koelen of verwarmen bij pijn?

08.11.2017 - Koorts, kneuzingen, kramp. Weet jij wanneer je moet koelen en wanneer je voor een warme kruik moet kiezen? Lees verder

Waarom knipperen we?

06.11.2017 - We knipperen regelmatig zonder dat we daarover nadenken. Onze hersenen weten het zo te timen dat we zo min mogelijk informatie missen. Toch heb je per minuut maximaal 6 seconden je ogen dicht. Lees verder

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

06.11.2017 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 116 |
Daghoroscoop
Schorpioen

Een materieel voordeeltje voor jou. Dat komt goed uit in dure tijden. Jij bent…

» Naar de daghoroscopen

Mis niets van Santé

Like ons op Facebook en blijf op de hoogte van onze
tips en artikelen over een gezond, gelukkig, fit, mooi en
lekker leven. En mis geen enkele Klik & Win!