×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Help, haaruitval

Help, haaruitval
09.07.2013 - Redactie

Iedereen verliest per dag tussen de 50 en 150 haren. Dat is normaal en niets om je zorgen over te maken. Maar wat als je meer last hebt van haaruitval?


Vraag: Ik verlies elke dag behoorlijk wat haren. Vooral als ik mijn haar was, merk ik dat. Het is niet zo dat ik kale plekken krijg of zo, maar mijn haar is wel veel minder vol dan pakweg tien jaar geleden. Ik ben nu dertig jaar en ik blondeer mijn haar ongeveer eens per twee maanden. Hoe komt het dat mijn haar soms zo uitvalt? En nog belangrijker: kan ik er iets tegen doen? K. B., ALMERE

Antwoord van diëtist Lenny Versteegden: ‘De conditie van je haar wordt door diverse factoren beïnvloed. Onder andere door roken, de hormoonhuishouding, stress en het gebruik van medicijnen. Ook je voeding is belangrijk: een gezond voedingspatroon dat voldoende energie, eiwit, vitamines en mineralen levert is belangrijk voor het gezond houden van het haar.

Bij een tekort aan deze voedingsstoffen kun je last krijgen van slap, futloos haar dat snel uitvalt. Een periode van lijnen en/of ongezond eten kan hierop dus van invloed zijn. Eiwitten functioneren als bouwstoffen in je lichaam. Je haar is voor een groot deel uit deze eiwitten opgebouwd. Bovendien spelen eiwitten een belangrijke rol bij het groeien van je haren.

Naast voldoende eiwitten in je voeding, is een goede voorziening van B-vitamines belangrijk voor het in stand houden van gezond haar. Een evenwichtige en uitgebalanceerde voeding is dus van groot belang, waarbij je extra kunt letten op voldoende eiwitten en B-vitamines. Eiwitten komen voor als plantaardig en dierlijk eiwit. Belangrijke plantaardige eiwitbronnen zijn brood, granen en peulvruchten (bruine en witte bonen). Belangrijke dierlijke eiwitbronnen zijn vlees, kip, melk, kaas en eieren. Deze eiwitrijke producten bevatten tevens veel B-vitamines. B-vitamines komen vooral voor in brood, graanproducten, melk en melkproducten, eieren, aardappelen, vlees en vleeswaren, groente, fruit, vis en noten.

Het is overigens niet bewezen dat B-vitamines uit shampoo door de huid kunnen worden opgenomen. Daarom hebben die shampoos (tot nader onderzoek) geen toegevoegde waarde.’

Bron: Archief
Foto: Shutterstock
Wat vind je ervan?

Reacties

Tips tegen blauwe plekken

19.07.2018 - Ben je bont en blauw? Vier remedies om er zo snel mogelijk vanaf te zijn. Lees verder

Tips tegen muggen

17.07.2018 - Word je lekgeprikt door muggen? Wij delen een aantal tips om muggen weg te houden. Lees verder

Waarom krijg ik zo snel blauwe plekken?

13.07.2018 - Soms weet je precies na welke botsing met welke tafelhoek je een blauwe plek hebt opgelopen. Andere keren lijken ze uit het niets te verschijnen. Lees verder

7 mogelijke oorzaken van rode ogen

13.07.2018 - Ben je ziek? Heb je gehuild? Heb je wel geslapen? Als je rode ogen hebt, kan dat je veel vragen opleveren. De volgende zeven dingen kunnen zorgen voor rode ogen. Lees verder

Jezelf wegen: hier moet je op letten

12.07.2018 - Wat kan er misgaan als je op de weegschaal gaat staan? Meer dan je denkt. Dit zijn 5 aandachtspuntjes. Lees verder

Waarom rekken we ons uit als we wakker worden?

08.07.2018 - Jezelf uitrekken voelt niet alleen goed, het helpt je bij het wakker worden door de volgende drie voordelen. Lees verder

6 oorzaken van vervellende voeten

07.07.2018 - Hangen de vellen aan je voeten? Dat kan aan één van deze oorzaken liggen. Lees verder

Keratosis pilaris

06.07.2018 - Heb je last van rode en droge bultjes aan de achterkant van je bovenarmen? Grote kans dat het keratosis pilaris is. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 125 |
Mis niets
Daghoroscoop
Kreeft

Je hebt een meningsverschil over kwaliteit. Heb je echt gelijk of ben je…

» Naar de daghoroscopen