×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

6 slaapmythes ontrafeld

6 slaapmythes ontrafeld
25.03.2014 - Redactie

Een nacht kan soms héél lang duren als je niet kunt slapen. Maar die slaap haal je in het weekend wel weer in, toch? Santé ontrafelt 6 slaapmythes.


Mythe 1: een kopje koffie na het eten kan best

WAARHEID: gemiddeld drinken wij Nederlanders vier koppen koffie per dag. Daarmee zijn we wereldkampioen koffiedrinken, zo blijkt uit Amerikaans onderzoek. Maar al die cafeïne kan ervoor zorgen dat je ’s avonds de slaap niet kunt vatten. Het verstoort namelijk de slaapkwaliteit en blokkeert de aanmaak van het slaaphormoon melatonine.

OPLOSSING: drink zes uur voordat je gaat slapen geen koffie meer, dat is de tijd die je stofwisseling nodig heeft om cafeïne te verwerken. Behalve in koffie zit cafeïne ook in veel andere producten verborgen, denk aan energiedrankjes, cola, zwarte thee, pure chocolade, kauwgom, en sommige pijnbestrijding voor hoofdpijn of migraine.

Je kunt ervoor zorgen dat je minder behoefte hebt aan koffie door bijvoorbeeld tijdens de lunch echinaceathee te drinken. Echinacea zorgt ervoor dat de cafeïne uit je ochtendkoffie langer in je lichaam blijft. Ten tweede: eet ’s avonds broccoli. Deze groente zorgt er juist weer voor dat de nog aanwezige cafeïne sneller uit je lichaam verdwijnt.

Lees alle 6 de slaapmythes vanaf pagina 28 in het aprilnummer van Santé.

Wat vind je ervan?

Reacties

Eenfasepil

03.11.2018 - Wil je de pil doorslikken zonder stopweek? Check dan eerst of de pil die jij slikt daarvoor geschikt is. Lees verder

Koud afdouchen

02.11.2018 - Annemiek doucht dertig dagen lang na het warm douchen zestig seconden met koud water. Merkt ze verschil aan het eind van de maand? Lees verder

Vitamine B-tekort

30.10.2018 - Vermoed je dat je een vitamine B-tekort hebt? Hier kun je op letten. Lees verder

Cafeïne in thee

29.10.2018 - We krijgen cafeïne vooral binnen door het drinken van koffie of thee. Dat er cafeïne in thee zit, is bij de meeste mensen bekend. Maar hoeveel cafeïne zit er in een kop thee? Lees verder

Oordoppen

28.10.2018 - Oordoppen zijn handig om omgevingsgeluid te dempen of om in het vliegtuig de luchtdruk te reguleren. Er zijn meer soorten oordoppen dan je denkt. Lees verder

Ontsmettingsmiddelen

28.10.2018 - Waarmee kun je een wondje het best ontsmetten? Santé zet zes ontsmettingsmiddelen voor je op een rij. Lees verder

Waarom krijg je spierpijn als je ziek bent?

26.10.2018 - Spierpijn is een van symptomen van griep, maar hoe kan het dat je spierpijn krijgt als je ziek bent? Lees verder

Verkouden en sporten

25.10.2018 - Ben je verkouden en twijfel je of het verstandig is om te gaan sporten? Er is een handig ezelsbruggetje voor. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 129 |
Mis niets
Daghoroscoop
Schorpioen

Jij komt tot de conclusie dat op het moment niks zinnigs uit je handen komt.…

» Naar de daghoroscopen