×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Help, haaruitval

Help, haaruitval
09.07.2013 - Redactie

Iedereen verliest per dag tussen de 50 en 150 haren. Dat is normaal en niets om je zorgen over te maken. Maar wat als je meer last hebt van haaruitval?


Vraag: Ik verlies elke dag behoorlijk wat haren. Vooral als ik mijn haar was, merk ik dat. Het is niet zo dat ik kale plekken krijg of zo, maar mijn haar is wel veel minder vol dan pakweg tien jaar geleden. Ik ben nu dertig jaar en ik blondeer mijn haar ongeveer eens per twee maanden. Hoe komt het dat mijn haar soms zo uitvalt? En nog belangrijker: kan ik er iets tegen doen? K. B., ALMERE

Antwoord van diëtist Lenny Versteegden: ‘De conditie van je haar wordt door diverse factoren beïnvloed. Onder andere door roken, de hormoonhuishouding, stress en het gebruik van medicijnen. Ook je voeding is belangrijk: een gezond voedingspatroon dat voldoende energie, eiwit, vitamines en mineralen levert is belangrijk voor het gezond houden van het haar.

Bij een tekort aan deze voedingsstoffen kun je last krijgen van slap, futloos haar dat snel uitvalt. Een periode van lijnen en/of ongezond eten kan hierop dus van invloed zijn. Eiwitten functioneren als bouwstoffen in je lichaam. Je haar is voor een groot deel uit deze eiwitten opgebouwd. Bovendien spelen eiwitten een belangrijke rol bij het groeien van je haren.

Naast voldoende eiwitten in je voeding, is een goede voorziening van B-vitamines belangrijk voor het in stand houden van gezond haar. Een evenwichtige en uitgebalanceerde voeding is dus van groot belang, waarbij je extra kunt letten op voldoende eiwitten en B-vitamines. Eiwitten komen voor als plantaardig en dierlijk eiwit. Belangrijke plantaardige eiwitbronnen zijn brood, granen en peulvruchten (bruine en witte bonen). Belangrijke dierlijke eiwitbronnen zijn vlees, kip, melk, kaas en eieren. Deze eiwitrijke producten bevatten tevens veel B-vitamines. B-vitamines komen vooral voor in brood, graanproducten, melk en melkproducten, eieren, aardappelen, vlees en vleeswaren, groente, fruit, vis en noten.

Het is overigens niet bewezen dat B-vitamines uit shampoo door de huid kunnen worden opgenomen. Daarom hebben die shampoos (tot nader onderzoek) geen toegevoegde waarde.’

Bron: Archief
Foto: Shutterstock
Wat vind je ervan?

Reacties

Eenfasepil

03.11.2018 - Wil je de pil doorslikken zonder stopweek? Check dan eerst of de pil die jij slikt daarvoor geschikt is. Lees verder

Koud afdouchen

02.11.2018 - Annemiek doucht dertig dagen lang na het warm douchen zestig seconden met koud water. Merkt ze verschil aan het eind van de maand? Lees verder

Vitamine B-tekort

30.10.2018 - Vermoed je dat je een vitamine B-tekort hebt? Hier kun je op letten. Lees verder

Cafeïne in thee

29.10.2018 - We krijgen cafeïne vooral binnen door het drinken van koffie of thee. Dat er cafeïne in thee zit, is bij de meeste mensen bekend. Maar hoeveel cafeïne zit er in een kop thee? Lees verder

Oordoppen

28.10.2018 - Oordoppen zijn handig om omgevingsgeluid te dempen of om in het vliegtuig de luchtdruk te reguleren. Er zijn meer soorten oordoppen dan je denkt. Lees verder

Ontsmettingsmiddelen

28.10.2018 - Waarmee kun je een wondje het best ontsmetten? Santé zet zes ontsmettingsmiddelen voor je op een rij. Lees verder

Waarom krijg je spierpijn als je ziek bent?

26.10.2018 - Spierpijn is een van symptomen van griep, maar hoe kan het dat je spierpijn krijgt als je ziek bent? Lees verder

Verkouden en sporten

25.10.2018 - Ben je verkouden en twijfel je of het verstandig is om te gaan sporten? Er is een handig ezelsbruggetje voor. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 129 |
Mis niets
Daghoroscoop
Schorpioen

Jij kunt niet altijd even goed tegen veranderingen. Zorg ervoor dat jij je…

» Naar de daghoroscopen