×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

5 gouden tips van een voedingswetenschapper

5 gouden tips van een voedingswetenschapper
21.05.2015 - Redactie

Stel, je wilt dit jaar afvallen of je wilt door voeding juist meer weerstand opbouwen. Voedingswetenschapper en diëtist Marijke Berkenpas geeft tips en tricks die voor iedereen effectief zijn. Doe er je voordeel mee.


1. Afvallen
Wil je afvallen? Begin dan niet aan allerlei wonderdiëten, pillen en andere middelen als je wilt afvallen. Het klinkt saai, maar gewichtsreductie draait voornamelijk om het creëren van een negatieve energiebalans. En dit volhouden. Een kilo staat grofweg gelijk aan 8000 kilocalorieën. Deze moet je dus verbranden óf minder eten om af te kunnen vallen. Idealiter combineer je deze twee; dus meer bewegen én minder eten. Als je daardoor structureel een tekort van 500 kilocalorieën per dag creëert kun je in een maand 1,5 tot 2 kilo afvallen. Beperk je niet alleen tot kilocalorieën tellen, maar kies bewust voor volwaardige voeding: groente, fruit, peulvruchten, volle granen, noten en zaden.

2. Minder (rood) vlees
Mensen die veel rood vlees eten, hebben een verhoogde kans op dikke darmkanker. Eet maximaal 500 gram per week. Minder vlees eten is ook nog eens goed voor het milieu.

3. More veggies
Uit recent grootschalig onderzoek bleek: mensen die dagelijks 5 porties groente (375 gram) en 300 gram fruit namen, hadden 42 procent minder kans om voortijdig te overlijden dan mensen die minder groen aten. Slechts vijf procent van de Nederlanders krijgt nu de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid groente en fruit binnen. Maar het is echt zo: veel groenten eten is gewoon gezonder. Doen dus.

4. Superfoods
Het foodplatform Iamafoodie.nl begon ik omdat er op internet zo veel fabels en marketingpraatjes over voeding zijn. Samen met een aantal collega diëtisten en (voedings)wetenschappers probeer ik de onderbouwing te vinden voor diverse voedingshypes en trends, zoals superfoods. Onze bevindingen zijn niet verrassend. Van açaí-bessen val je niet af en een shot tarwegras bevat absoluut niet de dezelfde hoeveelheid voedingsstoffen als twee kilogram groente. Toch zijn de meeste superfoods zoals bessen en zaden wel gezonde producten. Maar laat je niet misleiden, wondermiddelen zijn het niet. Als je basis ongezond is, heb je weinig profijt van deze producten en kost het je alleen maar veel geld.

5. Minder bewerkte producten
In bewerkte producten – dus zo’n beetje alles wat uit een fabriek komt – zit vaak veel slecht vet, zout en suiker, en vaak maar weinig goede voedingstoffen. Het teveel eten van suiker, zout en slecht vet geeft een hoger risico op allerlei aandoeningen zoals hart- en vaatziekten en diabetes. Als je ervoor kiest om deze producten niet of minder te eten, boek je zeker gezondheidswinst. Maak bijvoorbeeld zelf pastasaus. Zo krijg je veel meer groente binnen en veel minder zout en suiker dan saus uit een pot.

6. De beste drank
Een glas vruchtensap of frisdrank bevat al snel vijf suikerklontjes. Met één glas zit je dus bijna op de maximale dagelijkse aanbeveling van de Wereldgezondheidsorganisatie ten aanzien van suiker. Kies daarom liever voor koffie, thee, water, groentesap, of maak je eigen flavoured water met vers fruit en/of kruiden. Makkelijker kilocalorieën besparen kan haast niet.

Marijke Berkenpas, diëtist en voedingswetenschapper, Iamafoodie.nl

Beeld: Shutterstock

Wat vind je ervan?

Reacties

Afvallen doe je samen

Joyce (rechts) bereikte haar streefgewicht met de hulp van consulent Lydia. Wil je net als Joyce je weer energieker voelen en lekker in je vel zitten? Onder begeleiding behaal je de beste afslankresultaten en blijf je beter op gewicht. Lees verder

Donor worden: geven bij leven

17.01.2019 - Bij het woord ‘doneren’ denk je misschien meteen aan het Donorregister, maar je kunt ook veel voor iemand anders betekenen door tijdens je leven iets af te staan. Zelfs poep. Lees verder

Waarom gaat afvallen steeds moeilijker

14.01.2019 - Samen met Mieke Kosters helpen we je deze maand om je voornemen om strakker te worden waar te maken. Niet per se door gezonder te eten, maar door je gedrag te veranderen en gewoontes te creëren die je wél kunt volhouden. Lees verder

Slechte adem oplossingen

11.01.2019 - Een slechte adem kan je flink onzeker maken. Op deze manieren kom je er vanaf. Lees verder

Griep besmettelijk als je al beter bent?

10.01.2019 - Je voelt je weer een stuk beter na de griep. Betekent dat dat je je weer onder de mensen kunt begeven, of ben je nog steeds besmettelijk? Lees verder

Buiten adem

10.01.2019 - Neem je je ook iedere keer dat je hijgend een trap op loopt voor dat je echt vaker gaat sporten? Prima voornemen, maar het is helemaal niet gek dat je buiten adem raakt door traplopen. Lees verder

Koffie nachtrust leeftijd

09.01.2019 - Bij de meeste mensen heeft ’s ochtends een kop koffie (of twee) geen invloed op de nachtrust. Lees verder

Geen wilskracht om af te vallen

08.01.2019 - Samen met Mieke Kosters helpen we je deze maand om je voornemen om strakker te worden waar te maken. Niet per se door gezonder te eten, maar door je gedrag te veranderen en gewoontes te creëren die je wél kunt volhouden. Lees verder

Gezonde keuzes borrelplank

04.01.2019 - Nieuwjaarsborrels in het vooruitzicht? Geniet ervan. Wil je met het oog op je goede voornemens toch wat bewustere keuzes maken? Vervang de gefrituurde hapjes voor een van de volgende opties. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 130 |
Mis niets
Daghoroscoop
Steenbok

Vandaag moet je alle zeilen bijzetten om je doel te halen, laat je daarom niet…

» Naar de daghoroscopen