×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Wat kun je doen tegen kramp?

Wat kun je doen tegen kramp?
22.08.2014 - Redactie

Je kunt kramp krijgen door intensief sporten, maar wist je dat je voedingspatroon ook kramp kan veroorzaken? Amber Albarda legt uit wat je kunt eten als je vaak last hebt van kramp.


Amber Albarda, voedingsdeskundige geeft antwoord: ‘Spierkrampen zijn het gevolg van spieren die niet kunnen ontspannen. Dit kan – naast een slechte doorbloeding of intensief sporten – komen door een tekort aan de mineralen magnesium en kalium. Deze mineralen werken samen met het mineraal calcium en het natrium in zout. Ze zijn verantwoordelijk voor het samentrekken en weer ontspannen van je spieren.

Eet deze producten tegen kramp
Een tekort aan deze mineralen zorgt voor moeilijkheden bij het ontspannen. Eet daarom voldoende producten waar magnesium in zit. Denk aan noten, zaden, bonen en groene groenten. Kalium vind je in het meeste fruit en groenten. Bananen zijn bijvoorbeeld een uitstekende bron voor kalium.

Supplement tegen kramp
Wil je zeker zijn dat je voldoende magnesium binnenkrijgt, dan kun je een supplement slikken: 300 mg twee keer per dag of in één keer 500 mg voor het naar bed gaan als de krampen 's nachts plaatsvinden.

Eet deze producten liever niet...
Vermijd alle frisdranken, omdat die met hun hoge zuurtegraad het verlies van calcium veroorzaken. Ook alle snelle tussendoortjes en snacks die bol staan van de enkelvoudige suikers kun je maar beter vermijden, omdat deze producten ook bijdragen aan mineraalverlies uit je lijf.

Goed rekken en strekken en diep ademen om je spieren van zoveel mogelijk zuurstof te voorzien kan helpen de symptomen te verlichten.’

Bron: archief | Beeld: Shutterstock

Wat vind je ervan?

Reacties

Eenfasepil

03.11.2018 - Wil je de pil doorslikken zonder stopweek? Check dan eerst of de pil die jij slikt daarvoor geschikt is. Lees verder

Koud afdouchen

02.11.2018 - Annemiek doucht dertig dagen lang na het warm douchen zestig seconden met koud water. Merkt ze verschil aan het eind van de maand? Lees verder

Vitamine B-tekort

30.10.2018 - Vermoed je dat je een vitamine B-tekort hebt? Hier kun je op letten. Lees verder

Cafeïne in thee

29.10.2018 - We krijgen cafeïne vooral binnen door het drinken van koffie of thee. Dat er cafeïne in thee zit, is bij de meeste mensen bekend. Maar hoeveel cafeïne zit er in een kop thee? Lees verder

Oordoppen

28.10.2018 - Oordoppen zijn handig om omgevingsgeluid te dempen of om in het vliegtuig de luchtdruk te reguleren. Er zijn meer soorten oordoppen dan je denkt. Lees verder

Ontsmettingsmiddelen

28.10.2018 - Waarmee kun je een wondje het best ontsmetten? Santé zet zes ontsmettingsmiddelen voor je op een rij. Lees verder

Waarom krijg je spierpijn als je ziek bent?

26.10.2018 - Spierpijn is een van symptomen van griep, maar hoe kan het dat je spierpijn krijgt als je ziek bent? Lees verder

Verkouden en sporten

25.10.2018 - Ben je verkouden en twijfel je of het verstandig is om te gaan sporten? Er is een handig ezelsbruggetje voor. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 129 |
Mis niets
Daghoroscoop
Schorpioen

Je krijgt iets te horen over een nieuwe geneeswijze. Zorg dat je daar meer…

» Naar de daghoroscopen