×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Tips voor een betere spijsvertering

Tips voor een betere spijsvertering
01.07.2009 - Redactie

Santéonline.nl geeft tips voor een betere spijsvertering!


De meeste Nederlanders vinden de spijsvertering van ondergeschikt belang, zo blijkt uit onderzoek van het Nationale Spijsverteringsonderzoek uitgevoerd door TNS-NIPO. Ze menen dat hun spijsvertering goed is, maar blijken opvallend genoeg wel degelijk last te hebben van ongemakken. Tien tips.

10 Spijsverteringstips:
1. Eet verspreid over de dag meerdere kleine maaltijden, zónder extra calorieën tot je te nemen. Dat wil zeggen vier tot vijf kleine maaltijden in plaats van twee tot drie grote.

2. Eet voldoende vezelrijk voedsel, minimaal 2 ons groenten en 2 stuks fruit per dag. Vergroot daarnaast je dagelijkse portie volkorengranen. Maar één op de tien Nederlanders krijgt voldoende vezels binnen.

3. Eet meer vis. Het liefst drie tot vijf keer per week en wissel vette vis af met magere.

4. Eet zo weinig mogelijk verzadigde vetten en gefrituurd eten. Het is niet erg om af en toe te zondigen, maar met mate!

5. Eet meer gefermenteerde melkproducten. Melkproducten met probiotica, bacteriën met een bewezen werking op de spijsvertering, kunnen je een extra steuntje in de rug geven.

6. Eet zo veel mogelijk mager vlees als kip, kalkoen, een mager stuk rund, varkens- of lamsvlees (je kunt eventueel vet eraf snijden, zelfs na bereiding).

7. Drink meer water - 2 liter per dag - en verminder het gebruik van alcoholische-, suikerhoudende- en cafeïnehoudende dranken.

8. Neem voldoende tijd om te eten en kauw je eten goed en langzaam.

9. Probeer zo gezond mogelijk te leven, door voldoende te bewegen (het liefst vijf keer per week een half uur) en te rusten. Wist je dat roken een vertragende werking heeft op de spijsvertering?

10. Zorg voor een gezond gewicht voor je lengte. Mensen met overgewicht hebben meer kans op spijsverteringsklachten. Als je twijfelt of jouw gewicht gezond is, vraag het dan aan je huisarts. Je hoeft niet slank te zijn om een gezond gewicht te hebben.
Wat vind je ervan?

Reacties

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

18.09.2017 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

Welke soorten vitamine B zijn er?

16.09.2017 - B-vitamines boosten je mood, mind, energie en geluksgevoel. Lees verder

Hoe vergroot je de kans dat je kunt slapen in het vliegtuig?

10.09.2017 - Tijdens een lange vlucht zou je het liefst slapen, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Hoe zorg je dat je toch wat slaap pakt in het vliegtuig? Lees verder

Wat doet de lever?

10.09.2017 - De lever verwijdert afval en giftige stoffen die niet in het lichaam thuishoren. Lees verder

Darmflora in balans

09.09.2017 - Er is steeds meer bekend over de darmflora en wat het met je kan doen als je darmflora uit balans is. Lees verder

5 slechte gewoontes die eigenlijk helemaal niet zo slecht voor je zijn

07.09.2017 - Aan slechte gewoontes zitten soms verrassend goede kanten. Lees verder

Steeds meer plastic in het water

07.09.2017 - Wereldwijd bevat drinkwater steeds meer plastic. Het plastic is aanwezig in de vorm van vezels. Lees verder

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

04.09.2017 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 113 |

Daghoroscoop
Maagd

Er gebeuren vandaag onverwachte dingen om je heen. Wees dus op je hoede. Als…

» Naar de daghoroscopen