×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

6 tips om beter te slapen

6 tips om beter te slapen
07.06.2015 - Redactie

Na het weekend uit je ritme? Dit zijn 6 tips om beter te slapen.


Stap 1: ritme, ritme, ritme
Hoe verleidelijk het ook is om het in het weekend lekker laat te maken en lang uit te slapen, je lichaam heeft behoefte aan een vast slaapritme. Uit onderzoek onder studenten blijkt dat mensen die op onregelmatige tijden slapen, veel vaker moe zijn dan mensen die een vast ritme aanhouden. De studenten met een goed ritme, halen ook nog eens hogere cijfers omdat ze zich overdag beter kunnen concentreren. Probeer elke ochtend rond dezelfde tijd op te staan en ga op een vast tijdstip naar bed.

Stap 2: speel met licht
Als je een uur voordat je wilt slapen het licht dimt, komt de melatonineproductie op gang. In de zomer kunnen verduisterende gordijnen in de slaapkamer helpen. Door 's ochtends de gordijnen op te doen en jezelf zoveel mogelijk aan licht bloot te stellen, zorg je dat de melatonine weer afneemt, waardoor je beter wakker wordt.
 
Stap 3: sta op zonder snoozen
Gebruik ’s morgens niet de snoozeknop van je wekker om steeds in korte hazenslaapjes te vallen. Je rust er niet van uit en voelt je al vanaf het begin van de dag uitgeput. Kom zodra de wekker gaat meteen in beweging: rek je uit, trek je knieën op en rol langzaam heen en weer. En daarna: hup, uit bed!

Stap 4: sport, maar niet te laat
Mensen die sporten, slapen vaak beter en dieper dan niet-sporters. Maar het is wel zaak om het sporten goed uit te kienen. Probeer intensieve sporten maximaal vier uur voor je vaste bedtijd te doen. Uit onderzoek blijkt dat duursporten met een rustig tempo het in slaap komen juist bevorderen.

Stap 5: stop met malen
Soms kun je niet goed slapen omdat je de volgende dag een belangrijk gesprek hebt of een ingewikkeld project moet afronden. Of misschien kom je elke avond wel moeilijk in slaap omdat je maar blijft malen. Cognitieve gedragstherapie kan dan helpen; met een paar trucs stop je de maalstroom van gedachten. Las bijvoorbeeld na het avondeten een pieker-halfuurtje in. Je denkt dan na over plannen en spannende gebeurtenissen van de volgende dag. Je kunt er ook een to do-lijstje van maken en daarna ontspannen dingen doen.

Stap 6: kijk naar de indeling van je slaapkamer
Voor sommige mensen helpt een andere indeling van de slaapkamer. Zorg dat je vanuit je bed de deur kunt zien. Is dat niet het geval, dan kan dat een onveilig gevoel geven en daardoor kun je last krijgen van slapeloosheid. Bij voorkeur staat het bed met het hoofdeinde tegen de linker- of rechtermuur vanuit de deur gezien. Als je met je hoofd naast de deur slaapt, kan dat een onrustig gevoel geven.

Meer weten over goede nachtrust? Bekijk ons dossier over slapen.

Bron: Archief | Beeld: Shutterstock

Wat vind je ervan?

Reacties

Daghoroscoop
Kreeft

Vandaag voel jij je niet helemaal honderd procent. Bovendien heb je het gevoel…

» Naar de daghoroscopen

Like ons op Facebook

Like ons op Facebook en blijf op de hoogte van onze
tips en artikelen over een gezond, gelukkig, fit, mooi en
lekker leven. En mis geen enkele Klik & Win!