×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Een hongerig gevoel

Een hongerig gevoel
20.06.2013 - Redactie

Soms heb je genoeg gegeten, maar hou je toch een hongerig gevoel. Hoe kan dat en wat kun je ertegen doen?


Vraag: Er zijn dagen dat ik genoeg heb aan vier boterhammen over de hele dag en avondeten, maar er zijn ook dagen dat ik onverzadigbaar lijk en dat ik na zes boterhammen nog niet genoeg heb. Terwijl ik op zo’n dag niet meer sport of verbruik dan anders. Ik zou graag willen weten hoe het komt dat ik de ene dag veel hongeriger ben dan de andere dag. L.O., ZEEWOLDE

Antwoord Diëtist Lenny Versteegden: ‘Het is belangrijk dat je een goed onderscheid maakt tussen fysieke en emotionele honger. Fysiek heeft je lichaam onder normale omstandigheden genoeg aan elke dag dezelfde hoeveelheid voeding. Wanneer je je ontbijt, lunch en diner op vaste tijden neemt en ongeveer vergelijkbare hoeveelheden eet, zou je de ene dag niet hongeriger moeten zijn dan de andere dag.

Je kunt extra honger (of een eetbui) wél uitlokken door te laat te eten. Verder kun je fysiek meer honger krijgen wanneer je te veel stress hebt. Onder invloed van stress wordt er namelijk meer van het hormoon insuline aangemaakt, waardoor je sneller honger kunt krijgen. Dit zal niet van de ene op de andere dag gebeuren, maar is een wat langer proces.

Ten slotte ervaren veel vrouwen fysiek meer honger net voor en tijdens de menstruatie. Eet in die week steeds één boterham meer per maaltijd. Zorg voor structuur: eet op vaste tijden en vaste hoeveelheden, zodat je lichaam weet waar het aan toe is.

Ben je aan het lijnen? Dan weet je lichaam níét waar het aan toe is. Dat geldt met name wanneer je meer dan 0,5 tot 1 kilo per week afslankt. Wanneer je als vrouw minder dan 1200 kcal per dag binnenkrijgt, kun je op de gekste tijden honger of eetbuien krijgen. Als je op een gezonde manier afslankt en streeft naar minder dan 0,5 kilo per week afvallen, ontstaan deze gevoelens minder snel.

Emotionele honger betekent dat je bij bepaalde emoties (bijvoorbeeld verdriet,verveling, vermoeidheid en/of blijdschap) gaat eten en/of een hongergevoel hebt en (meer) wilt eten. Je zou eens voor jezelf na kunnen gaan bij welke emoties je geneigd bent meer te eten. Probeer eetbuien voor te zijn door op tijd afleiding te zoeken.’

Bron: Archief
Foto: Shutterstock
Wat vind je ervan?

Reacties

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

11.12.2017 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

Dit is wat je kunt eten om je darmen optimaal te laten werken

10.12.2017 - Darmproblemen kunnen heel hardnekkig en vervelend zijn. Voedingsdeskundige en gastblogger Anita Mulderij helpt je om stappen te zetten in het juiste voedingspatroon. Lees verder

Wat gebeurt er als je je tanden niet poetst?

09.12.2017 - Sla jij wel eens een poetsbeurt over? Hierna denk je er wel twee keer over na. Lees verder

Heb ik een magnesium-tekort?

09.12.2017 - Met een gezond voedingspatroon krijg je meestal genoeg magnesium binnen. Toch zijn er mensen die zonder dat ze het weten een magnesium-tekort hebben. Ontdek hoe je de klachten van een magnesiumtekort kunt herkennen. Lees verder

Onderzoek: we moeten ons voedingspatroon drastisch aanpassen

06.12.2017 - Een opvallende kop op Nu.nl: 'Europeanen moeten hun voedingspatroon drastisch aanpassen'. Het is een waarschuwing van Europese academici. We zouden minder calorieën moeten binnen krijgen en minder vlees eten. Lees verder

Helpt het om een ui naast je bed te zetten als je verkouden bent?

06.12.2017 - Misschien ken je het nog van vroeger, toen je moeder een gesneden ui op een schoteltje naast je bed zette als je verkouden was. Helpt het echt? Lees verder

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

04.12.2017 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

Tips tegen kloven in je handen

04.12.2017 - Kloven in je handen kunnen ontstaan door een huidprobleem zoals eczeem of psoriasis, maar ook als het buiten koud is en de lucht binnen droog is, zijn sommige mensen gevoeliger voor kloven in de vingers of knokkels. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 117 |
Mis niets
Daghoroscoop
Boogschutter

Vandaag doe jij er goed aan met beleid op te treden. Sommige zaken kunnen…

» Naar de daghoroscopen

Mis niets van Santé

Like ons op Facebook en blijf op de hoogte van onze
tips en artikelen over een gezond, gelukkig, fit, mooi en
lekker leven. En mis geen enkele Klik & Win!