×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Een hongerig gevoel

Een hongerig gevoel
20.06.2013 - Redactie

Soms heb je genoeg gegeten, maar hou je toch een hongerig gevoel. Hoe kan dat en wat kun je ertegen doen?


Vraag: Er zijn dagen dat ik genoeg heb aan vier boterhammen over de hele dag en avondeten, maar er zijn ook dagen dat ik onverzadigbaar lijk en dat ik na zes boterhammen nog niet genoeg heb. Terwijl ik op zo’n dag niet meer sport of verbruik dan anders. Ik zou graag willen weten hoe het komt dat ik de ene dag veel hongeriger ben dan de andere dag. L.O., ZEEWOLDE

Antwoord Diëtist Lenny Versteegden: ‘Het is belangrijk dat je een goed onderscheid maakt tussen fysieke en emotionele honger. Fysiek heeft je lichaam onder normale omstandigheden genoeg aan elke dag dezelfde hoeveelheid voeding. Wanneer je je ontbijt, lunch en diner op vaste tijden neemt en ongeveer vergelijkbare hoeveelheden eet, zou je de ene dag niet hongeriger moeten zijn dan de andere dag.

Je kunt extra honger (of een eetbui) wél uitlokken door te laat te eten. Verder kun je fysiek meer honger krijgen wanneer je te veel stress hebt. Onder invloed van stress wordt er namelijk meer van het hormoon insuline aangemaakt, waardoor je sneller honger kunt krijgen. Dit zal niet van de ene op de andere dag gebeuren, maar is een wat langer proces.

Ten slotte ervaren veel vrouwen fysiek meer honger net voor en tijdens de menstruatie. Eet in die week steeds één boterham meer per maaltijd. Zorg voor structuur: eet op vaste tijden en vaste hoeveelheden, zodat je lichaam weet waar het aan toe is.

Ben je aan het lijnen? Dan weet je lichaam níét waar het aan toe is. Dat geldt met name wanneer je meer dan 0,5 tot 1 kilo per week afslankt. Wanneer je als vrouw minder dan 1200 kcal per dag binnenkrijgt, kun je op de gekste tijden honger of eetbuien krijgen. Als je op een gezonde manier afslankt en streeft naar minder dan 0,5 kilo per week afvallen, ontstaan deze gevoelens minder snel.

Emotionele honger betekent dat je bij bepaalde emoties (bijvoorbeeld verdriet,verveling, vermoeidheid en/of blijdschap) gaat eten en/of een hongergevoel hebt en (meer) wilt eten. Je zou eens voor jezelf na kunnen gaan bij welke emoties je geneigd bent meer te eten. Probeer eetbuien voor te zijn door op tijd afleiding te zoeken.’

Bron: Archief
Foto: Shutterstock
Wat vind je ervan?

Reacties

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

21.08.2017 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

Teddie Kuiper: 'Ik heb liever geen koffie dan slechte koffie'

20.08.2017 - 'Ik drink koffie voor de smaak niet voor de cafeïne.' De beste barista van Nederland is verknocht aan koffie, maar ook aan gezelschap. Teddie Kuiper is liever niet alleen; ze móet ruis om zich heen hebben. Lees verder

Health checks die je in 30 seconden kunt uitvoeren

18.08.2017 - Met deze snelle health checks kijk je thuis hoe het ervoor staat met je gezondheid. Lees verder

Tips om het effect van te veel cafeïne te neutraliseren

17.08.2017 - Zodra je een kop koffie te veel hebt gedronken, merk je het effect meteen. Wat kun je doen om het effect van te veel cafeïne te neutraliseren? Lees verder

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

14.08.2017 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

Tips tegen oorpijn in het vliegtuig

12.08.2017 - Heb jij last van oorpijn in het vliegtuig? Met deze tips verminder je de oorpijn. Lees verder

Hoe maak je oordoppen schoon?

11.08.2017 - Als je je oordoppen regelmatig gebruikt, is het niet vreemd dat er bacteriën op komen. Regelmatig schoonmaken is dus belangrijk. Lees verder

Hoe weet je dat je gehoorschade hebt opgelopen?

09.08.2017 - Je oren zijn kwetsbaarder dan je denkt. De veilige limiet waaraan je gehoor mag worden blootgesteld, is tachtig decibel. Regelmatig geluid boven die grens kan leiden tot gehoorschade. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 111 |

Daghoroscoop
Maagd

Jouw dag staat in het teken van je grenzen. Ze opnieuw ontdekken en ze…

» Naar de daghoroscopen