×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

5 gouden tips van een voedingswetenschapper

5 gouden tips van een voedingswetenschapper
21.05.2015 - Redactie

Stel, je wilt dit jaar afvallen of je wilt door voeding juist meer weerstand opbouwen. Voedingswetenschapper en diëtist Marijke Berkenpas geeft tips en tricks die voor iedereen effectief zijn. Doe er je voordeel mee.


1. Afvallen
Wil je afvallen? Begin dan niet aan allerlei wonderdiëten, pillen en andere middelen als je wilt afvallen. Het klinkt saai, maar gewichtsreductie draait voornamelijk om het creëren van een negatieve energiebalans. En dit volhouden. Een kilo staat grofweg gelijk aan 8000 kilocalorieën. Deze moet je dus verbranden óf minder eten om af te kunnen vallen. Idealiter combineer je deze twee; dus meer bewegen én minder eten. Als je daardoor structureel een tekort van 500 kilocalorieën per dag creëert kun je in een maand 1,5 tot 2 kilo afvallen. Beperk je niet alleen tot kilocalorieën tellen, maar kies bewust voor volwaardige voeding: groente, fruit, peulvruchten, volle granen, noten en zaden.

2. Minder (rood) vlees
Mensen die veel rood vlees eten, hebben een verhoogde kans op dikke darmkanker. Eet maximaal 500 gram per week. Minder vlees eten is ook nog eens goed voor het milieu.

3. More veggies
Uit recent grootschalig onderzoek bleek: mensen die dagelijks 5 porties groente (375 gram) en 300 gram fruit namen, hadden 42 procent minder kans om voortijdig te overlijden dan mensen die minder groen aten. Slechts vijf procent van de Nederlanders krijgt nu de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid groente en fruit binnen. Maar het is echt zo: veel groenten eten is gewoon gezonder. Doen dus.

4. Superfoods
Het foodplatform Iamafoodie.nl begon ik omdat er op internet zo veel fabels en marketingpraatjes over voeding zijn. Samen met een aantal collega diëtisten en (voedings)wetenschappers probeer ik de onderbouwing te vinden voor diverse voedingshypes en trends, zoals superfoods. Onze bevindingen zijn niet verrassend. Van açaí-bessen val je niet af en een shot tarwegras bevat absoluut niet de dezelfde hoeveelheid voedingsstoffen als twee kilogram groente. Toch zijn de meeste superfoods zoals bessen en zaden wel gezonde producten. Maar laat je niet misleiden, wondermiddelen zijn het niet. Als je basis ongezond is, heb je weinig profijt van deze producten en kost het je alleen maar veel geld.

5. Minder bewerkte producten
In bewerkte producten – dus zo’n beetje alles wat uit een fabriek komt – zit vaak veel slecht vet, zout en suiker, en vaak maar weinig goede voedingstoffen. Het teveel eten van suiker, zout en slecht vet geeft een hoger risico op allerlei aandoeningen zoals hart- en vaatziekten en diabetes. Als je ervoor kiest om deze producten niet of minder te eten, boek je zeker gezondheidswinst. Maak bijvoorbeeld zelf pastasaus. Zo krijg je veel meer groente binnen en veel minder zout en suiker dan saus uit een pot.

6. De beste drank
Een glas vruchtensap of frisdrank bevat al snel vijf suikerklontjes. Met één glas zit je dus bijna op de maximale dagelijkse aanbeveling van de Wereldgezondheidsorganisatie ten aanzien van suiker. Kies daarom liever voor koffie, thee, water, groentesap, of maak je eigen flavoured water met vers fruit en/of kruiden. Makkelijker kilocalorieën besparen kan haast niet.

Marijke Berkenpas, diëtist en voedingswetenschapper, Iamafoodie.nl

Beeld: Shutterstock

Wat vind je ervan?

Reacties

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

21.08.2017 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

Teddie Kuiper: 'Ik heb liever geen koffie dan slechte koffie'

20.08.2017 - 'Ik drink koffie voor de smaak niet voor de cafeïne.' De beste barista van Nederland is verknocht aan koffie, maar ook aan gezelschap. Teddie Kuiper is liever niet alleen; ze móet ruis om zich heen hebben. Lees verder

Health checks die je in 30 seconden kunt uitvoeren

18.08.2017 - Met deze snelle health checks kijk je thuis hoe het ervoor staat met je gezondheid. Lees verder

Tips om het effect van te veel cafeïne te neutraliseren

17.08.2017 - Zodra je een kop koffie te veel hebt gedronken, merk je het effect meteen. Wat kun je doen om het effect van te veel cafeïne te neutraliseren? Lees verder

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

14.08.2017 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

Tips tegen oorpijn in het vliegtuig

12.08.2017 - Heb jij last van oorpijn in het vliegtuig? Met deze tips verminder je de oorpijn. Lees verder

Hoe maak je oordoppen schoon?

11.08.2017 - Als je je oordoppen regelmatig gebruikt, is het niet vreemd dat er bacteriën op komen. Regelmatig schoonmaken is dus belangrijk. Lees verder

Hoe weet je dat je gehoorschade hebt opgelopen?

09.08.2017 - Je oren zijn kwetsbaarder dan je denkt. De veilige limiet waaraan je gehoor mag worden blootgesteld, is tachtig decibel. Regelmatig geluid boven die grens kan leiden tot gehoorschade. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 111 |

Daghoroscoop
Leeuw

Een periode van succes staat voor de deur en wel op alle fronten. In de liefde…

» Naar de daghoroscopen

Maak kans op fantastische prijzen!

Wij zijn benieuwd naar jouw waardering voor Santé en naar wat je van Santé verwacht. We zouden je dan ook graag een paar vragen willen stellen. Dit zal circa 5 minuten duren.

Doe mee en maak kans op fantastische prijzen!