×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Is gedroogd fruit net zo gezond als gewoon fruit?

Is gedroogd fruit net zo gezond als gewoon fruit?
23.04.2015 - Redactie

Hoe zit dat?


Rozijnen vs. druiven
Gedroogd fruit bevat alle stoffen die ook in vers fruit voorkomen, zij het in andere concentraties. Om bijvoorbeeld rozijnen met druiven te kunnen vergelijken, neem ik de hoeveelheden per eetmoment. In dit geval zijn dat een paar handjes rozijnen (40 g) tegen een trosje druiven (125 g). 40 g rozijnen bevat 114 kcal, 26,6 g suikers, 2,2 g vezels en 0,4 mg vitamine C. 125 g druiven bevat 70 kcal, 16,6 g suikers, 0,6 g vezels en 2,5 mg vitamine C.

Vezels en suiker
Gedroogd fruit bevat meestal meer vezels dan vers fruit en is dus nog beter voor de stoelgang. Nadelen van gedroogd fruit zijn dat het veel suikers en meer calorieën bevat. Bovendien bevat vers fruit meer vitamine C dan gedroogd fruit.

Bron: Archief | Beeld: Shutterstock

Wat vind je ervan?

Reacties

Daghoroscoop
Kreeft

Vandaag voel jij je niet helemaal honderd procent. Bovendien heb je het gevoel…

» Naar de daghoroscopen

Like ons op Facebook

Like ons op Facebook en blijf op de hoogte van onze
tips en artikelen over een gezond, gelukkig, fit, mooi en
lekker leven. En mis geen enkele Klik & Win!