×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Hoe vind je het dieet dat het beste bij je past?

Hoe vind je het dieet dat het beste bij je past?
30.01.2015 - Redactie

Wil je graag afvallen maar zie je door de bomen het bos niet meer en weet je niet waar je moet beginnen? Deze 5 vragen kun je jezelf stellen om te ontdekken welk dieet bij jou past.


Raak niet in de verleiding
Er zijn ontelbaar veel diëten die je kunt gaan volgen. Ze geven allemaal aan dat je makkelijk en zonder honger, snel kunt afvallen.  Heel verleidelijk, maar ook erg verwarrend. Het is je nog nooit gelukt en toch denk je ook nu weer, maar wat als dit nou echt werkt? Stel jezelf eerst de volgende vragen.

1. Heb je gezondheidsproblemen?
Iedereen is anders en wat voor de een werkt, werkt voor de ander niet. Als je een dieet moet kiezen is het belangrijk om te kijken of jij gezondheidsproblemen hebt waar je rekening mee moet houden.

Mensen met diabetes, hoge bloeddruk, of een te hoog cholesterol gehalte hebben andere soorten voeding nodig dan iemand die alleen 5 kilo te zwaar is.

Ook je fitheid speelt een grote rol. Sommige diëten gaan samen met een zwaar sportregime. Als jij geen sportief type bent dan ga jij dit nooit volhouden op de lange termijn dus is het onverstandig om zo’n dieet te kiezen.

2. Hoeveel geld heb je te besteden?
Er zijn meerdere studies waaruit blijkt dat afvallen via een commercieel dieet succesvoller is dan gewicht verliezen op je eigen manier. Maar wat als je bijna geen geld te besteden hebt? Dan wil dat natuurlijk niet zeggen dat je niet op dieet kunt gaan. Belangrijk is dat je voordat je begint bedenkt hoeveel geld je wilt besteden aan je dieet. Een deel van de diëten valt dan al af.

Onderzoek daarna zoveel mogelijk diëten die in je budget passen. Wees er zeker van dat alle kosten binnen je budget passen. Dus het eten, kosten voor beweging en eventuele coaching. Alles moet binnen het bedrag zijn dat jij ervoor wilt besteden.

Denk ook na over hoe lang je nodig hebt om je streefgewicht te behalen en of je dat bedrag de hele weg naar je streefgewicht kunt missen.

Uiteindelijk is het niet zo dat de kosten die je aan je dieet kwijt bent er voor zorgen dat je succes zult hebben met afvallen. Je overgewicht zal niet verdwijnen door dat jij geld betaald om af te kunnen vallen.

Laat het je niet afschrikken om met je dieet te beginnen als je maar weinig geld te besteden hebt. Er zijn tegenwoordig goede goedkope of zelfs gratis apps en online programma’s die je kunnen helpen bij het afvallen. Dit maakt het makkelijker om je eigen goedkope afvalprogramma tot een succes te maken.

3. Past het dieet in mijn planning?
Een belangrijke reden dat veel diëten mislukken is omdat de gezonde gewoonten niet passen in onze drukke levens. Wij hebben een strakke planning en rennen vaak van afspraak naar afspraak. Gezond leven kost nou eenmaal iets meer tijd en voorbereiding. Het is makkelijk om na je werk eten af te halen of op het station een frietje te eten.

Je moet gezondheid echt de prioriteit geven als je wilt dat je afvalpoging zal slagen. Je zal jezelf moeten voorbereiden en er voor moeten zorgen dat er thuis een gezonde maaltijd staat te wachten, of je gezonde maaltijd meenemen naar je werk. Dan kom je veel minder snel in de verleiding om ongezond te snacken.

Bedenk daarom goed hoeveel tijd je hebt of wilt maken om een gezonde voeding voor jezelf te maken. Wees vooral realistisch. Als je geen tijd heb om gezond eten voor te bereiden dan vallen alle dieetprogramma’s af die veel tijd kosten. Kies dan voor iets eenvoudigs of voor een compleet programma inclusief gezonde maaltijden die al voorbereid zijn door iemand anders.
 
4. Heb je een omgeving die je stimuleert om af te vallen?
Heel belangrijk om over na te denken voor dat je op dieet gaat is de steun uit de omgeving die je krijgt om een dieet daadwerkelijk te kunnen laten slagen. Wil je dat je partner je steunt of je vrienden? Of wil je het buiten je vertrouwde omgeving zoeken en wil je een lotgenoot waarmee je alles over je dieet kunt delen?

Sommige dieet programma’s bevatten een lidmaatschap inclusief een online community waar je lotgenoten kunt vinden. Er zijn ook echte dieet clubs die maandelijks bij elkaar komen voor weegmomenten. Je kunt op die manier veel mensen leren kennen die in hetzelfde schuitje zitten.
Het is allemaal mogelijk. Maar misschien zit je daar helemaal niet op te wachten. Het is belangrijk dat je hierover nadenkt en het meeneemt in je overweging om voor een bepaald dieet te kiezen.

5. Wat heb je geprobeerd in het verleden dat niet heeft gewerkt?
Maak een lijst met alle diëten die je in het verleden hebt geprobeerd. Zet achter elk dieet de reden waarom het niet is gelukt. Bundel de redenen en kijk aan de hand daarvan welke onderdelen jij belangrijk vindt in een dieet om het afvallen te laten slagen. Had je altijd honger? Waren de porties te klein? Mocht je geen suiker? Had je niet genoeg motivatie? Denk hier echt goed over na. Wat is er nodig om het voor jou wel te laten slagen?

Actie
Begin nu en maak een actie plan. Schrijf het allemaal uit. Laat je niet beïnvloeden door alle reclame en marketing acties maar kies voor jezelf. Elk dieet werkt op de korte termijn, maar wil jij blijvend gewicht wilt verliezen kies dan iets dat echt bij je past. Alleen dan zal het een succes worden!


Dit is een gastblog van Anita Mulderij namens Jasper Alblas.

Beeld: Shutterstock

Wat vind je ervan?

Reacties

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

18.06.2018 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

5 tips om je moedervlekken te controleren

16.06.2018 - Het is belangrijk om je moedervlekken in de gaten te houden. Als er iets afwijkend is, is de kans groter dat je het op tijd door hebt. Lees verder

Tips tegen hooikoorts

15.06.2018 - Naast medicijnen gebruiken, zijn er meer dingen die je kunt doen om je hooikoorts te verminderen. Lees verder

Hoe werkt bloed doneren?

14.06.2018 - Bloed doneren is een relatief simpele daad en je kunt er zelfs levens door redden. De eerste keer bloed doneren kan best spannend zijn. We vertellen je alvast wat handig is om te weten. Lees verder

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

11.06.2018 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

7 praktische tips om minder plastic te gebruiken

06.06.2018 - Plastic is erg slecht voor het milieu. Veel van het plastic dat in de oceaan drijft, is plastic dat maar één keer gebruikt is. Lees verder

Doen: 10 minuten stevig wandelen

05.06.2018 - Er wordt vaak gesproken over 10.000 stappen per dag. Waar dat doel vandaan komt, is niet helemaal duidelijk. Lees verder

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

04.06.2018 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 125 |
Mis niets
Daghoroscoop
Tweeling

Vandaag is een dag vol conflicten en woordenwisselingen. Jij zult dus extra op…

» Naar de daghoroscopen