×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Hoe vind je het dieet dat het beste bij je past?

Hoe vind je het dieet dat het beste bij je past?
30.01.2015 - Redactie

Wil je graag afvallen maar zie je door de bomen het bos niet meer en weet je niet waar je moet beginnen? Deze 5 vragen kun je jezelf stellen om te ontdekken welk dieet bij jou past.


Raak niet in de verleiding
Er zijn ontelbaar veel diëten die je kunt gaan volgen. Ze geven allemaal aan dat je makkelijk en zonder honger, snel kunt afvallen.  Heel verleidelijk, maar ook erg verwarrend. Het is je nog nooit gelukt en toch denk je ook nu weer, maar wat als dit nou echt werkt? Stel jezelf eerst de volgende vragen.

1. Heb je gezondheidsproblemen?
Iedereen is anders en wat voor de een werkt, werkt voor de ander niet. Als je een dieet moet kiezen is het belangrijk om te kijken of jij gezondheidsproblemen hebt waar je rekening mee moet houden.

Mensen met diabetes, hoge bloeddruk, of een te hoog cholesterol gehalte hebben andere soorten voeding nodig dan iemand die alleen 5 kilo te zwaar is.

Ook je fitheid speelt een grote rol. Sommige diëten gaan samen met een zwaar sportregime. Als jij geen sportief type bent dan ga jij dit nooit volhouden op de lange termijn dus is het onverstandig om zo’n dieet te kiezen.

2. Hoeveel geld heb je te besteden?
Er zijn meerdere studies waaruit blijkt dat afvallen via een commercieel dieet succesvoller is dan gewicht verliezen op je eigen manier. Maar wat als je bijna geen geld te besteden hebt? Dan wil dat natuurlijk niet zeggen dat je niet op dieet kunt gaan. Belangrijk is dat je voordat je begint bedenkt hoeveel geld je wilt besteden aan je dieet. Een deel van de diëten valt dan al af.

Onderzoek daarna zoveel mogelijk diëten die in je budget passen. Wees er zeker van dat alle kosten binnen je budget passen. Dus het eten, kosten voor beweging en eventuele coaching. Alles moet binnen het bedrag zijn dat jij ervoor wilt besteden.

Denk ook na over hoe lang je nodig hebt om je streefgewicht te behalen en of je dat bedrag de hele weg naar je streefgewicht kunt missen.

Uiteindelijk is het niet zo dat de kosten die je aan je dieet kwijt bent er voor zorgen dat je succes zult hebben met afvallen. Je overgewicht zal niet verdwijnen door dat jij geld betaald om af te kunnen vallen.

Laat het je niet afschrikken om met je dieet te beginnen als je maar weinig geld te besteden hebt. Er zijn tegenwoordig goede goedkope of zelfs gratis apps en online programma’s die je kunnen helpen bij het afvallen. Dit maakt het makkelijker om je eigen goedkope afvalprogramma tot een succes te maken.

3. Past het dieet in mijn planning?
Een belangrijke reden dat veel diëten mislukken is omdat de gezonde gewoonten niet passen in onze drukke levens. Wij hebben een strakke planning en rennen vaak van afspraak naar afspraak. Gezond leven kost nou eenmaal iets meer tijd en voorbereiding. Het is makkelijk om na je werk eten af te halen of op het station een frietje te eten.

Je moet gezondheid echt de prioriteit geven als je wilt dat je afvalpoging zal slagen. Je zal jezelf moeten voorbereiden en er voor moeten zorgen dat er thuis een gezonde maaltijd staat te wachten, of je gezonde maaltijd meenemen naar je werk. Dan kom je veel minder snel in de verleiding om ongezond te snacken.

Bedenk daarom goed hoeveel tijd je hebt of wilt maken om een gezonde voeding voor jezelf te maken. Wees vooral realistisch. Als je geen tijd heb om gezond eten voor te bereiden dan vallen alle dieetprogramma’s af die veel tijd kosten. Kies dan voor iets eenvoudigs of voor een compleet programma inclusief gezonde maaltijden die al voorbereid zijn door iemand anders.
 
