×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Stoppen met roken zonder meer te snoepen

Stoppen met roken zonder meer te snoepen
24.05.2014 - Redactie

Je hoort vaak dat mensen die stoppen met roken meer beginnen te snoepen. Voedingscoach Amber Albarda geeft tips over hoe je dit kunt voorkomen.


Voedingscoach Amber Albarda: 'Om het snaaien tegen te gaan, is het belangrijk dat je je bloedsuikerspiegel de komende tijd stabiel houdt. Te veel suiker en lange tijd niet eten zorgen voor een daling van je bloedsuikerspiegel. Een lage bloedsuikerspiegel maakt je moe, geïrriteerd én vatbaar voor snaaigedrag.

Kies slim
Houd je bloedsuikerspiegel in balans door op tijd te eten en – belangrijker nog – verstandig te eten. Zoek het niet in snelle koolhydraten zoals suiker, witbrood, crackers, witte pasta, frisdranken, enzovoort. Kies in plaats daarvan voor meervoudige koolhydraten en laag-glycemische producten zoals hele granen (zilvervliesrijst) en andere volkoren producten.

Vezels
Laag-glycemische producten bevatten veel vezels waardoor je lichaam de tijd heeft de binnenkomende suikers gedoseerd af te breken en zo blijft je suikerspiegel in balans. Vetten en eiwitten zijn van zichzelf laag-glycemisch, dus roereieren of een omelet als ontbijt zal je langer uit koektrommel houden dan een boterham met jam (hoog-glycemisch). Eet voor de rest veel groenten en andere natuurlijke, verse producten om je lijf van de nodige voedingsstoffen te voorzien.

Tegen de stress
Langdurig en vaak roken berooft je lijf namelijk van kostbare voedingsstoffen en tekorten kunnen eetaanvallen in de hand werken. Je begint dus wellicht al met een achterstand. Dit maakt je gevoeliger voor stress – en stoppen met roken is stressvol – wat het lastiger maakt om de zogenaamde cravings te weerstaan. Kies wat vaker voor bonen en peulvruchten aangezien deze volop stressverlagende B-vitaminen bevatten en je goed verzadigen.

Ter aanvulling
Trek in een tussendoortje? Neem een handje ongezouten noten. Deze zijn rijk aan essentiële vetzuren, iets wat je humeur stabiel helpt te houden. Als laatste kan het geen kwaad om een dagelijkse multivitamine, eventueel aangevuld met een omega-3-vetzurensupplement te slikken om je reserves aan te vullen. Succes!'


Bron: Archief | Beeld: Shutterstock

Wat vind je ervan?

Reacties

Waarom rekken we ons uit als we wakker worden?

09.12.2018 - Jezelf uitrekken voelt niet alleen goed, het helpt je bij het wakker worden door de volgende drie voordelen. Lees verder

Hoofdpijn na het huilen

03.12.2018 - Aan de ene kant lucht een huilbui op, maar na afloop kun je hoofdpijn hebben. Waardoor ontstaat hoofdpijn na het huilen? Lees verder

Overstappen naar een andere zorgverzekering?

28.11.2018 - De premies voor 2019 zijn bekend. Overweeg jij een overstap? Dit zijn vijf punten waar je op kunt letten. Lees verder

Ui tegen verkoudheid

27.11.2018 - Misschien ken je het nog van vroeger, toen je moeder een gesneden ui op een schoteltje naast je bed zette als je verkouden was. Helpt het echt? Lees verder

Waarom kom ik zo snel aan?

25.11.2018 - Sommige mensen lijken alles te kunnen eten, terwijl jij het gevoel hebt dat je al aankomt als je kíjkt naar een brownie. Waar komt dat verschil door? Lees verder

Wat is de ideale temperatuur in huis?

25.11.2018 - De één zet de verwarming het liefst op 22 graden, terwijl de ander 17 graden prima vindt. Wat comfortabel is, is voor iedereen anders, maar er zijn richtlijnen. Lees verder

Tandpijn? Hier kan het door komen

22.11.2018 - Heb je last van tandpijn? Eén van de volgende drie dingen zou de oorzaak kunnen zijn. Lees verder

Als je niet slaapt, rust je dan toch uit?

21.11.2018 - Zeiden jouw ouders ook dat je toch uitrust als je niet slaapt? Zit er een kern van waarheid in deze uitspraak, of is het onzin? Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 129 |
Mis niets
Daghoroscoop
Boogschutter

Je bent een beetje overmoedig vandaag. Pas op dat je geen onnodige en te grote…

» Naar de daghoroscopen