×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Stoppen met roken zonder meer te snoepen

Stoppen met roken zonder meer te snoepen
24.05.2014 - Redactie

Je hoort vaak dat mensen die stoppen met roken meer beginnen te snoepen. Voedingscoach Amber Albarda geeft tips over hoe je dit kunt voorkomen.


Voedingscoach Amber Albarda: 'Om het snaaien tegen te gaan, is het belangrijk dat je je bloedsuikerspiegel de komende tijd stabiel houdt. Te veel suiker en lange tijd niet eten zorgen voor een daling van je bloedsuikerspiegel. Een lage bloedsuikerspiegel maakt je moe, geïrriteerd én vatbaar voor snaaigedrag.

Kies slim
Houd je bloedsuikerspiegel in balans door op tijd te eten en – belangrijker nog – verstandig te eten. Zoek het niet in snelle koolhydraten zoals suiker, witbrood, crackers, witte pasta, frisdranken, enzovoort. Kies in plaats daarvan voor meervoudige koolhydraten en laag-glycemische producten zoals hele granen (zilvervliesrijst) en andere volkoren producten.

Vezels
Laag-glycemische producten bevatten veel vezels waardoor je lichaam de tijd heeft de binnenkomende suikers gedoseerd af te breken en zo blijft je suikerspiegel in balans. Vetten en eiwitten zijn van zichzelf laag-glycemisch, dus roereieren of een omelet als ontbijt zal je langer uit koektrommel houden dan een boterham met jam (hoog-glycemisch). Eet voor de rest veel groenten en andere natuurlijke, verse producten om je lijf van de nodige voedingsstoffen te voorzien.

Tegen de stress
Langdurig en vaak roken berooft je lijf namelijk van kostbare voedingsstoffen en tekorten kunnen eetaanvallen in de hand werken. Je begint dus wellicht al met een achterstand. Dit maakt je gevoeliger voor stress – en stoppen met roken is stressvol – wat het lastiger maakt om de zogenaamde cravings te weerstaan. Kies wat vaker voor bonen en peulvruchten aangezien deze volop stressverlagende B-vitaminen bevatten en je goed verzadigen.

Ter aanvulling
Trek in een tussendoortje? Neem een handje ongezouten noten. Deze zijn rijk aan essentiële vetzuren, iets wat je humeur stabiel helpt te houden. Als laatste kan het geen kwaad om een dagelijkse multivitamine, eventueel aangevuld met een omega-3-vetzurensupplement te slikken om je reserves aan te vullen. Succes!'


Bron: Archief | Beeld: Shutterstock

Wat vind je ervan?

Reacties

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

11.12.2017 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

Dit is wat je kunt eten om je darmen optimaal te laten werken

10.12.2017 - Darmproblemen kunnen heel hardnekkig en vervelend zijn. Voedingsdeskundige en gastblogger Anita Mulderij helpt je om stappen te zetten in het juiste voedingspatroon. Lees verder

Wat gebeurt er als je je tanden niet poetst?

09.12.2017 - Sla jij wel eens een poetsbeurt over? Hierna denk je er wel twee keer over na. Lees verder

Heb ik een magnesium-tekort?

09.12.2017 - Met een gezond voedingspatroon krijg je meestal genoeg magnesium binnen. Toch zijn er mensen die zonder dat ze het weten een magnesium-tekort hebben. Ontdek hoe je de klachten van een magnesiumtekort kunt herkennen. Lees verder

Onderzoek: we moeten ons voedingspatroon drastisch aanpassen

06.12.2017 - Een opvallende kop op Nu.nl: 'Europeanen moeten hun voedingspatroon drastisch aanpassen'. Het is een waarschuwing van Europese academici. We zouden minder calorieën moeten binnen krijgen en minder vlees eten. Lees verder

Helpt het om een ui naast je bed te zetten als je verkouden bent?

06.12.2017 - Misschien ken je het nog van vroeger, toen je moeder een gesneden ui op een schoteltje naast je bed zette als je verkouden was. Helpt het echt? Lees verder

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

04.12.2017 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

Tips tegen kloven in je handen

04.12.2017 - Kloven in je handen kunnen ontstaan door een huidprobleem zoals eczeem of psoriasis, maar ook als het buiten koud is en de lucht binnen droog is, zijn sommige mensen gevoeliger voor kloven in de vingers of knokkels. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 117 |
Mis niets
Daghoroscoop
Boogschutter

Jij houdt niet van verantwoordelijkheden en gaat ze tot nu toe met succes uit…

» Naar de daghoroscopen

Mis niets van Santé

Like ons op Facebook en blijf op de hoogte van onze
tips en artikelen over een gezond, gelukkig, fit, mooi en
lekker leven. En mis geen enkele Klik & Win!