×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

3 feiten en fabels over vegetarisch eten

3 feiten en fabels over vegetarisch eten
05.08.2015 - Redactie

Er bestaan nog steeds hardnekkige fabels over vegetarisch eten. Wij zetten er drie op een rij.


Met een vegetarisch dieet krijg je te weinig ijzer binnen
Vrouwen moeten ongeveer 18 milligram ijzer dag binnenkrijgen. Dat is goed te doen, ook wanneer je vegetarisch eet. Het wel zo dat je lichaam het ijzer uit vlees, gevogelte en vis makkelijker opneemt dan ijzer uit vegetarische bronnen zoals amandelen, abrikozen, bonen, linzen, zaden, broccoli en spinazie. De truc is om die ijzerrijke bronnen in combinatie met vitamine C te eten – dan neemt je lichaam het makkelijker op. Spinazie met citroensap erover dus, of tomaten bij de bonen en linzen. Of een abrikozensnack gecombineerd met partjes sinaasappel.

Vegetarisch eten maakt slank
Dat hangt er maar net vanaf. Als je vlees vervangt voor gezonde voedingsmiddelen kan het zijn dat je een paar kilo kwijtraakt – of ze er niet aankrijgt. Een grootschalig onderzoek van het Imperial College London heeft bijvoorbeeld laten zien dat mensen die elke dag 250 gram rood vlees, gevogelte of bewerkt vlees aten in vijf jaar tijd meer aankwamen dan mensen die minder vlees aten – zelfs als ze per dag ongeveer dezelfde hoeveelheid calorieën aten. Een paar dagen per week géén vlees eten, kan volgens dat onderzoek al helpen om op gewicht te blijven. Maar je kunt ook juist aankomen als je vegetariër wordt. Er zijn geen garanties als het om gewicht gaat.
 
Het is goed voor onze planeet
Klopt! Als er iets is waarmee je een grote foot print achterlaat, is het met het eten van vlees. Natuurlijk kost het verbouwen van groenten en peulvruchten ook nodige energie en grondstoffen, maar veel minder dan voor lapje vlees.

Bron: Archief | Beeld: Shutterstock

Wat vind je ervan?

Reacties

De leefstijl van Sanne van Rooij

20.10.2017 - Sanne van Rooij van blog Living the Green Life geeft toe dat het woord 'veganistisch' een beetje suf klinkt. Maar de lifestyle is dat allesbehalve. Ze probeert zoveel mogelijk mensen te inspireren om vaker plantaardig te eten. Dat deed ze al via Instagram, maar nu is ook haar kookboek Easy Vegan uit. Lees verder

Tips tegen vaginale droogheid

18.10.2017 - Nee, het is misschien geen sexy onderwerp, maar veel vrouwen hebben er last van. 35% van de vrouwen vanaf 18 jaar heeft er last van. In de overgang is dat zelfs de helft van de vrouwen. Lees verder

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

16.10.2017 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

Gestopt met ontbijten. Wat is intermittent fasting?

14.10.2017 - In Santé lees je het verhaal van Santé's vormgever Saskia, ruim een jaar geleden is ze gestopt met ontbijten nadat ze een verhaal over intermittent fasting las. Lees verder

3 tips tegen een zwakke blaas

13.10.2017 - Bijna iedere vrouw heeft er op een bepaald moment in haar leven weleens last van: ongewenst urineverlies door een verzwakte blaas. Hoe kom je er vanaf? Lees verder

Hoe kom je aan een zwakke blaas?

07.10.2017 - Bijna iedere vrouw heeft er op een bepaald moment in haar leven weleens last van: ongewenst urineverlies door een verzwakte blaas. Hoe komt het? Lees verder

3 'slechte' gewoontes die stiekem best goed voor je zijn

06.10.2017 - Aan slechte gewoontes zitten soms verrassend goede kanten. Lees verder

Tandpijn? Hier kan het door komen

06.10.2017 - Heb je last van tandpijn? Eén van de volgende drie dingen zou de oorzaak kunnen zijn. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 115 |
Daghoroscoop
Weegschaal

Neem even een pauze. Jij moet je voorbereiden en beschermen voor de komende…

» Naar de daghoroscopen