4. Heb je een omgeving die je stimuleert om af te vallen?
Heel belangrijk om over na te denken voor dat je op dieet gaat is de steun uit de omgeving die je krijgt om een dieet daadwerkelijk te kunnen laten slagen. Wil je dat je partner je steunt of je vrienden? Of wil je het buiten je vertrouwde omgeving zoeken en wil je een lotgenoot waarmee je alles over je dieet kunt delen?

Sommige dieet programma’s bevatten een lidmaatschap inclusief een online community waar je lotgenoten kunt vinden. Er zijn ook echte dieet clubs die maandelijks bij elkaar komen voor weegmomenten. Je kunt op die manier veel mensen leren kennen die in hetzelfde schuitje zitten.
Het is allemaal mogelijk. Maar misschien zit je daar helemaal niet op te wachten. Het is belangrijk dat je hierover nadenkt en het meeneemt in je overweging om voor een bepaald dieet te kiezen.

5. Wat heb je geprobeerd in het verleden dat niet heeft gewerkt?
Maak een lijst met alle diëten die je in het verleden hebt geprobeerd. Zet achter elk dieet de reden waarom het niet is gelukt. Bundel de redenen en kijk aan de hand daarvan welke onderdelen jij belangrijk vindt in een dieet om het afvallen te laten slagen. Had je altijd honger? Waren de porties te klein? Mocht je geen suiker? Had je niet genoeg motivatie? Denk hier echt goed over na. Wat is er nodig om het voor jou wel te laten slagen?

Actie
Begin nu en maak een actie plan. Schrijf het allemaal uit. Laat je niet beïnvloeden door alle reclame en marketing acties maar kies voor jezelf. Elk dieet werkt op de korte termijn, maar wil jij blijvend gewicht wilt verliezen kies dan iets dat echt bij je past. Alleen dan zal het een succes worden!


Dit is een gastblog van Anita Mulderij namens Jasper Alblas.

Beeld: Shutterstock

Wat vind je ervan?

Reacties

Eenfasepil

03.11.2018 - Wil je de pil doorslikken zonder stopweek? Check dan eerst of de pil die jij slikt daarvoor geschikt is. Lees verder

Koud afdouchen

02.11.2018 - Annemiek doucht dertig dagen lang na het warm douchen zestig seconden met koud water. Merkt ze verschil aan het eind van de maand? Lees verder

Vitamine B-tekort

30.10.2018 - Vermoed je dat je een vitamine B-tekort hebt? Hier kun je op letten. Lees verder

Cafeïne in thee

29.10.2018 - We krijgen cafeïne vooral binnen door het drinken van koffie of thee. Dat er cafeïne in thee zit, is bij de meeste mensen bekend. Maar hoeveel cafeïne zit er in een kop thee? Lees verder

Oordoppen

28.10.2018 - Oordoppen zijn handig om omgevingsgeluid te dempen of om in het vliegtuig de luchtdruk te reguleren. Er zijn meer soorten oordoppen dan je denkt. Lees verder

Ontsmettingsmiddelen

28.10.2018 - Waarmee kun je een wondje het best ontsmetten? Santé zet zes ontsmettingsmiddelen voor je op een rij. Lees verder

Waarom krijg je spierpijn als je ziek bent?

26.10.2018 - Spierpijn is een van symptomen van griep, maar hoe kan het dat je spierpijn krijgt als je ziek bent? Lees verder

Verkouden en sporten

25.10.2018 - Ben je verkouden en twijfel je of het verstandig is om te gaan sporten? Er is een handig ezelsbruggetje voor. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 129 |
Mis niets
Daghoroscoop
Schorpioen

Het lijkt wel of jij vandaag beschikt over een extra voelsprietje waardoor je…

» Naar de daghoroscopen