×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Wat kun je doen tegen kramp?

Wat kun je doen tegen kramp?
22.08.2014 - Redactie

Je kunt kramp krijgen door intensief sporten, maar wist je dat je voedingspatroon ook kramp kan veroorzaken? Amber Albarda legt uit wat je kunt eten als je vaak last hebt van kramp.


Amber Albarda, voedingsdeskundige geeft antwoord: ‘Spierkrampen zijn het gevolg van spieren die niet kunnen ontspannen. Dit kan – naast een slechte doorbloeding of intensief sporten – komen door een tekort aan de mineralen magnesium en kalium. Deze mineralen werken samen met het mineraal calcium en het natrium in zout. Ze zijn verantwoordelijk voor het samentrekken en weer ontspannen van je spieren.

Eet deze producten tegen kramp
Een tekort aan deze mineralen zorgt voor moeilijkheden bij het ontspannen. Eet daarom voldoende producten waar magnesium in zit. Denk aan noten, zaden, bonen en groene groenten. Kalium vind je in het meeste fruit en groenten. Bananen zijn bijvoorbeeld een uitstekende bron voor kalium.

Supplement tegen kramp
Wil je zeker zijn dat je voldoende magnesium binnenkrijgt, dan kun je een supplement slikken: 300 mg twee keer per dag of in één keer 500 mg voor het naar bed gaan als de krampen 's nachts plaatsvinden.

Eet deze producten liever niet...
Vermijd alle frisdranken, omdat die met hun hoge zuurtegraad het verlies van calcium veroorzaken. Ook alle snelle tussendoortjes en snacks die bol staan van de enkelvoudige suikers kun je maar beter vermijden, omdat deze producten ook bijdragen aan mineraalverlies uit je lijf.

Goed rekken en strekken en diep ademen om je spieren van zoveel mogelijk zuurstof te voorzien kan helpen de symptomen te verlichten.’

Bron: archief | Beeld: Shutterstock

Wat vind je ervan?

Reacties

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

25.09.2017 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

Wat kun je doen om aan een verkoudheid te ontkomen?

24.09.2017 - Om je heen beginnen steeds meer mensen te snotteren en je hoort liever niet bij die snotterende groep. Met deze tips wapen je je, zo goed en kwaad als het gaat, tegen een verkoudheidsvirus. Lees verder

Wat kun je doen als je je eenzaam voelt?

24.09.2017 - Veel mensen voelen zich wel eens eenzaam. Hoe jong of oud je bent, maakt niet uit, iedereen kan ermee te maken krijgen. Lees verder

Als je blaas je 's nachts wakker houdt

24.09.2017 - Sommige mensen komen de nacht niet door zonder naar het toilet te gaan. Als dat één keer per nacht is, is het nog te doen. Maar als het meerdere keren per nacht gebeurt, heeft het serieuze invloed op je nachtrust. Lees verder

Stop met wachten op het perfecte moment

21.09.2017 - Hét perfecte moment bestaat niet en daarom is het perfecte moment om te beginnen nu. Lees verder

Wat is de ideale temperatuur in huis?

20.09.2017 - De één zet de verwarming het liefst op 22 graden, terwijl de ander 17 graden prima vindt. Wat comfortabel is, is voor iedereen anders, maar er zijn richtlijnen. Lees verder

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

18.09.2017 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

Welke soorten vitamine B zijn er?

16.09.2017 - B-vitamines boosten je mood, mind, energie en geluksgevoel. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 113 |

Daghoroscoop
Weegschaal

Het is een goede dag om nieuwe vrienden te maken. Jij hebt een zonnig en open…

» Naar de daghoroscopen