×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Last van de overgang van winter- naar zomertijd

Winter- naar zomertijd
25.03.2018 - Redactie

Is jouw biologische klok in de war door het uur tijdverschil? Zo help je ritme een handje.


De klok wordt verzet zodat je kunt profiteren van het daglicht en kunt bezuinigen op elektriciteit. Maar hoeveel impact heeft dat uur korter slapen? Uit onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen blijkt dat je niet te licht moet denken over dat uurtje minder.

Jetlag
Iedereen heeft een biologische klok die het dagritme bepaalt en onder andere slaap aanstuurt. Het licht speelt hier een grote rol bij. In de wintertijd loopt de biologische klok gelijk aan de perioden waarin het licht en donker wordt, waardoor je dus op de juiste tijd slaapt en wakker wordt. In de zomertijd is dit niet het geval, aangezien het dan langer licht is. Hierdoor wordt je interne ritme niet aangepast en kun je met de klok een uur vooruit dus je ritme kwijtraken. Het gevolg is dat je minder lang slaapt en de slaapkwaliteit niet optimaal is. Dat kan in extreme gevallen zelfs zorgen voor een 'jetlaggevoel'.

Wat kun je doen om je aan te passen aan de zomertijd?
Gelukkig wordt de klok altijd in het weekend verzet. Hierdoor kun je dat uurtje misschien opvangen door wat langer te slapen. Toch is het probleem hiermee niet verholpen en kun je de dagen erna ook last hebben van die ‘jetlag’ en prikkelbaarder zijn. Eerder naar bed gaan heeft niet veel zin want in de uren voordat je gaat slapen, maken je hersens juist een stofje aan om te voorkomen dat je eerder in slaap valt zodat je biologische klok in stand wordt gehouden. Daarom word je ook pas moe rond elf uur ’s avonds als je altijd rond die tijd naar bed gaat. Probeer om je normale tijd naar bed te gaan.

Moeite met opstaan?
Ook het opstaan kan moeilijker zijn na het ingaan van de zomertijd. Maak het jezelf gemakkelijker en zorg bij het opstaan meteen voor veel licht. Doe de gordijnen wagenwijd open en wees actief. Breng bijvoorbeeld de kinderen wandelend of fietsend naar school, ren een paar keer de trap op en af en probeer zo min mogelijk te zitten. ’s Avonds moet het juist weer donkerder in huis zijn waardoor je lichaam het slaaphormoon melatonine aanmaakt. Doe vroeg de gordijnen dicht en zet een uur voordat je gaat slapen fel licht, de telefoon, tv en computer uit. Deze geven een signaal af aan de hersenen dat het nog steeds dag is en dat vermindert de melatonineproductie. Steek in plaats daarvan liever de kaarsjes aan en lees een boek of tijdschrift.

Bron: Archief | Beeld: Shutterstock

Wat vind je ervan?

Reacties

Eenfasepil

03.11.2018 - Wil je de pil doorslikken zonder stopweek? Check dan eerst of de pil die jij slikt daarvoor geschikt is. Lees verder

Koud afdouchen

02.11.2018 - Annemiek doucht dertig dagen lang na het warm douchen zestig seconden met koud water. Merkt ze verschil aan het eind van de maand? Lees verder

Vitamine B-tekort

30.10.2018 - Vermoed je dat je een vitamine B-tekort hebt? Hier kun je op letten. Lees verder

Cafeïne in thee

29.10.2018 - We krijgen cafeïne vooral binnen door het drinken van koffie of thee. Dat er cafeïne in thee zit, is bij de meeste mensen bekend. Maar hoeveel cafeïne zit er in een kop thee? Lees verder

Oordoppen

28.10.2018 - Oordoppen zijn handig om omgevingsgeluid te dempen of om in het vliegtuig de luchtdruk te reguleren. Er zijn meer soorten oordoppen dan je denkt. Lees verder

Ontsmettingsmiddelen

28.10.2018 - Waarmee kun je een wondje het best ontsmetten? Santé zet zes ontsmettingsmiddelen voor je op een rij. Lees verder

Waarom krijg je spierpijn als je ziek bent?

26.10.2018 - Spierpijn is een van symptomen van griep, maar hoe kan het dat je spierpijn krijgt als je ziek bent? Lees verder

Verkouden en sporten

25.10.2018 - Ben je verkouden en twijfel je of het verstandig is om te gaan sporten? Er is een handig ezelsbruggetje voor. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 129 |
Mis niets
Daghoroscoop
Schorpioen

Jij komt tot de conclusie dat op het moment niks zinnigs uit je handen komt.…

» Naar de daghoroscopen