×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

6 slaapmythes ontrafeld

6 slaapmythes ontrafeld
25.03.2014 - Redactie

Een nacht kan soms héél lang duren als je niet kunt slapen. Maar die slaap haal je in het weekend wel weer in, toch? Santé ontrafelt 6 slaapmythes.


Mythe 1: een kopje koffie na het eten kan best

WAARHEID: gemiddeld drinken wij Nederlanders vier koppen koffie per dag. Daarmee zijn we wereldkampioen koffiedrinken, zo blijkt uit Amerikaans onderzoek. Maar al die cafeïne kan ervoor zorgen dat je ’s avonds de slaap niet kunt vatten. Het verstoort namelijk de slaapkwaliteit en blokkeert de aanmaak van het slaaphormoon melatonine.

OPLOSSING: drink zes uur voordat je gaat slapen geen koffie meer, dat is de tijd die je stofwisseling nodig heeft om cafeïne te verwerken. Behalve in koffie zit cafeïne ook in veel andere producten verborgen, denk aan energiedrankjes, cola, zwarte thee, pure chocolade, kauwgom, en sommige pijnbestrijding voor hoofdpijn of migraine.

Je kunt ervoor zorgen dat je minder behoefte hebt aan koffie door bijvoorbeeld tijdens de lunch echinaceathee te drinken. Echinacea zorgt ervoor dat de cafeïne uit je ochtendkoffie langer in je lichaam blijft. Ten tweede: eet ’s avonds broccoli. Deze groente zorgt er juist weer voor dat de nog aanwezige cafeïne sneller uit je lichaam verdwijnt.

Lees alle 6 de slaapmythes vanaf pagina 28 in het aprilnummer van Santé.

Wat vind je ervan?

Reacties

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

21.08.2017 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

Teddie Kuiper: 'Ik heb liever geen koffie dan slechte koffie'

20.08.2017 - 'Ik drink koffie voor de smaak niet voor de cafeïne.' De beste barista van Nederland is verknocht aan koffie, maar ook aan gezelschap. Teddie Kuiper is liever niet alleen; ze móet ruis om zich heen hebben. Lees verder

Health checks die je in 30 seconden kunt uitvoeren

18.08.2017 - Met deze snelle health checks kijk je thuis hoe het ervoor staat met je gezondheid. Lees verder

Tips om het effect van te veel cafeïne te neutraliseren

17.08.2017 - Zodra je een kop koffie te veel hebt gedronken, merk je het effect meteen. Wat kun je doen om het effect van te veel cafeïne te neutraliseren? Lees verder

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

14.08.2017 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

Tips tegen oorpijn in het vliegtuig

12.08.2017 - Heb jij last van oorpijn in het vliegtuig? Met deze tips verminder je de oorpijn. Lees verder

Hoe maak je oordoppen schoon?

11.08.2017 - Als je je oordoppen regelmatig gebruikt, is het niet vreemd dat er bacteriën op komen. Regelmatig schoonmaken is dus belangrijk. Lees verder

Hoe weet je dat je gehoorschade hebt opgelopen?

09.08.2017 - Je oren zijn kwetsbaarder dan je denkt. De veilige limiet waaraan je gehoor mag worden blootgesteld, is tachtig decibel. Regelmatig geluid boven die grens kan leiden tot gehoorschade. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 111 |

Daghoroscoop
Maagd

Jouw dag staat in het teken van je grenzen. Ze opnieuw ontdekken en ze…

» Naar de daghoroscopen