×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

6 tips om beter te slapen

6 tips om beter te slapen
07.06.2015 - Redactie

Na het weekend uit je ritme? Dit zijn 6 tips om beter te slapen.


Stap 1: ritme, ritme, ritme
Hoe verleidelijk het ook is om het in het weekend lekker laat te maken en lang uit te slapen, je lichaam heeft behoefte aan een vast slaapritme. Uit onderzoek onder studenten blijkt dat mensen die op onregelmatige tijden slapen, veel vaker moe zijn dan mensen die een vast ritme aanhouden. De studenten met een goed ritme, halen ook nog eens hogere cijfers omdat ze zich overdag beter kunnen concentreren. Probeer elke ochtend rond dezelfde tijd op te staan en ga op een vast tijdstip naar bed.

Stap 2: speel met licht
Als je een uur voordat je wilt slapen het licht dimt, komt de melatonineproductie op gang. In de zomer kunnen verduisterende gordijnen in de slaapkamer helpen. Door 's ochtends de gordijnen op te doen en jezelf zoveel mogelijk aan licht bloot te stellen, zorg je dat de melatonine weer afneemt, waardoor je beter wakker wordt.
 
Stap 3: sta op zonder snoozen
Gebruik ’s morgens niet de snoozeknop van je wekker om steeds in korte hazenslaapjes te vallen. Je rust er niet van uit en voelt je al vanaf het begin van de dag uitgeput. Kom zodra de wekker gaat meteen in beweging: rek je uit, trek je knieën op en rol langzaam heen en weer. En daarna: hup, uit bed!

Stap 4: sport, maar niet te laat
Mensen die sporten, slapen vaak beter en dieper dan niet-sporters. Maar het is wel zaak om het sporten goed uit te kienen. Probeer intensieve sporten maximaal vier uur voor je vaste bedtijd te doen. Uit onderzoek blijkt dat duursporten met een rustig tempo het in slaap komen juist bevorderen.

Stap 5: stop met malen
Soms kun je niet goed slapen omdat je de volgende dag een belangrijk gesprek hebt of een ingewikkeld project moet afronden. Of misschien kom je elke avond wel moeilijk in slaap omdat je maar blijft malen. Cognitieve gedragstherapie kan dan helpen; met een paar trucs stop je de maalstroom van gedachten. Las bijvoorbeeld na het avondeten een pieker-halfuurtje in. Je denkt dan na over plannen en spannende gebeurtenissen van de volgende dag. Je kunt er ook een to do-lijstje van maken en daarna ontspannen dingen doen.

Stap 6: kijk naar de indeling van je slaapkamer
Voor sommige mensen helpt een andere indeling van de slaapkamer. Zorg dat je vanuit je bed de deur kunt zien. Is dat niet het geval, dan kan dat een onveilig gevoel geven en daardoor kun je last krijgen van slapeloosheid. Bij voorkeur staat het bed met het hoofdeinde tegen de linker- of rechtermuur vanuit de deur gezien. Als je met je hoofd naast de deur slaapt, kan dat een onrustig gevoel geven.

Meer weten over goede nachtrust? Bekijk ons dossier over slapen.

Bron: Archief | Beeld: Shutterstock

Wat vind je ervan?

Reacties

Afvallen doe je samen

15.01.2019 - Joyce (rechts) bereikte haar streefgewicht met de hulp van consulent Lydia. Wil je net als Joyce je weer energieker voelen en lekker in je vel zitten? Onder begeleiding behaal je de beste afslankresultaten en blijf je beter op gewicht. Lees verder

Waarom gaat afvallen steeds moeilijker

14.01.2019 - Samen met Mieke Kosters helpen we je deze maand om je voornemen om strakker te worden waar te maken. Niet per se door gezonder te eten, maar door je gedrag te veranderen en gewoontes te creëren die je wél kunt volhouden. Lees verder

Slechte adem oplossingen

11.01.2019 - Een slechte adem kan je flink onzeker maken. Op deze manieren kom je er vanaf. Lees verder

Griep besmettelijk als je al beter bent?

10.01.2019 - Je voelt je weer een stuk beter na de griep. Betekent dat dat je je weer onder de mensen kunt begeven, of ben je nog steeds besmettelijk? Lees verder

Buiten adem

10.01.2019 - Neem je je ook iedere keer dat je hijgend een trap op loopt voor dat je echt vaker gaat sporten? Prima voornemen, maar het is helemaal niet gek dat je buiten adem raakt door traplopen. Lees verder

Koffie nachtrust leeftijd

09.01.2019 - Bij de meeste mensen heeft ’s ochtends een kop koffie (of twee) geen invloed op de nachtrust. Lees verder

Geen wilskracht om af te vallen

08.01.2019 - Samen met Mieke Kosters helpen we je deze maand om je voornemen om strakker te worden waar te maken. Niet per se door gezonder te eten, maar door je gedrag te veranderen en gewoontes te creëren die je wél kunt volhouden. Lees verder

Gezonde keuzes borrelplank

04.01.2019 - Nieuwjaarsborrels in het vooruitzicht? Geniet ervan. Wil je met het oog op je goede voornemens toch wat bewustere keuzes maken? Vervang de gefrituurde hapjes voor een van de volgende opties. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 130 |
Mis niets
Daghoroscoop
Steenbok

Jij hebt een doel voor ogen dat niet gemakkelijk te bereiken is. Maar je weet…

» Naar de daghoroscopen