×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Stoppen met roken zonder meer te snoepen

Stoppen met roken zonder meer te snoepen
24.05.2014 - Redactie

Je hoort vaak dat mensen die stoppen met roken meer beginnen te snoepen. Voedingscoach Amber Albarda geeft tips over hoe je dit kunt voorkomen.


Voedingscoach Amber Albarda: 'Om het snaaien tegen te gaan, is het belangrijk dat je je bloedsuikerspiegel de komende tijd stabiel houdt. Te veel suiker en lange tijd niet eten zorgen voor een daling van je bloedsuikerspiegel. Een lage bloedsuikerspiegel maakt je moe, geïrriteerd én vatbaar voor snaaigedrag.

Kies slim
Houd je bloedsuikerspiegel in balans door op tijd te eten en – belangrijker nog – verstandig te eten. Zoek het niet in snelle koolhydraten zoals suiker, witbrood, crackers, witte pasta, frisdranken, enzovoort. Kies in plaats daarvan voor meervoudige koolhydraten en laag-glycemische producten zoals hele granen (zilvervliesrijst) en andere volkoren producten.

Vezels
Laag-glycemische producten bevatten veel vezels waardoor je lichaam de tijd heeft de binnenkomende suikers gedoseerd af te breken en zo blijft je suikerspiegel in balans. Vetten en eiwitten zijn van zichzelf laag-glycemisch, dus roereieren of een omelet als ontbijt zal je langer uit koektrommel houden dan een boterham met jam (hoog-glycemisch). Eet voor de rest veel groenten en andere natuurlijke, verse producten om je lijf van de nodige voedingsstoffen te voorzien.

Tegen de stress
Langdurig en vaak roken berooft je lijf namelijk van kostbare voedingsstoffen en tekorten kunnen eetaanvallen in de hand werken. Je begint dus wellicht al met een achterstand. Dit maakt je gevoeliger voor stress – en stoppen met roken is stressvol – wat het lastiger maakt om de zogenaamde cravings te weerstaan. Kies wat vaker voor bonen en peulvruchten aangezien deze volop stressverlagende B-vitaminen bevatten en je goed verzadigen.

Ter aanvulling
Trek in een tussendoortje? Neem een handje ongezouten noten. Deze zijn rijk aan essentiële vetzuren, iets wat je humeur stabiel helpt te houden. Als laatste kan het geen kwaad om een dagelijkse multivitamine, eventueel aangevuld met een omega-3-vetzurensupplement te slikken om je reserves aan te vullen. Succes!'


Bron: Archief | Beeld: Shutterstock

Wat vind je ervan?

Reacties

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

21.08.2017 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

Teddie Kuiper: 'Ik heb liever geen koffie dan slechte koffie'

20.08.2017 - 'Ik drink koffie voor de smaak niet voor de cafeïne.' De beste barista van Nederland is verknocht aan koffie, maar ook aan gezelschap. Teddie Kuiper is liever niet alleen; ze móet ruis om zich heen hebben. Lees verder

Health checks die je in 30 seconden kunt uitvoeren

18.08.2017 - Met deze snelle health checks kijk je thuis hoe het ervoor staat met je gezondheid. Lees verder

Tips om het effect van te veel cafeïne te neutraliseren

17.08.2017 - Zodra je een kop koffie te veel hebt gedronken, merk je het effect meteen. Wat kun je doen om het effect van te veel cafeïne te neutraliseren? Lees verder

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

14.08.2017 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

Tips tegen oorpijn in het vliegtuig

12.08.2017 - Heb jij last van oorpijn in het vliegtuig? Met deze tips verminder je de oorpijn. Lees verder

Hoe maak je oordoppen schoon?

11.08.2017 - Als je je oordoppen regelmatig gebruikt, is het niet vreemd dat er bacteriën op komen. Regelmatig schoonmaken is dus belangrijk. Lees verder

Hoe weet je dat je gehoorschade hebt opgelopen?

09.08.2017 - Je oren zijn kwetsbaarder dan je denkt. De veilige limiet waaraan je gehoor mag worden blootgesteld, is tachtig decibel. Regelmatig geluid boven die grens kan leiden tot gehoorschade. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 111 |

Daghoroscoop
Maagd

Jouw dag staat in het teken van je grenzen. Ze opnieuw ontdekken en ze…

» Naar de daghoroscopen