×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Detox in 24 uur

Detox in 24 uur
10.09.2015 - Redactie

Of je nu gisteravond enorm hebt gezondigd of gewoon een duwtje in de juiste richting nodig hebt, dit eendaagse do it yourself detox-plan helpt je op weg naar een gezondere levensstijl.


Dit artikel is een bijdrage van Anita van JasperAlblas.nl. Lees ook haar vorige artikel: Eet jij meer als je stress hebt?

Ochtend
1. Nadat je bent opgestaan: drink een glas lauwwarm water met een beetje vers citroensap. Behalve dat het een boost vol Vitamine C is, helpt het ook je spijsvertering op gang te brengen. Blijf gedurende dag genoeg water drinken. Water is de kern van een goede detox.

2. Voor het ontbijt: tijdens een dag detoxen is het niet aan te raden om intensief te sporten. Toch is het goed om wel in beweging te blijven. Voel je je een beetje stijfjes in de vroege ochtend? Doe dan wat korte maar kalmerende yogaoefeningen.

3. Tijd voor ontbijt: eet ’s ochtends een gezond ontbijt, zodat je dag goed kunt starten zonder dat je je een paar uur later weer hongerig en slap voelt. Zorg dat het ontbijt vrij is van granen en zuivel. Drink bijvoorbeeld een goedgevulde smoothie van spinazie, boerenkool, banaan, een halve appel en kokoswater.

4. Koffiepauze: tijdens een detox is koffie een no-go. Toch behoefte aan een kleine pick-me-up na de eerste intensieve vergadering? Neem dan een kop groene thee. Groene thee is rijk aan antioxidanten en geeft je metabolisme een boost. Iets te eten erbij? Kies voor een vezelrijke appel of wat Griekse yoghurt met wat blauwe bessen.

Middag
5. Neem zo vaak mogelijk pauze: probeer tijdens de detox extra op je gezondheid te letten. Beweeg zoveel mogelijk, ook op je werk. Sta elk uur of halfuur even op, om bijvoorbeeld naar de wc te gaan of iets te printen. Kijk ook af en toe even niet naar je computerscherm.

6. Lunch: geen after-lunch dip meer? Zorg dan voor een lichte lunch, waar je toch de rest van de middag op kunt teren. Bijvoorbeeld een heerlijke soep of een salade. Eet je lunch uit de buurt van je computerscherm en leg ook je telefoon even weg. Heb je je lunch gefocust opgegeten? Loop dan nog een blokje om.

7. Tussendoortje: toch nog iets eten voor het avondeten? Er gaat niets boven een groen sapje, waarvan je meteen flink wat energie krijgt. Geen tijd om er zelf één te maken? Koop dan een vers bereid sapje van de supermarkt in de buurt.

Avond
8. Ontspan: trakteer jezelf ergens op voor je thuis voor de televisie op de bak ploft. Bijvoorbeeld door een massage te boeken of heerlijk een paar uurtjes naar de sauna te gaan. Je zult zien dat alle spanning langzaam uit je lijf verdwijnt.

9. Avondeten: het perfecte moment om te ontspannen met een gezonde maaltijd vol magere eiwitten en verse groenten. Bijvoorbeeld een lekker stukje vis met wat groenten. In plaats van je maaltijd gedachteloos voor de televisie naar binnen te werken, kun je beter aan tafel eten. Hierdoor eet je niet per ongeluk te veel.

10. Slaap genoeg: één van de beste manieren om het lichaam te ontgiften is door genoeg te slapen. Slaap wordt vaak gelinkt aan gewichtsverlies, stress en de algehele gezondheid. Probeer je telefoon en laptop zo vroeg mogelijk opzij te leggen, neem een warme douche en geef jezelf de tijd om je voor te bereiden op een goede nachtrust. Slaap lekker!

Meer tips over afvallen en gezonde voeding vind je op de website van Jasper Alblas >>

Tekst: Anita Mulderij | Beeld: Shutterstock

Wat vind je ervan?

Reacties

Afvallen doe je samen

15.01.2019 - Joyce (rechts) bereikte haar streefgewicht met de hulp van consulent Lydia. Wil je net als Joyce je weer energieker voelen en lekker in je vel zitten? Onder begeleiding behaal je de beste afslankresultaten en blijf je beter op gewicht. Lees verder

Waarom gaat afvallen steeds moeilijker

14.01.2019 - Samen met Mieke Kosters helpen we je deze maand om je voornemen om strakker te worden waar te maken. Niet per se door gezonder te eten, maar door je gedrag te veranderen en gewoontes te creëren die je wél kunt volhouden. Lees verder

Slechte adem oplossingen

11.01.2019 - Een slechte adem kan je flink onzeker maken. Op deze manieren kom je er vanaf. Lees verder

Griep besmettelijk als je al beter bent?

10.01.2019 - Je voelt je weer een stuk beter na de griep. Betekent dat dat je je weer onder de mensen kunt begeven, of ben je nog steeds besmettelijk? Lees verder

Buiten adem

10.01.2019 - Neem je je ook iedere keer dat je hijgend een trap op loopt voor dat je echt vaker gaat sporten? Prima voornemen, maar het is helemaal niet gek dat je buiten adem raakt door traplopen. Lees verder

Koffie nachtrust leeftijd

09.01.2019 - Bij de meeste mensen heeft ’s ochtends een kop koffie (of twee) geen invloed op de nachtrust. Lees verder

Geen wilskracht om af te vallen

08.01.2019 - Samen met Mieke Kosters helpen we je deze maand om je voornemen om strakker te worden waar te maken. Niet per se door gezonder te eten, maar door je gedrag te veranderen en gewoontes te creëren die je wél kunt volhouden. Lees verder

Gezonde keuzes borrelplank

04.01.2019 - Nieuwjaarsborrels in het vooruitzicht? Geniet ervan. Wil je met het oog op je goede voornemens toch wat bewustere keuzes maken? Vervang de gefrituurde hapjes voor een van de volgende opties. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 130 |
Mis niets
Daghoroscoop
Steenbok

Jij hebt een doel voor ogen dat niet gemakkelijk te bereiken is. Maar je weet…

» Naar de daghoroscopen