×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

6 slaapmythes ontrafeld

6 slaapmythes ontrafeld
25.03.2014 - Redactie

Een nacht kan soms héél lang duren als je niet kunt slapen. Maar die slaap haal je in het weekend wel weer in, toch? Santé ontrafelt 6 slaapmythes.


Mythe 1: een kopje koffie na het eten kan best

WAARHEID: gemiddeld drinken wij Nederlanders vier koppen koffie per dag. Daarmee zijn we wereldkampioen koffiedrinken, zo blijkt uit Amerikaans onderzoek. Maar al die cafeïne kan ervoor zorgen dat je ’s avonds de slaap niet kunt vatten. Het verstoort namelijk de slaapkwaliteit en blokkeert de aanmaak van het slaaphormoon melatonine.

OPLOSSING: drink zes uur voordat je gaat slapen geen koffie meer, dat is de tijd die je stofwisseling nodig heeft om cafeïne te verwerken. Behalve in koffie zit cafeïne ook in veel andere producten verborgen, denk aan energiedrankjes, cola, zwarte thee, pure chocolade, kauwgom, en sommige pijnbestrijding voor hoofdpijn of migraine.

Je kunt ervoor zorgen dat je minder behoefte hebt aan koffie door bijvoorbeeld tijdens de lunch echinaceathee te drinken. Echinacea zorgt ervoor dat de cafeïne uit je ochtendkoffie langer in je lichaam blijft. Ten tweede: eet ’s avonds broccoli. Deze groente zorgt er juist weer voor dat de nog aanwezige cafeïne sneller uit je lichaam verdwijnt.

Lees alle 6 de slaapmythes vanaf pagina 28 in het aprilnummer van Santé.

Wat vind je ervan?

Reacties

Afvallen doe je samen

15.01.2019 - Joyce (rechts) bereikte haar streefgewicht met de hulp van consulent Lydia. Wil je net als Joyce je weer energieker voelen en lekker in je vel zitten? Onder begeleiding behaal je de beste afslankresultaten en blijf je beter op gewicht. Lees verder

Waarom gaat afvallen steeds moeilijker

14.01.2019 - Samen met Mieke Kosters helpen we je deze maand om je voornemen om strakker te worden waar te maken. Niet per se door gezonder te eten, maar door je gedrag te veranderen en gewoontes te creëren die je wél kunt volhouden. Lees verder

Slechte adem oplossingen

11.01.2019 - Een slechte adem kan je flink onzeker maken. Op deze manieren kom je er vanaf. Lees verder

Griep besmettelijk als je al beter bent?

10.01.2019 - Je voelt je weer een stuk beter na de griep. Betekent dat dat je je weer onder de mensen kunt begeven, of ben je nog steeds besmettelijk? Lees verder

Buiten adem

10.01.2019 - Neem je je ook iedere keer dat je hijgend een trap op loopt voor dat je echt vaker gaat sporten? Prima voornemen, maar het is helemaal niet gek dat je buiten adem raakt door traplopen. Lees verder

Koffie nachtrust leeftijd

09.01.2019 - Bij de meeste mensen heeft ’s ochtends een kop koffie (of twee) geen invloed op de nachtrust. Lees verder

Geen wilskracht om af te vallen

08.01.2019 - Samen met Mieke Kosters helpen we je deze maand om je voornemen om strakker te worden waar te maken. Niet per se door gezonder te eten, maar door je gedrag te veranderen en gewoontes te creëren die je wél kunt volhouden. Lees verder

Gezonde keuzes borrelplank

04.01.2019 - Nieuwjaarsborrels in het vooruitzicht? Geniet ervan. Wil je met het oog op je goede voornemens toch wat bewustere keuzes maken? Vervang de gefrituurde hapjes voor een van de volgende opties. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 130 |
Mis niets
Daghoroscoop
Steenbok

Jij hebt een doel voor ogen dat niet gemakkelijk te bereiken is. Maar je weet…

» Naar de daghoroscopen