×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Help, haaruitval

Help, haaruitval
09.07.2013 - Redactie

Iedereen verliest per dag tussen de 50 en 150 haren. Dat is normaal en niets om je zorgen over te maken. Maar wat als je meer last hebt van haaruitval?


Vraag: Ik verlies elke dag behoorlijk wat haren. Vooral als ik mijn haar was, merk ik dat. Het is niet zo dat ik kale plekken krijg of zo, maar mijn haar is wel veel minder vol dan pakweg tien jaar geleden. Ik ben nu dertig jaar en ik blondeer mijn haar ongeveer eens per twee maanden. Hoe komt het dat mijn haar soms zo uitvalt? En nog belangrijker: kan ik er iets tegen doen? K. B., ALMERE

Antwoord van diëtist Lenny Versteegden: ‘De conditie van je haar wordt door diverse factoren beïnvloed. Onder andere door roken, de hormoonhuishouding, stress en het gebruik van medicijnen. Ook je voeding is belangrijk: een gezond voedingspatroon dat voldoende energie, eiwit, vitamines en mineralen levert is belangrijk voor het gezond houden van het haar.

Bij een tekort aan deze voedingsstoffen kun je last krijgen van slap, futloos haar dat snel uitvalt. Een periode van lijnen en/of ongezond eten kan hierop dus van invloed zijn. Eiwitten functioneren als bouwstoffen in je lichaam. Je haar is voor een groot deel uit deze eiwitten opgebouwd. Bovendien spelen eiwitten een belangrijke rol bij het groeien van je haren.

Naast voldoende eiwitten in je voeding, is een goede voorziening van B-vitamines belangrijk voor het in stand houden van gezond haar. Een evenwichtige en uitgebalanceerde voeding is dus van groot belang, waarbij je extra kunt letten op voldoende eiwitten en B-vitamines. Eiwitten komen voor als plantaardig en dierlijk eiwit. Belangrijke plantaardige eiwitbronnen zijn brood, granen en peulvruchten (bruine en witte bonen). Belangrijke dierlijke eiwitbronnen zijn vlees, kip, melk, kaas en eieren. Deze eiwitrijke producten bevatten tevens veel B-vitamines. B-vitamines komen vooral voor in brood, graanproducten, melk en melkproducten, eieren, aardappelen, vlees en vleeswaren, groente, fruit, vis en noten.

Het is overigens niet bewezen dat B-vitamines uit shampoo door de huid kunnen worden opgenomen. Daarom hebben die shampoos (tot nader onderzoek) geen toegevoegde waarde.’

Bron: Archief
Foto: Shutterstock
Wat vind je ervan?

Reacties

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

21.08.2017 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

Teddie Kuiper: 'Ik heb liever geen koffie dan slechte koffie'

20.08.2017 - 'Ik drink koffie voor de smaak niet voor de cafeïne.' De beste barista van Nederland is verknocht aan koffie, maar ook aan gezelschap. Teddie Kuiper is liever niet alleen; ze móet ruis om zich heen hebben. Lees verder

Health checks die je in 30 seconden kunt uitvoeren

18.08.2017 - Met deze snelle health checks kijk je thuis hoe het ervoor staat met je gezondheid. Lees verder

Tips om het effect van te veel cafeïne te neutraliseren

17.08.2017 - Zodra je een kop koffie te veel hebt gedronken, merk je het effect meteen. Wat kun je doen om het effect van te veel cafeïne te neutraliseren? Lees verder

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

14.08.2017 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

Tips tegen oorpijn in het vliegtuig

12.08.2017 - Heb jij last van oorpijn in het vliegtuig? Met deze tips verminder je de oorpijn. Lees verder

Hoe maak je oordoppen schoon?

11.08.2017 - Als je je oordoppen regelmatig gebruikt, is het niet vreemd dat er bacteriën op komen. Regelmatig schoonmaken is dus belangrijk. Lees verder

Hoe weet je dat je gehoorschade hebt opgelopen?

09.08.2017 - Je oren zijn kwetsbaarder dan je denkt. De veilige limiet waaraan je gehoor mag worden blootgesteld, is tachtig decibel. Regelmatig geluid boven die grens kan leiden tot gehoorschade. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 111 |

Daghoroscoop
Maagd

Jouw dag staat in het teken van je grenzen. Ze opnieuw ontdekken en ze…

» Naar de daghoroscopen