×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

6 tips om beter te slapen

6 tips om beter te slapen
07.06.2015 - Redactie

Na het weekend uit je ritme? Dit zijn 6 tips om beter te slapen.


Stap 1: ritme, ritme, ritme
Hoe verleidelijk het ook is om het in het weekend lekker laat te maken en lang uit te slapen, je lichaam heeft behoefte aan een vast slaapritme. Uit onderzoek onder studenten blijkt dat mensen die op onregelmatige tijden slapen, veel vaker moe zijn dan mensen die een vast ritme aanhouden. De studenten met een goed ritme, halen ook nog eens hogere cijfers omdat ze zich overdag beter kunnen concentreren. Probeer elke ochtend rond dezelfde tijd op te staan en ga op een vast tijdstip naar bed.

Stap 2: speel met licht
Als je een uur voordat je wilt slapen het licht dimt, komt de melatonineproductie op gang. In de zomer kunnen verduisterende gordijnen in de slaapkamer helpen. Door 's ochtends de gordijnen op te doen en jezelf zoveel mogelijk aan licht bloot te stellen, zorg je dat de melatonine weer afneemt, waardoor je beter wakker wordt.
 
Stap 3: sta op zonder snoozen
Gebruik ’s morgens niet de snoozeknop van je wekker om steeds in korte hazenslaapjes te vallen. Je rust er niet van uit en voelt je al vanaf het begin van de dag uitgeput. Kom zodra de wekker gaat meteen in beweging: rek je uit, trek je knieën op en rol langzaam heen en weer. En daarna: hup, uit bed!

Stap 4: sport, maar niet te laat
Mensen die sporten, slapen vaak beter en dieper dan niet-sporters. Maar het is wel zaak om het sporten goed uit te kienen. Probeer intensieve sporten maximaal vier uur voor je vaste bedtijd te doen. Uit onderzoek blijkt dat duursporten met een rustig tempo het in slaap komen juist bevorderen.

Stap 5: stop met malen
Soms kun je niet goed slapen omdat je de volgende dag een belangrijk gesprek hebt of een ingewikkeld project moet afronden. Of misschien kom je elke avond wel moeilijk in slaap omdat je maar blijft malen. Cognitieve gedragstherapie kan dan helpen; met een paar trucs stop je de maalstroom van gedachten. Las bijvoorbeeld na het avondeten een pieker-halfuurtje in. Je denkt dan na over plannen en spannende gebeurtenissen van de volgende dag. Je kunt er ook een to do-lijstje van maken en daarna ontspannen dingen doen.

Stap 6: kijk naar de indeling van je slaapkamer
Voor sommige mensen helpt een andere indeling van de slaapkamer. Zorg dat je vanuit je bed de deur kunt zien. Is dat niet het geval, dan kan dat een onveilig gevoel geven en daardoor kun je last krijgen van slapeloosheid. Bij voorkeur staat het bed met het hoofdeinde tegen de linker- of rechtermuur vanuit de deur gezien. Als je met je hoofd naast de deur slaapt, kan dat een onrustig gevoel geven.

Meer weten over goede nachtrust? Bekijk ons dossier over slapen.

Bron: Archief | Beeld: Shutterstock

Wat vind je ervan?

Reacties

Deze items maak je waarschijnlijk niet vaak genoeg schoon

22.10.2017 - Al ben je nog zo netjes. Er zijn van die vergeten items die bijna iedereen wel eens vergeet schoon te maken. Lees verder

De leefstijl van Sanne van Rooij

20.10.2017 - Sanne van Rooij van blog Living the Green Life geeft toe dat het woord 'veganistisch' een beetje suf klinkt. Maar de lifestyle is dat allesbehalve. Ze probeert zoveel mogelijk mensen te inspireren om vaker plantaardig te eten. Dat deed ze al via Instagram, maar nu is ook haar kookboek Easy Vegan uit. Lees verder

Tips tegen vaginale droogheid

18.10.2017 - Nee, het is misschien geen sexy onderwerp, maar veel vrouwen hebben er last van. 35% van de vrouwen vanaf 18 jaar heeft er last van. In de overgang is dat zelfs de helft van de vrouwen. Lees verder

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

16.10.2017 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

Gestopt met ontbijten. Wat is intermittent fasting?

14.10.2017 - In Santé lees je het verhaal van Santé's vormgever Saskia, ruim een jaar geleden is ze gestopt met ontbijten nadat ze een verhaal over intermittent fasting las. Lees verder

3 tips tegen een zwakke blaas

13.10.2017 - Bijna iedere vrouw heeft er op een bepaald moment in haar leven weleens last van: ongewenst urineverlies door een verzwakte blaas. Hoe kom je er vanaf? Lees verder

Hoe kom je aan een zwakke blaas?

07.10.2017 - Bijna iedere vrouw heeft er op een bepaald moment in haar leven weleens last van: ongewenst urineverlies door een verzwakte blaas. Hoe komt het? Lees verder

3 'slechte' gewoontes die stiekem best goed voor je zijn

06.10.2017 - Aan slechte gewoontes zitten soms verrassend goede kanten. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 115 |
Daghoroscoop
Schorpioen

Jij hebt bepaalde maniertjes die echt fantastisch zijn. Daar moet je wel…

» Naar de daghoroscopen