×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

BeBio: top 5 vitamines

Welke vitamines kun je het best slikken?
27.03.2014 - Redactie

Denk je dat je al je voedingsstoffen binnenkrijgt door gezond te eten? Soms kan het toch goed zijn om aanvullende vitamines te slikken. Willemijn en Liselotte van BeBio helpen je een keuze te maken uit het aanbod.


Twee ons groenten en twee stukken fruit zijn een leuk begin om al onze vitamines en mineralen binnen te krijgen die we dagelijks nodig hebben (ADH). In werkelijkheid zit hier vaak niet genoeg in en is het niet veelzijdig genoeg. Het is belangrijk om je voeding aan te vullen met extra vitamines. We hebben ze namelijk hard nodig voor een goed functionerend lichaam en een goede gezondheid. Maar hoe maak je nu een goede keuze uit al dat aanbod? We geven je hierbij onze top 5 vitamines voor een goede basis.

Natuurlijke supplementen
Haal je vitamines en mineralen het liefst bij een natuurwinkel of speciaalzaak, want daar vind je natuurlijke supplementen en niet alleen de gangbare supplementen. De vitamines die je zoal tegenkomt bij de normale drogist bevatten namelijk synthetische stoffen waaronder vulstoffen waardoor je vitamines minder goed opneemt. De vitamines hebben ook een andere kwaliteit door de ingrediënten en het productieproces.

1. Multivitamine
Start in ieder geval met een goede natuurlijke multivitamine. Hierin zit een goede basis van de nodige mineralen en vitamines. De manier om energiek te blijven. Zeker voor de sporters onder ons is de multivitamine onmisbaar. Sporten vergt veel van je lichaam waardoor je meer behoefte hebt aan micronutriënten en die haal je uit een multivitamine.

2. Visolie met omega 3
De visolie is ideaal voor je weerstand en je geheugenfunctie, maar ook voor je gezichtsvermogen. Deze olie is goed voor je cholesterol en ondersteunt de conditie van gewrichten en huid. Er wordt zelfs beweerd dat je hele intelligente kinderen krijgt wanneer je het neemt tijdens je zwangerschap, maar dat oordeel laten we aan jullie over!

3. D3
Zonnestralen in een pilletje. Je haalt vitamine D namelijk normaal uit zonlicht, maar met ons klimaat krijgen we daar dus vaak te weinig van binnen. Pas nadat je een half uur in de zon hebt gelegen, gaat je lichaam vitamine D aanmaken. Vitamine D3 speelt een belangrijke rol voor het immuunsysteem en vermindert depressies. Daarnaast zorgt het ervoor dat calcium beter wordt opgenomen door de botten en hierdoor botontkalking tegengaat. Ben je zwanger, heb je een donkere huid, reken je jezelf tot de 'ouderen' of kom je niet vaak buiten, dan heb jij nog eens extra vitamine D nodig. Er is op dit moment ook veel belangstelling voor vitamine D onder onderzoekers. Recente onderzoeken wijzen namelijk aan dat het borstkanker of longziektes tegen zou kunnen gaan.

4. C1000
Voel je je niet zo lekker, heb je stress, moet je zware lichamelijke inspanning leveren of voel je een verkoudheid opkomen, neem dan snel een extra vitamine C1000-supplement. Dit kan je net even die oppepper geven om te voorkomen dat je ziek wordt of uit balans raakt. C1000 kan je ook dagelijks nemen en met name bijvoorbeeld in de wintermaanden.

5. Probiotica
Probiotica valt niet onder de dagelijkse vitamines die we zouden aanraden maar we willen het toch graag noemen in onze top 5. Het is namelijk heel goed om af en toe hiervan een kuur te doen om je lichaam van schadelijke stoffen te reinigen. Je kan bijvoorbeeld ieder half jaar een probioticakuur nemen, wanneer je een antibioticakuur achter de rug hebt of tijdens een antibioticakuur kan je het ook nemen voor sneller herstel! Antibiotica verstoord namelijk je darmflora, maar ook stress, verkeerde voeding of ziekte kunnen je darmflora zwaar belasten. Als je darmen niet goed functioneren neemt je lichaam de goede voedingsstoffen niet goed op met als gevolg dat je tekorten krijgt.



Over BeBio
Willemijn en Liselotte van BeBio bloggen iedere week op Sante.nl over een gezonde en bewuste levensstijl. Ze laten zien hoe leuk gezond leven kan zijn en dat een bewuste levensstijl voor iedereen binnen handbereik is. 

Wil je meer tips van BeBio? Op BeBio.nl inspireren Willemijn en Liselotte je dagelijks.

Bekijk ook de yoga retreat die BeBio binnenkort organiseert >>

Wat vind je ervan?

Reacties

Eenfasepil

03.11.2018 - Wil je de pil doorslikken zonder stopweek? Check dan eerst of de pil die jij slikt daarvoor geschikt is. Lees verder

Koud afdouchen

02.11.2018 - Annemiek doucht dertig dagen lang na het warm douchen zestig seconden met koud water. Merkt ze verschil aan het eind van de maand? Lees verder

Vitamine B-tekort

30.10.2018 - Vermoed je dat je een vitamine B-tekort hebt? Hier kun je op letten. Lees verder

Cafeïne in thee

29.10.2018 - We krijgen cafeïne vooral binnen door het drinken van koffie of thee. Dat er cafeïne in thee zit, is bij de meeste mensen bekend. Maar hoeveel cafeïne zit er in een kop thee? Lees verder

Oordoppen

28.10.2018 - Oordoppen zijn handig om omgevingsgeluid te dempen of om in het vliegtuig de luchtdruk te reguleren. Er zijn meer soorten oordoppen dan je denkt. Lees verder

Ontsmettingsmiddelen

28.10.2018 - Waarmee kun je een wondje het best ontsmetten? Santé zet zes ontsmettingsmiddelen voor je op een rij. Lees verder

Waarom krijg je spierpijn als je ziek bent?

26.10.2018 - Spierpijn is een van symptomen van griep, maar hoe kan het dat je spierpijn krijgt als je ziek bent? Lees verder

Verkouden en sporten

25.10.2018 - Ben je verkouden en twijfel je of het verstandig is om te gaan sporten? Er is een handig ezelsbruggetje voor. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 129 |
Mis niets
Daghoroscoop
Schorpioen

Je krijgt iets te horen over een nieuwe geneeswijze. Zorg dat je daar meer…

» Naar de daghoroscopen