×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Helpt het om vroeg naar bed te gaan als je last hebt van slapeloze nachten?

Helpt het om vroeg naar bed te gaan als je last hebt van slapeloze nachten?
16.11.2014 - Redactie

Ben je bang dat je vannacht te weinig slaap krijgt en ga je daarom lekker vroeg naar bed vanavond? Dat werkt dus niet…


Piekeren is vaak de oorzaak
Eén op de drie vrouwen heeft last van slapeloze nachten. Dit komt voornamelijk door gepieker, bijvoorbeeld over het werk en gezin. Wanneer je last hebt van slapeloosheid, kun je beter niet eerder naar bed gaan. Hierdoor verhoog je de 'slaapdruk' waardoor je juist niet de slaap kunt vatten.

Maak jezelf moe
Maak jezelf moe genoeg zodat je zin hebt om naar bed te gaan. Sport overdag, doe leuke dingen met de kinderen en zorg dat je al je energie goed spendeert. En stop met piekeren!

Zo stop je met piekeren
Je kunt porberen van je piekergedachten af te komen door ze op te schrijven. Hierdoor schrijf je de problemen letterlijk van je af, krop je het niet op en leeg je je hoofd. Wanneer je bijvoorbeeld wakker ligt door een conflict op het werk, is het goed om juist de confrontatie aan te gaan: lucht je hart en zeg waar het op staat. Onthoud dat je bed er is om in te slapen, niet om in wakker te liggen door de stress.

Maak er geen big deal van
Wanneer je moeilijk inslaapt, moet je er niet een te grote big deal van maken. Denk niet: 'Ik móet slapen!' Dan lukt het juist niet. Door er een positieve draai aan te geven, verdrijf je de stress en dat moet-gevoel. Jij ligt relaxed in je warme bed en je hoeft er voorlopig niet uit. Heerlijk toch?

Zorg voor een gezond voedingspatroon
Ook bepaald voedsel kan bijdragen aan een lekkere slaap. Volkoren brood, fruit (vooral bananen en kersen), proteïnerijk voedsel als biefstuk, zalm, haring en kalkoen stimuleren de neurotransmitters die jou moe maken.

Bron: Archief | Beeld: Shutterstock

Wat vind je ervan?

Reacties

Eenfasepil

03.11.2018 - Wil je de pil doorslikken zonder stopweek? Check dan eerst of de pil die jij slikt daarvoor geschikt is. Lees verder

Koud afdouchen

02.11.2018 - Annemiek doucht dertig dagen lang na het warm douchen zestig seconden met koud water. Merkt ze verschil aan het eind van de maand? Lees verder

Vitamine B-tekort

30.10.2018 - Vermoed je dat je een vitamine B-tekort hebt? Hier kun je op letten. Lees verder

Cafeïne in thee

29.10.2018 - We krijgen cafeïne vooral binnen door het drinken van koffie of thee. Dat er cafeïne in thee zit, is bij de meeste mensen bekend. Maar hoeveel cafeïne zit er in een kop thee? Lees verder

Oordoppen

28.10.2018 - Oordoppen zijn handig om omgevingsgeluid te dempen of om in het vliegtuig de luchtdruk te reguleren. Er zijn meer soorten oordoppen dan je denkt. Lees verder

Ontsmettingsmiddelen

28.10.2018 - Waarmee kun je een wondje het best ontsmetten? Santé zet zes ontsmettingsmiddelen voor je op een rij. Lees verder

Waarom krijg je spierpijn als je ziek bent?

26.10.2018 - Spierpijn is een van symptomen van griep, maar hoe kan het dat je spierpijn krijgt als je ziek bent? Lees verder

Verkouden en sporten

25.10.2018 - Ben je verkouden en twijfel je of het verstandig is om te gaan sporten? Er is een handig ezelsbruggetje voor. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 129 |
Mis niets
Daghoroscoop
Schorpioen

Je krijgt iets te horen over een nieuwe geneeswijze. Zorg dat je daar meer…

» Naar de daghoroscopen