×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Jouw kerst- en oud & nieuw-regels

Jouw kerst- en oud & nieuw-regels
20.12.2012 - Redactie

De feestdagen veroorzaken kriebels: kriebels die eerder lijken op onzekerheid of je tijdens de feestdagen niet al teveel schade gaan aanrichten aan je gezonde levensstijl. Met de regels van Marije voor een slank lijf en een tophumeur verdwijnt je vervelende onderbuikgevoel.


Yes, het is feest! Dit jaar vallen kerst en oud & nieuw doordeweeks, een mooi moment voor een welverdiende minivakantie of lang weekend. Of je nu een sportfreak bent, actief om gewicht te verliezen of (nog) niet, een onderbuikgevoel blijft een feit. Kriebels die eerder lijken op onzekerheid of je tijdens de feestdagen niet al teveel ‘schade’ gaat aanrichten.

Waar komt het door?
De vraag die dit veroorzaakt; kan/ga ik mij beheersen bij het toetje, brunch en kerstkrans met spikkels van de Baronie? Ik ben ervan overtuigd dat iedereen deze vraag een keer stelt, ook degene die niet bezig zijn met afvallen. Tenslotte wil niemand dikker worden als het niet nodig is. Zeker als je lekker opweg bent, een paar kilo lichter en je gezonde leefstijl steeds meer een feit wordt, is het best voor te stellen dat je baalt van een aantal dagen verplicht eten en drinken.

Luister… niet doen!
Je kunt namelijk prima genieten en voorkomen dat je net gekochte broek, in die ooit zo gewilde maat nog steeds blijft passen. Hieronder jouw regels voor een fijne kerst en oud & nieuw met een slank lijf en een tophumeur.

Regel 1: Loslaten!
Met loslaten bedoel ik de angst om aan te komen. Je broeken gaan strakker zitten als je niet sport en de hele dag door eet. Zeker als je menu bestaat uit (veel/vaak) (geraffineerde) koolhydraten, vetten en suiker. Ook je missie om gewicht te verliezen moet je loslaten, op gewicht blijven is nu het streven.

Regel 2: Sport! (logisch..)
Bewegen moeten we altijd doen. Maar tussen 17 december en 6 januari sport je extra. Niet alleen om de overtollige energie kwijt te raken, maar ook om met een fit lichaam de feestdagen tegemoet te gaan. Zit je mentaal (en uitgerust) goed in je vel? Dan geniet je nog meer, dit is een feit. Het einde van het jaar is een mooi moment om te relativeren en nieuwe plannen te maken. Dat is leuker en makkelijker als je ruimte in je hoofd hebt en lekker in je vel zit.

Regel 3: Keuzes maken!
Wie heeft het over een dieet? Het gaat om het maken van de juiste keuzes! Tip: pas elke feestdag de 80/20-regel toe; 80% van de dag kies je voor gezonde producten, en 20% bestaat uit een wijntje, kerstkrans, oliebol etc. Blijf genieten, dus ga niet rekenen en de pietje precies uithangen! Met de kerst ga je niet zeuren over een glaasje meer of minder (wel over flessen, zakken en bakken, dat is echt een NO-GO). Als de gezelligheid geen tijd kent, heb je goede reden om te genieten, aan het einde van het jaar mag dat, vind ik.

Regel 4: Pas op voor stapelen!
Veel mensen kunnen het niet eens, een zware brunch gevolgd door een flink kerstdiner, maar soms ontkom je er niet aan. Kies voor één uitgebreide maaltijd per feestdag, bijvoorbeeld een kerstontbijt met voedzame ingrediënten (geen vette croissants, gebakken ei met spek en als toetje chocoladetaart), of brunch met een soepje, veel groente, volkorenproducten en vers fruit zodat je tijdens het kerstdiner ook echt zin hebt om uitgebreid te tafelen (=wel zo gezellig).

Regel 5: ENJOY!
Genieten! En geniet vooral van de mensen met wie je bent, en laat je zorgen even voor wat het is. Het leven is soms hard en onvoorspelbaar, je weet nooit hoe je er volgend jaar bij zit. Relativeer; wat is nou echt belangrijk (voor mij)?

Laatste peptalk
Mentale ontspanning is nodig om het hoofd leeg te maken. Alleen dan kun je relativeren, dingen een plek geven, werken aan verbetering en ideeën tot leven laten komen en genieten van het moment. Het verrijkt je leven. De feestdagen, zeker als je vrij bent, zijn ideaal aan daar aan te werken. Ontspanning geeft rust en energie. Rust en energie creëren geluksmomenten en euforie.

Een levenslange uitdaging blijft: de balans zoeken tussen het fysieke gezonde en mentale gezonde (wat inhoudt dat je soms ongezond bezig bent, 20%). De balans zoeken moet geen strijd zijn, maar voelen als een compromis.

Een hele fijne kerst en een supergezond en gelukkig 2013!

Marije,
Fitnessbijbel voor vrouwen

Wat vind je ervan?

Reacties

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

18.06.2018 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

5 tips om je moedervlekken te controleren

16.06.2018 - Het is belangrijk om je moedervlekken in de gaten te houden. Als er iets afwijkend is, is de kans groter dat je het op tijd door hebt. Lees verder

Tips tegen hooikoorts

15.06.2018 - Naast medicijnen gebruiken, zijn er meer dingen die je kunt doen om je hooikoorts te verminderen. Lees verder

Hoe werkt bloed doneren?

14.06.2018 - Bloed doneren is een relatief simpele daad en je kunt er zelfs levens door redden. De eerste keer bloed doneren kan best spannend zijn. We vertellen je alvast wat handig is om te weten. Lees verder

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

11.06.2018 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

7 praktische tips om minder plastic te gebruiken

06.06.2018 - Plastic is erg slecht voor het milieu. Veel van het plastic dat in de oceaan drijft, is plastic dat maar één keer gebruikt is. Lees verder

Doen: 10 minuten stevig wandelen

05.06.2018 - Er wordt vaak gesproken over 10.000 stappen per dag. Waar dat doel vandaan komt, is niet helemaal duidelijk. Lees verder

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

04.06.2018 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 125 |
Mis niets
Daghoroscoop
Tweeling

Vandaag is een dag vol conflicten en woordenwisselingen. Jij zult dus extra op…

» Naar de daghoroscopen