×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Stoppen met roken zonder meer te snoepen

Stoppen met roken zonder meer te snoepen
24.05.2014 - Redactie

Je hoort vaak dat mensen die stoppen met roken meer beginnen te snoepen. Voedingscoach Amber Albarda geeft tips over hoe je dit kunt voorkomen.


Voedingscoach Amber Albarda: 'Om het snaaien tegen te gaan, is het belangrijk dat je je bloedsuikerspiegel de komende tijd stabiel houdt. Te veel suiker en lange tijd niet eten zorgen voor een daling van je bloedsuikerspiegel. Een lage bloedsuikerspiegel maakt je moe, geïrriteerd én vatbaar voor snaaigedrag.

Kies slim
Houd je bloedsuikerspiegel in balans door op tijd te eten en – belangrijker nog – verstandig te eten. Zoek het niet in snelle koolhydraten zoals suiker, witbrood, crackers, witte pasta, frisdranken, enzovoort. Kies in plaats daarvan voor meervoudige koolhydraten en laag-glycemische producten zoals hele granen (zilvervliesrijst) en andere volkoren producten.

Vezels
Laag-glycemische producten bevatten veel vezels waardoor je lichaam de tijd heeft de binnenkomende suikers gedoseerd af te breken en zo blijft je suikerspiegel in balans. Vetten en eiwitten zijn van zichzelf laag-glycemisch, dus roereieren of een omelet als ontbijt zal je langer uit koektrommel houden dan een boterham met jam (hoog-glycemisch). Eet voor de rest veel groenten en andere natuurlijke, verse producten om je lijf van de nodige voedingsstoffen te voorzien.

Tegen de stress
Langdurig en vaak roken berooft je lijf namelijk van kostbare voedingsstoffen en tekorten kunnen eetaanvallen in de hand werken. Je begint dus wellicht al met een achterstand. Dit maakt je gevoeliger voor stress – en stoppen met roken is stressvol – wat het lastiger maakt om de zogenaamde cravings te weerstaan. Kies wat vaker voor bonen en peulvruchten aangezien deze volop stressverlagende B-vitaminen bevatten en je goed verzadigen.

Ter aanvulling
Trek in een tussendoortje? Neem een handje ongezouten noten. Deze zijn rijk aan essentiële vetzuren, iets wat je humeur stabiel helpt te houden. Als laatste kan het geen kwaad om een dagelijkse multivitamine, eventueel aangevuld met een omega-3-vetzurensupplement te slikken om je reserves aan te vullen. Succes!'


Bron: Archief | Beeld: Shutterstock

Wat vind je ervan?

Reacties

Aanslag op je tanden

17.09.2018 - Je dagelijkse dosis koffie en thee kan zorgen voor aanslag op je tanden Met deze tips voorkom je dat. Lees verder

Je spijsvertering: stap voor stap

12.09.2018 - Je spijsvertering is een superslim systeem dat veel invloed heeft op hoe goed je je voelt. Hoe werkt het precies? Lees verder

Papiersnee pijn

08.09.2018 - Een snee door papier is vaak amper zichtbaar, maar de pijn kan venijnig zijn. Hoe komt dat? Lees verder

Total body scan

05.09.2018 - Waarom wel een APK voor je auto, maar niet voor je lijf? Lees verder

Extra gewicht meegenomen van vakantie?

05.09.2018 - Advertorial - Genoten van milkshakes aan de Spaanse kust? Je raakt het extra gewicht weer kwijt met Cambridge Weight Plan. Lees verder

Heb ik zware botten?

31.08.2018 - Zijn zware botten een (slap) excuus? Lees verder

Wond spoelen

31.08.2018 - Even niet opletten in de keuken en je vingers zijn gefileerd in plaats van de vis. Of er komt een kind huilend binnen met een schaafwond. Hoe ontsmet je deze wondjes nu het best? Lees verder

6 redenen waarom je gewicht schommelt

30.08.2018 - De ene dag kun je zomaar meer wegen dan de andere dag. Dus ben je sinds vorige week twee kilo 'aangekomen'? Geen paniek. Misschien is er een van deze dingen aan de hand. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 127 |
Mis niets
Daghoroscoop
Maagd

Af en toe een beetje lef zou ook jou best goed doen. Als je niet uitkijkt…

» Naar de daghoroscopen