×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Help, haaruitval

Help, haaruitval
09.07.2013 - Redactie

Iedereen verliest per dag tussen de 50 en 150 haren. Dat is normaal en niets om je zorgen over te maken. Maar wat als je meer last hebt van haaruitval?


Vraag: Ik verlies elke dag behoorlijk wat haren. Vooral als ik mijn haar was, merk ik dat. Het is niet zo dat ik kale plekken krijg of zo, maar mijn haar is wel veel minder vol dan pakweg tien jaar geleden. Ik ben nu dertig jaar en ik blondeer mijn haar ongeveer eens per twee maanden. Hoe komt het dat mijn haar soms zo uitvalt? En nog belangrijker: kan ik er iets tegen doen? K. B., ALMERE

Antwoord van diëtist Lenny Versteegden: ‘De conditie van je haar wordt door diverse factoren beïnvloed. Onder andere door roken, de hormoonhuishouding, stress en het gebruik van medicijnen. Ook je voeding is belangrijk: een gezond voedingspatroon dat voldoende energie, eiwit, vitamines en mineralen levert is belangrijk voor het gezond houden van het haar.

Bij een tekort aan deze voedingsstoffen kun je last krijgen van slap, futloos haar dat snel uitvalt. Een periode van lijnen en/of ongezond eten kan hierop dus van invloed zijn. Eiwitten functioneren als bouwstoffen in je lichaam. Je haar is voor een groot deel uit deze eiwitten opgebouwd. Bovendien spelen eiwitten een belangrijke rol bij het groeien van je haren.

Naast voldoende eiwitten in je voeding, is een goede voorziening van B-vitamines belangrijk voor het in stand houden van gezond haar. Een evenwichtige en uitgebalanceerde voeding is dus van groot belang, waarbij je extra kunt letten op voldoende eiwitten en B-vitamines. Eiwitten komen voor als plantaardig en dierlijk eiwit. Belangrijke plantaardige eiwitbronnen zijn brood, granen en peulvruchten (bruine en witte bonen). Belangrijke dierlijke eiwitbronnen zijn vlees, kip, melk, kaas en eieren. Deze eiwitrijke producten bevatten tevens veel B-vitamines. B-vitamines komen vooral voor in brood, graanproducten, melk en melkproducten, eieren, aardappelen, vlees en vleeswaren, groente, fruit, vis en noten.

Het is overigens niet bewezen dat B-vitamines uit shampoo door de huid kunnen worden opgenomen. Daarom hebben die shampoos (tot nader onderzoek) geen toegevoegde waarde.’

Bron: Archief
Foto: Shutterstock
Wat vind je ervan?

Reacties

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

23.04.2018 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

Waarom stinkt urine als je asperges hebt gegeten?

22.04.2018 - Heb jij er last van? Lees verder

Bultjes op je bovenarmen? Grote kans dat het keratosis pilaris is

21.04.2018 - Heb je last van rode en droge bultjes aan de achterkant van je bovenarmen? Grote kans dat het keratosis pilaris is. Lees verder

Review: Fitbit Versa

20.04.2018 - Sinds deze week is de Fitbit Versa te koop. De nieuwe Fitbit is niet alleen een activity tracker, maar ook een smartwatch. Santé's Shirley heeft de afgelopen drie weken een exemplaar morgen testen en deelt haar ervaring. Lees verder

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

16.04.2018 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

6 oorzaken van vervellende voeten

14.04.2018 - Hangen de vellen aan je voeten? Dat kan aan één van deze oorzaken liggen. Lees verder

Waarom moet je 's ochtends altijd plassen?

13.04.2018 - Het eerste dat je 's ochtends doet: naar het toilet gaan, zelfs als je 's avonds niet veel gedronken hebt. Lees verder

6 tips tegen onrustige darmen

11.04.2018 - Buikpijn, darmkrampen, een opgeblazen gevoel, allemaal verschijnselen die je vertellen dat je darmen niet helemaal happy zijn. Soms kunnen kleine aanpassingen de rust in je darmen terugbrengen. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 124 |
Mis niets
Daghoroscoop
Stier

Jij neemt veel initiatief en dat verbetert jouw leven op alle fronten…

» Naar de daghoroscopen