×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Helpt het om vroeg naar bed te gaan als je last hebt van slapeloze nachten?

Helpt het om vroeg naar bed te gaan als je last hebt van slapeloze nachten?
16.11.2014 - Redactie

Ben je bang dat je vannacht te weinig slaap krijgt en ga je daarom lekker vroeg naar bed vanavond? Dat werkt dus niet…


Piekeren is vaak de oorzaak
Eén op de drie vrouwen heeft last van slapeloze nachten. Dit komt voornamelijk door gepieker, bijvoorbeeld over het werk en gezin. Wanneer je last hebt van slapeloosheid, kun je beter niet eerder naar bed gaan. Hierdoor verhoog je de 'slaapdruk' waardoor je juist niet de slaap kunt vatten.

Maak jezelf moe
Maak jezelf moe genoeg zodat je zin hebt om naar bed te gaan. Sport overdag, doe leuke dingen met de kinderen en zorg dat je al je energie goed spendeert. En stop met piekeren!

Zo stop je met piekeren
Je kunt porberen van je piekergedachten af te komen door ze op te schrijven. Hierdoor schrijf je de problemen letterlijk van je af, krop je het niet op en leeg je je hoofd. Wanneer je bijvoorbeeld wakker ligt door een conflict op het werk, is het goed om juist de confrontatie aan te gaan: lucht je hart en zeg waar het op staat. Onthoud dat je bed er is om in te slapen, niet om in wakker te liggen door de stress.

Maak er geen big deal van
Wanneer je moeilijk inslaapt, moet je er niet een te grote big deal van maken. Denk niet: 'Ik móet slapen!' Dan lukt het juist niet. Door er een positieve draai aan te geven, verdrijf je de stress en dat moet-gevoel. Jij ligt relaxed in je warme bed en je hoeft er voorlopig niet uit. Heerlijk toch?

Zorg voor een gezond voedingspatroon
Ook bepaald voedsel kan bijdragen aan een lekkere slaap. Volkoren brood, fruit (vooral bananen en kersen), proteïnerijk voedsel als biefstuk, zalm, haring en kalkoen stimuleren de neurotransmitters die jou moe maken.

Bron: Archief | Beeld: Shutterstock

Wat vind je ervan?

Reacties

Afvallen doe je samen

Joyce (rechts) bereikte haar streefgewicht met de hulp van consulent Lydia. Wil je net als Joyce je weer energieker voelen en lekker in je vel zitten? Onder begeleiding behaal je de beste afslankresultaten en blijf je beter op gewicht. Lees verder

Donor worden: geven bij leven

17.01.2019 - Bij het woord ‘doneren’ denk je misschien meteen aan het Donorregister, maar je kunt ook veel voor iemand anders betekenen door tijdens je leven iets af te staan. Zelfs poep. Lees verder

Waarom gaat afvallen steeds moeilijker

14.01.2019 - Samen met Mieke Kosters helpen we je deze maand om je voornemen om strakker te worden waar te maken. Niet per se door gezonder te eten, maar door je gedrag te veranderen en gewoontes te creëren die je wél kunt volhouden. Lees verder

Slechte adem oplossingen

11.01.2019 - Een slechte adem kan je flink onzeker maken. Op deze manieren kom je er vanaf. Lees verder

Griep besmettelijk als je al beter bent?

10.01.2019 - Je voelt je weer een stuk beter na de griep. Betekent dat dat je je weer onder de mensen kunt begeven, of ben je nog steeds besmettelijk? Lees verder

Buiten adem

10.01.2019 - Neem je je ook iedere keer dat je hijgend een trap op loopt voor dat je echt vaker gaat sporten? Prima voornemen, maar het is helemaal niet gek dat je buiten adem raakt door traplopen. Lees verder

Koffie nachtrust leeftijd

09.01.2019 - Bij de meeste mensen heeft ’s ochtends een kop koffie (of twee) geen invloed op de nachtrust. Lees verder

Geen wilskracht om af te vallen

08.01.2019 - Samen met Mieke Kosters helpen we je deze maand om je voornemen om strakker te worden waar te maken. Niet per se door gezonder te eten, maar door je gedrag te veranderen en gewoontes te creëren die je wél kunt volhouden. Lees verder

Gezonde keuzes borrelplank

04.01.2019 - Nieuwjaarsborrels in het vooruitzicht? Geniet ervan. Wil je met het oog op je goede voornemens toch wat bewustere keuzes maken? Vervang de gefrituurde hapjes voor een van de volgende opties. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 130 |
Mis niets
Daghoroscoop
Steenbok

Vandaag moet je alle zeilen bijzetten om je doel te halen, laat je daarom niet…

» Naar de daghoroscopen