×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

5 gouden tips van een voedingswetenschapper

5 gouden tips van een voedingswetenschapper
21.05.2015 - Redactie

Stel, je wilt dit jaar afvallen of je wilt door voeding juist meer weerstand opbouwen. Voedingswetenschapper en diëtist Marijke Berkenpas geeft tips en tricks die voor iedereen effectief zijn. Doe er je voordeel mee.


1. Afvallen
Wil je afvallen? Begin dan niet aan allerlei wonderdiëten, pillen en andere middelen als je wilt afvallen. Het klinkt saai, maar gewichtsreductie draait voornamelijk om het creëren van een negatieve energiebalans. En dit volhouden. Een kilo staat grofweg gelijk aan 8000 kilocalorieën. Deze moet je dus verbranden óf minder eten om af te kunnen vallen. Idealiter combineer je deze twee; dus meer bewegen én minder eten. Als je daardoor structureel een tekort van 500 kilocalorieën per dag creëert kun je in een maand 1,5 tot 2 kilo afvallen. Beperk je niet alleen tot kilocalorieën tellen, maar kies bewust voor volwaardige voeding: groente, fruit, peulvruchten, volle granen, noten en zaden.

2. Minder (rood) vlees
Mensen die veel rood vlees eten, hebben een verhoogde kans op dikke darmkanker. Eet maximaal 500 gram per week. Minder vlees eten is ook nog eens goed voor het milieu.

3. More veggies
Uit recent grootschalig onderzoek bleek: mensen die dagelijks 5 porties groente (375 gram) en 300 gram fruit namen, hadden 42 procent minder kans om voortijdig te overlijden dan mensen die minder groen aten. Slechts vijf procent van de Nederlanders krijgt nu de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid groente en fruit binnen. Maar het is echt zo: veel groenten eten is gewoon gezonder. Doen dus.

4. Superfoods
Het foodplatform Iamafoodie.nl begon ik omdat er op internet zo veel fabels en marketingpraatjes over voeding zijn. Samen met een aantal collega diëtisten en (voedings)wetenschappers probeer ik de onderbouwing te vinden voor diverse voedingshypes en trends, zoals superfoods. Onze bevindingen zijn niet verrassend. Van açaí-bessen val je niet af en een shot tarwegras bevat absoluut niet de dezelfde hoeveelheid voedingsstoffen als twee kilogram groente. Toch zijn de meeste superfoods zoals bessen en zaden wel gezonde producten. Maar laat je niet misleiden, wondermiddelen zijn het niet. Als je basis ongezond is, heb je weinig profijt van deze producten en kost het je alleen maar veel geld.

5. Minder bewerkte producten
In bewerkte producten – dus zo’n beetje alles wat uit een fabriek komt – zit vaak veel slecht vet, zout en suiker, en vaak maar weinig goede voedingstoffen. Het teveel eten van suiker, zout en slecht vet geeft een hoger risico op allerlei aandoeningen zoals hart- en vaatziekten en diabetes. Als je ervoor kiest om deze producten niet of minder te eten, boek je zeker gezondheidswinst. Maak bijvoorbeeld zelf pastasaus. Zo krijg je veel meer groente binnen en veel minder zout en suiker dan saus uit een pot.

6. De beste drank
Een glas vruchtensap of frisdrank bevat al snel vijf suikerklontjes. Met één glas zit je dus bijna op de maximale dagelijkse aanbeveling van de Wereldgezondheidsorganisatie ten aanzien van suiker. Kies daarom liever voor koffie, thee, water, groentesap, of maak je eigen flavoured water met vers fruit en/of kruiden. Makkelijker kilocalorieën besparen kan haast niet.

Marijke Berkenpas, diëtist en voedingswetenschapper, Iamafoodie.nl

Beeld: Shutterstock

Wat vind je ervan?

Reacties

De leefstijl van Sanne van Rooij

20.10.2017 - Sanne van Rooij van blog Living the Green Life geeft toe dat het woord 'veganistisch' een beetje suf klinkt. Maar de lifestyle is dat allesbehalve. Ze probeert zoveel mogelijk mensen te inspireren om vaker plantaardig te eten. Dat deed ze al via Instagram, maar nu is ook haar kookboek Easy Vegan uit. Lees verder

Tips tegen vaginale droogheid

18.10.2017 - Nee, het is misschien geen sexy onderwerp, maar veel vrouwen hebben er last van. 35% van de vrouwen vanaf 18 jaar heeft er last van. In de overgang is dat zelfs de helft van de vrouwen. Lees verder

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

16.10.2017 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

Gestopt met ontbijten. Wat is intermittent fasting?

14.10.2017 - In Santé lees je het verhaal van Santé's vormgever Saskia, ruim een jaar geleden is ze gestopt met ontbijten nadat ze een verhaal over intermittent fasting las. Lees verder

3 tips tegen een zwakke blaas

13.10.2017 - Bijna iedere vrouw heeft er op een bepaald moment in haar leven weleens last van: ongewenst urineverlies door een verzwakte blaas. Hoe kom je er vanaf? Lees verder

Hoe kom je aan een zwakke blaas?

07.10.2017 - Bijna iedere vrouw heeft er op een bepaald moment in haar leven weleens last van: ongewenst urineverlies door een verzwakte blaas. Hoe komt het? Lees verder

3 'slechte' gewoontes die stiekem best goed voor je zijn

06.10.2017 - Aan slechte gewoontes zitten soms verrassend goede kanten. Lees verder

Tandpijn? Hier kan het door komen

06.10.2017 - Heb je last van tandpijn? Eén van de volgende drie dingen zou de oorzaak kunnen zijn. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 115 |
Daghoroscoop
Weegschaal

Vooral de zakelijke contacten kunnen wat problemen veroorzaken, in je…

» Naar de daghoroscopen