×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

6 slaapmythes ontrafeld

6 slaapmythes ontrafeld
25.03.2014 - Redactie

Een nacht kan soms héél lang duren als je niet kunt slapen. Maar die slaap haal je in het weekend wel weer in, toch? Santé ontrafelt 6 slaapmythes.


Mythe 1: een kopje koffie na het eten kan best

WAARHEID: gemiddeld drinken wij Nederlanders vier koppen koffie per dag. Daarmee zijn we wereldkampioen koffiedrinken, zo blijkt uit Amerikaans onderzoek. Maar al die cafeïne kan ervoor zorgen dat je ’s avonds de slaap niet kunt vatten. Het verstoort namelijk de slaapkwaliteit en blokkeert de aanmaak van het slaaphormoon melatonine.

OPLOSSING: drink zes uur voordat je gaat slapen geen koffie meer, dat is de tijd die je stofwisseling nodig heeft om cafeïne te verwerken. Behalve in koffie zit cafeïne ook in veel andere producten verborgen, denk aan energiedrankjes, cola, zwarte thee, pure chocolade, kauwgom, en sommige pijnbestrijding voor hoofdpijn of migraine.

Je kunt ervoor zorgen dat je minder behoefte hebt aan koffie door bijvoorbeeld tijdens de lunch echinaceathee te drinken. Echinacea zorgt ervoor dat de cafeïne uit je ochtendkoffie langer in je lichaam blijft. Ten tweede: eet ’s avonds broccoli. Deze groente zorgt er juist weer voor dat de nog aanwezige cafeïne sneller uit je lichaam verdwijnt.

Lees alle 6 de slaapmythes vanaf pagina 28 in het aprilnummer van Santé.

Wat vind je ervan?

Reacties

De leefstijl van Elze Schaap

14.12.2017 - Elze Schaap (35) maakt als Tante Toos Suikerloos verantwoord snoep. En het liefst wil ze alle kinderen in Nederland aan een healthy lifestyle helpen: 'Hoe jonger je gezond leert eten, hoe beter.' Lees verder

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

11.12.2017 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

Dit is wat je kunt eten om je darmen optimaal te laten werken

10.12.2017 - Darmproblemen kunnen heel hardnekkig en vervelend zijn. Voedingsdeskundige en gastblogger Anita Mulderij helpt je om stappen te zetten in het juiste voedingspatroon. Lees verder

Wat gebeurt er als je je tanden niet poetst?

09.12.2017 - Sla jij wel eens een poetsbeurt over? Hierna denk je er wel twee keer over na. Lees verder

Heb ik een magnesium-tekort?

09.12.2017 - Met een gezond voedingspatroon krijg je meestal genoeg magnesium binnen. Toch zijn er mensen die zonder dat ze het weten een magnesium-tekort hebben. Ontdek hoe je de klachten van een magnesiumtekort kunt herkennen. Lees verder

Onderzoek: we moeten ons voedingspatroon drastisch aanpassen

06.12.2017 - Een opvallende kop op Nu.nl: 'Europeanen moeten hun voedingspatroon drastisch aanpassen'. Het is een waarschuwing van Europese academici. We zouden minder calorieën moeten binnen krijgen en minder vlees eten. Lees verder

Helpt het om een ui naast je bed te zetten als je verkouden bent?

06.12.2017 - Misschien ken je het nog van vroeger, toen je moeder een gesneden ui op een schoteltje naast je bed zette als je verkouden was. Helpt het echt? Lees verder

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

04.12.2017 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 117 |
Mis niets
Daghoroscoop
Boogschutter

Jij houdt niet van verantwoordelijkheden en gaat ze tot nu toe met succes uit…

» Naar de daghoroscopen

Mis niets van Santé

Like ons op Facebook en blijf op de hoogte van onze
tips en artikelen over een gezond, gelukkig, fit, mooi en
lekker leven. En mis geen enkele Klik & Win!