×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Stoppen met roken zonder meer te snoepen

Stoppen met roken zonder meer te snoepen
24.05.2014 - Redactie

Je hoort vaak dat mensen die stoppen met roken meer beginnen te snoepen. Voedingscoach Amber Albarda geeft tips over hoe je dit kunt voorkomen.


Voedingscoach Amber Albarda: 'Om het snaaien tegen te gaan, is het belangrijk dat je je bloedsuikerspiegel de komende tijd stabiel houdt. Te veel suiker en lange tijd niet eten zorgen voor een daling van je bloedsuikerspiegel. Een lage bloedsuikerspiegel maakt je moe, geïrriteerd én vatbaar voor snaaigedrag.

Kies slim
Houd je bloedsuikerspiegel in balans door op tijd te eten en – belangrijker nog – verstandig te eten. Zoek het niet in snelle koolhydraten zoals suiker, witbrood, crackers, witte pasta, frisdranken, enzovoort. Kies in plaats daarvan voor meervoudige koolhydraten en laag-glycemische producten zoals hele granen (zilvervliesrijst) en andere volkoren producten.

Vezels
Laag-glycemische producten bevatten veel vezels waardoor je lichaam de tijd heeft de binnenkomende suikers gedoseerd af te breken en zo blijft je suikerspiegel in balans. Vetten en eiwitten zijn van zichzelf laag-glycemisch, dus roereieren of een omelet als ontbijt zal je langer uit koektrommel houden dan een boterham met jam (hoog-glycemisch). Eet voor de rest veel groenten en andere natuurlijke, verse producten om je lijf van de nodige voedingsstoffen te voorzien.

Tegen de stress
Langdurig en vaak roken berooft je lijf namelijk van kostbare voedingsstoffen en tekorten kunnen eetaanvallen in de hand werken. Je begint dus wellicht al met een achterstand. Dit maakt je gevoeliger voor stress – en stoppen met roken is stressvol – wat het lastiger maakt om de zogenaamde cravings te weerstaan. Kies wat vaker voor bonen en peulvruchten aangezien deze volop stressverlagende B-vitaminen bevatten en je goed verzadigen.

Ter aanvulling
Trek in een tussendoortje? Neem een handje ongezouten noten. Deze zijn rijk aan essentiële vetzuren, iets wat je humeur stabiel helpt te houden. Als laatste kan het geen kwaad om een dagelijkse multivitamine, eventueel aangevuld met een omega-3-vetzurensupplement te slikken om je reserves aan te vullen. Succes!'


Bron: Archief | Beeld: Shutterstock

Wat vind je ervan?

Reacties

Deze items maak je waarschijnlijk niet vaak genoeg schoon

22.10.2017 - Al ben je nog zo netjes. Er zijn van die vergeten items die bijna iedereen wel eens vergeet schoon te maken. Lees verder

De leefstijl van Sanne van Rooij

20.10.2017 - Sanne van Rooij van blog Living the Green Life geeft toe dat het woord 'veganistisch' een beetje suf klinkt. Maar de lifestyle is dat allesbehalve. Ze probeert zoveel mogelijk mensen te inspireren om vaker plantaardig te eten. Dat deed ze al via Instagram, maar nu is ook haar kookboek Easy Vegan uit. Lees verder

Tips tegen vaginale droogheid

18.10.2017 - Nee, het is misschien geen sexy onderwerp, maar veel vrouwen hebben er last van. 35% van de vrouwen vanaf 18 jaar heeft er last van. In de overgang is dat zelfs de helft van de vrouwen. Lees verder

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

16.10.2017 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

Gestopt met ontbijten. Wat is intermittent fasting?

14.10.2017 - In Santé lees je het verhaal van Santé's vormgever Saskia, ruim een jaar geleden is ze gestopt met ontbijten nadat ze een verhaal over intermittent fasting las. Lees verder

3 tips tegen een zwakke blaas

13.10.2017 - Bijna iedere vrouw heeft er op een bepaald moment in haar leven weleens last van: ongewenst urineverlies door een verzwakte blaas. Hoe kom je er vanaf? Lees verder

Hoe kom je aan een zwakke blaas?

07.10.2017 - Bijna iedere vrouw heeft er op een bepaald moment in haar leven weleens last van: ongewenst urineverlies door een verzwakte blaas. Hoe komt het? Lees verder

3 'slechte' gewoontes die stiekem best goed voor je zijn

06.10.2017 - Aan slechte gewoontes zitten soms verrassend goede kanten. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 115 |
Daghoroscoop
Weegschaal

Pas je aan anderen aan. Wees niet koppig ook al sta jij in je recht. Als een…

» Naar de daghoroscopen