×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Een hongerig gevoel

Een hongerig gevoel
20.06.2013 - Redactie

Soms heb je genoeg gegeten, maar hou je toch een hongerig gevoel. Hoe kan dat en wat kun je ertegen doen?


Vraag: Er zijn dagen dat ik genoeg heb aan vier boterhammen over de hele dag en avondeten, maar er zijn ook dagen dat ik onverzadigbaar lijk en dat ik na zes boterhammen nog niet genoeg heb. Terwijl ik op zo’n dag niet meer sport of verbruik dan anders. Ik zou graag willen weten hoe het komt dat ik de ene dag veel hongeriger ben dan de andere dag. L.O., ZEEWOLDE

Antwoord Diëtist Lenny Versteegden: ‘Het is belangrijk dat je een goed onderscheid maakt tussen fysieke en emotionele honger. Fysiek heeft je lichaam onder normale omstandigheden genoeg aan elke dag dezelfde hoeveelheid voeding. Wanneer je je ontbijt, lunch en diner op vaste tijden neemt en ongeveer vergelijkbare hoeveelheden eet, zou je de ene dag niet hongeriger moeten zijn dan de andere dag.

Je kunt extra honger (of een eetbui) wél uitlokken door te laat te eten. Verder kun je fysiek meer honger krijgen wanneer je te veel stress hebt. Onder invloed van stress wordt er namelijk meer van het hormoon insuline aangemaakt, waardoor je sneller honger kunt krijgen. Dit zal niet van de ene op de andere dag gebeuren, maar is een wat langer proces.

Ten slotte ervaren veel vrouwen fysiek meer honger net voor en tijdens de menstruatie. Eet in die week steeds één boterham meer per maaltijd. Zorg voor structuur: eet op vaste tijden en vaste hoeveelheden, zodat je lichaam weet waar het aan toe is.

Ben je aan het lijnen? Dan weet je lichaam níét waar het aan toe is. Dat geldt met name wanneer je meer dan 0,5 tot 1 kilo per week afslankt. Wanneer je als vrouw minder dan 1200 kcal per dag binnenkrijgt, kun je op de gekste tijden honger of eetbuien krijgen. Als je op een gezonde manier afslankt en streeft naar minder dan 0,5 kilo per week afvallen, ontstaan deze gevoelens minder snel.

Emotionele honger betekent dat je bij bepaalde emoties (bijvoorbeeld verdriet,verveling, vermoeidheid en/of blijdschap) gaat eten en/of een hongergevoel hebt en (meer) wilt eten. Je zou eens voor jezelf na kunnen gaan bij welke emoties je geneigd bent meer te eten. Probeer eetbuien voor te zijn door op tijd afleiding te zoeken.’

Bron: Archief
Foto: Shutterstock
Wat vind je ervan?

Reacties

Is het gevaarlijk om abrikozenpitten te eten?

22.02.2018 - Steeds meer producenten roepen abrikozenpitten terug. Het eten van één abrikozenpit kan al gevaarlijk zijn. Lees verder

Hoe besmettelijk ben je met griep?

19.02.2018 - Je voelt je weer een stuk beter na de griep. Betekent dat dat je je weer onder de mensen kunt begeven, of ben je nog steeds besmettelijk? Lees verder

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

19.02.2018 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

7 tips om je weerstand een boost te geven

16.02.2018 - Een goede weerstand maakt de kans op griep en verkoudheid kleiner. En als je toch ziek wordt, ben je sneller weer beter. Met deze tips wapen je je zo effectief mogelijk tegen de winterse bacteriën en virussen. Lees verder

Is het slecht om met je benen over elkaar te zitten?

12.02.2018 - Je bent vast wel een gewaarschuwd om niet met je benen over elkaar te zitten. Toch is het een favoriete houding van veel vrouwen. Het is bijna onvermijdelijk, uiteindelijk ga je je toch afvragen of de houding echt zo slecht is? Lees verder

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

12.02.2018 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

Wat kun je doen om oorsuizen te voorkomen?

11.02.2018 - Oorsuizen (tinnitus) komt steeds vaker voor. Door je oren in bepaalde situaties goed te beschermen, kun je voorkomen dat je last krijgt van oorsuizen. Lees verder

Wat zegt de kleur van je snot over je gezondheid?

09.02.2018 - Geen lekker onderwerp, maar nu de griepepidemie nog steeds sluimert, kan het wel een nuttig onderwerp zijn. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 120 |
Mis niets
Daghoroscoop
Vissen

Er gebeurt iets dat je totaal niet verwacht had. Je bent dan ook geheel uit…

» Naar de daghoroscopen