×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Jouw kerst- en oud & nieuw-regels

Jouw kerst- en oud & nieuw-regels
20.12.2012 - Redactie

De feestdagen veroorzaken kriebels: kriebels die eerder lijken op onzekerheid of je tijdens de feestdagen niet al teveel schade gaan aanrichten aan je gezonde levensstijl. Met de regels van Marije voor een slank lijf en een tophumeur verdwijnt je vervelende onderbuikgevoel.


Yes, het is feest! Dit jaar vallen kerst en oud & nieuw doordeweeks, een mooi moment voor een welverdiende minivakantie of lang weekend. Of je nu een sportfreak bent, actief om gewicht te verliezen of (nog) niet, een onderbuikgevoel blijft een feit. Kriebels die eerder lijken op onzekerheid of je tijdens de feestdagen niet al teveel ‘schade’ gaat aanrichten.

Waar komt het door?
De vraag die dit veroorzaakt; kan/ga ik mij beheersen bij het toetje, brunch en kerstkrans met spikkels van de Baronie? Ik ben ervan overtuigd dat iedereen deze vraag een keer stelt, ook degene die niet bezig zijn met afvallen. Tenslotte wil niemand dikker worden als het niet nodig is. Zeker als je lekker opweg bent, een paar kilo lichter en je gezonde leefstijl steeds meer een feit wordt, is het best voor te stellen dat je baalt van een aantal dagen verplicht eten en drinken.

Luister… niet doen!
Je kunt namelijk prima genieten en voorkomen dat je net gekochte broek, in die ooit zo gewilde maat nog steeds blijft passen. Hieronder jouw regels voor een fijne kerst en oud & nieuw met een slank lijf en een tophumeur.

Regel 1: Loslaten!
Met loslaten bedoel ik de angst om aan te komen. Je broeken gaan strakker zitten als je niet sport en de hele dag door eet. Zeker als je menu bestaat uit (veel/vaak) (geraffineerde) koolhydraten, vetten en suiker. Ook je missie om gewicht te verliezen moet je loslaten, op gewicht blijven is nu het streven.

Regel 2: Sport! (logisch..)
Bewegen moeten we altijd doen. Maar tussen 17 december en 6 januari sport je extra. Niet alleen om de overtollige energie kwijt te raken, maar ook om met een fit lichaam de feestdagen tegemoet te gaan. Zit je mentaal (en uitgerust) goed in je vel? Dan geniet je nog meer, dit is een feit. Het einde van het jaar is een mooi moment om te relativeren en nieuwe plannen te maken. Dat is leuker en makkelijker als je ruimte in je hoofd hebt en lekker in je vel zit.

Regel 3: Keuzes maken!
Wie heeft het over een dieet? Het gaat om het maken van de juiste keuzes! Tip: pas elke feestdag de 80/20-regel toe; 80% van de dag kies je voor gezonde producten, en 20% bestaat uit een wijntje, kerstkrans, oliebol etc. Blijf genieten, dus ga niet rekenen en de pietje precies uithangen! Met de kerst ga je niet zeuren over een glaasje meer of minder (wel over flessen, zakken en bakken, dat is echt een NO-GO). Als de gezelligheid geen tijd kent, heb je goede reden om te genieten, aan het einde van het jaar mag dat, vind ik.

Regel 4: Pas op voor stapelen!
Veel mensen kunnen het niet eens, een zware brunch gevolgd door een flink kerstdiner, maar soms ontkom je er niet aan. Kies voor één uitgebreide maaltijd per feestdag, bijvoorbeeld een kerstontbijt met voedzame ingrediënten (geen vette croissants, gebakken ei met spek en als toetje chocoladetaart), of brunch met een soepje, veel groente, volkorenproducten en vers fruit zodat je tijdens het kerstdiner ook echt zin hebt om uitgebreid te tafelen (=wel zo gezellig).

Regel 5: ENJOY!
Genieten! En geniet vooral van de mensen met wie je bent, en laat je zorgen even voor wat het is. Het leven is soms hard en onvoorspelbaar, je weet nooit hoe je er volgend jaar bij zit. Relativeer; wat is nou echt belangrijk (voor mij)?

Laatste peptalk
Mentale ontspanning is nodig om het hoofd leeg te maken. Alleen dan kun je relativeren, dingen een plek geven, werken aan verbetering en ideeën tot leven laten komen en genieten van het moment. Het verrijkt je leven. De feestdagen, zeker als je vrij bent, zijn ideaal aan daar aan te werken. Ontspanning geeft rust en energie. Rust en energie creëren geluksmomenten en euforie.

Een levenslange uitdaging blijft: de balans zoeken tussen het fysieke gezonde en mentale gezonde (wat inhoudt dat je soms ongezond bezig bent, 20%). De balans zoeken moet geen strijd zijn, maar voelen als een compromis.

Een hele fijne kerst en een supergezond en gelukkig 2013!

Marije,
Fitnessbijbel voor vrouwen

Wat vind je ervan?

Reacties

Afvallen doe je samen

Joyce (rechts) bereikte haar streefgewicht met de hulp van consulent Lydia. Wil je net als Joyce je weer energieker voelen en lekker in je vel zitten? Onder begeleiding behaal je de beste afslankresultaten en blijf je beter op gewicht. Lees verder

Donor worden: geven bij leven

17.01.2019 - Bij het woord ‘doneren’ denk je misschien meteen aan het Donorregister, maar je kunt ook veel voor iemand anders betekenen door tijdens je leven iets af te staan. Zelfs poep. Lees verder

Waarom gaat afvallen steeds moeilijker

14.01.2019 - Samen met Mieke Kosters helpen we je deze maand om je voornemen om strakker te worden waar te maken. Niet per se door gezonder te eten, maar door je gedrag te veranderen en gewoontes te creëren die je wél kunt volhouden. Lees verder

Slechte adem oplossingen

11.01.2019 - Een slechte adem kan je flink onzeker maken. Op deze manieren kom je er vanaf. Lees verder

Griep besmettelijk als je al beter bent?

10.01.2019 - Je voelt je weer een stuk beter na de griep. Betekent dat dat je je weer onder de mensen kunt begeven, of ben je nog steeds besmettelijk? Lees verder

Buiten adem

10.01.2019 - Neem je je ook iedere keer dat je hijgend een trap op loopt voor dat je echt vaker gaat sporten? Prima voornemen, maar het is helemaal niet gek dat je buiten adem raakt door traplopen. Lees verder

Koffie nachtrust leeftijd

09.01.2019 - Bij de meeste mensen heeft ’s ochtends een kop koffie (of twee) geen invloed op de nachtrust. Lees verder

Geen wilskracht om af te vallen

08.01.2019 - Samen met Mieke Kosters helpen we je deze maand om je voornemen om strakker te worden waar te maken. Niet per se door gezonder te eten, maar door je gedrag te veranderen en gewoontes te creëren die je wél kunt volhouden. Lees verder

Gezonde keuzes borrelplank

04.01.2019 - Nieuwjaarsborrels in het vooruitzicht? Geniet ervan. Wil je met het oog op je goede voornemens toch wat bewustere keuzes maken? Vervang de gefrituurde hapjes voor een van de volgende opties. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 130 |
Mis niets
Daghoroscoop
Steenbok

Jouw bescheidenheid siert je, zonder twijfel. Maar je mag ook best eens met je…

» Naar de daghoroscopen