×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Last van de overgang van winter- naar zomertijd

Last van de overgang van winter- naar zomertijd
27.03.2017 - Redactie

Is jouw biologische klok in de war door het uur tijdverschil? Zo help je ritme een handje.


De klok wordt verzet zodat je kunt profiteren van het daglicht en kunt bezuinigen op elektriciteit. Maar hoeveel impact heeft dat uur korter slapen? Uit onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen blijkt dat je niet te licht moet denken over dat uurtje minder.

Jetlag
Iedereen heeft een biologische klok die het dagritme bepaalt en onder andere slaap aanstuurt. Het licht speelt hier een grote rol bij. In de wintertijd loopt de biologische klok gelijk aan de perioden waarin het licht en donker wordt, waardoor je dus op de juiste tijd slaapt en wakker wordt. In de zomertijd is dit niet het geval, aangezien het dan langer licht is. Hierdoor wordt je interne ritme niet aangepast en kun je met de klok een uur vooruit dus je ritme kwijtraken. Het gevolg is dat je minder lang slaapt en de slaapkwaliteit niet optimaal is. Dat kan in extreme gevallen zelfs zorgen voor een 'jetlaggevoel'.

Wat kun je doen om je aan te passen aan de zomertijd?
Gelukkig wordt de klok altijd in het weekend verzet. Hierdoor kun je dat uurtje misschien opvangen door wat langer te slapen. Toch is het probleem hiermee niet verholpen en kun je de dagen erna ook last hebben van die ‘jetlag’ en prikkelbaarder zijn. Eerder naar bed gaan heeft niet veel zin want in de uren voordat je gaat slapen, maken je hersens juist een stofje aan om te voorkomen dat je eerder in slaap valt zodat je biologische klok in stand wordt gehouden. Daarom word je ook pas moe rond elf uur ’s avonds als je altijd rond die tijd naar bed gaat. Probeer om je normale tijd naar bed te gaan.

Moeite met opstaan?
Ook het opstaan kan moeilijker zijn na het ingaan van de zomertijd. Maak het jezelf gemakkelijker en zorg bij het opstaan meteen voor veel licht. Doe de gordijnen wagenwijd open en wees actief. Breng bijvoorbeeld de kinderen wandelend of fietsend naar school, ren een paar keer de trap op en af en probeer zo min mogelijk te zitten. ’s Avonds moet het juist weer donkerder in huis zijn waardoor je lichaam het slaaphormoon melatonine aanmaakt. Doe vroeg de gordijnen dicht en zet een uur voordat je gaat slapen fel licht, de telefoon, tv en computer uit. Deze geven een signaal af aan de hersenen dat het nog steeds dag is en dat vermindert de melatonineproductie. Steek in plaats daarvan liever de kaarsjes aan en lees een boek of tijdschrift.

Bron: Archief | Beeld: Shutterstock

Wat vind je ervan?

Reacties

De leefstijl van Elze Schaap

14.12.2017 - Elze Schaap (35) maakt als Tante Toos Suikerloos verantwoord snoep. En het liefst wil ze alle kinderen in Nederland aan een healthy lifestyle helpen: 'Hoe jonger je gezond leert eten, hoe beter.' Lees verder

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

11.12.2017 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

Dit is wat je kunt eten om je darmen optimaal te laten werken

10.12.2017 - Darmproblemen kunnen heel hardnekkig en vervelend zijn. Voedingsdeskundige en gastblogger Anita Mulderij helpt je om stappen te zetten in het juiste voedingspatroon. Lees verder

Wat gebeurt er als je je tanden niet poetst?

09.12.2017 - Sla jij wel eens een poetsbeurt over? Hierna denk je er wel twee keer over na. Lees verder

Heb ik een magnesium-tekort?

09.12.2017 - Met een gezond voedingspatroon krijg je meestal genoeg magnesium binnen. Toch zijn er mensen die zonder dat ze het weten een magnesium-tekort hebben. Ontdek hoe je de klachten van een magnesiumtekort kunt herkennen. Lees verder

Onderzoek: we moeten ons voedingspatroon drastisch aanpassen

06.12.2017 - Een opvallende kop op Nu.nl: 'Europeanen moeten hun voedingspatroon drastisch aanpassen'. Het is een waarschuwing van Europese academici. We zouden minder calorieën moeten binnen krijgen en minder vlees eten. Lees verder

Helpt het om een ui naast je bed te zetten als je verkouden bent?

06.12.2017 - Misschien ken je het nog van vroeger, toen je moeder een gesneden ui op een schoteltje naast je bed zette als je verkouden was. Helpt het echt? Lees verder

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

04.12.2017 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 117 |
Mis niets
Daghoroscoop
Boogschutter

Jouw gedrag wordt niet door iedereen gewaardeerd en geaccepteerd. Het hoeft je…

» Naar de daghoroscopen

Mis niets van Santé

Like ons op Facebook en blijf op de hoogte van onze
tips en artikelen over een gezond, gelukkig, fit, mooi en
lekker leven. En mis geen enkele Klik & Win!