×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Jouw kerst- en oud & nieuw-regels

Jouw kerst- en oud & nieuw-regels
20.12.2012 - Redactie

De feestdagen veroorzaken kriebels: kriebels die eerder lijken op onzekerheid of je tijdens de feestdagen niet al teveel schade gaan aanrichten aan je gezonde levensstijl. Met de regels van Marije voor een slank lijf en een tophumeur verdwijnt je vervelende onderbuikgevoel.


Yes, het is feest! Dit jaar vallen kerst en oud & nieuw doordeweeks, een mooi moment voor een welverdiende minivakantie of lang weekend. Of je nu een sportfreak bent, actief om gewicht te verliezen of (nog) niet, een onderbuikgevoel blijft een feit. Kriebels die eerder lijken op onzekerheid of je tijdens de feestdagen niet al teveel ‘schade’ gaat aanrichten.

Waar komt het door?
De vraag die dit veroorzaakt; kan/ga ik mij beheersen bij het toetje, brunch en kerstkrans met spikkels van de Baronie? Ik ben ervan overtuigd dat iedereen deze vraag een keer stelt, ook degene die niet bezig zijn met afvallen. Tenslotte wil niemand dikker worden als het niet nodig is. Zeker als je lekker opweg bent, een paar kilo lichter en je gezonde leefstijl steeds meer een feit wordt, is het best voor te stellen dat je baalt van een aantal dagen verplicht eten en drinken.

Luister… niet doen!
Je kunt namelijk prima genieten en voorkomen dat je net gekochte broek, in die ooit zo gewilde maat nog steeds blijft passen. Hieronder jouw regels voor een fijne kerst en oud & nieuw met een slank lijf en een tophumeur.

Regel 1: Loslaten!
Met loslaten bedoel ik de angst om aan te komen. Je broeken gaan strakker zitten als je niet sport en de hele dag door eet. Zeker als je menu bestaat uit (veel/vaak) (geraffineerde) koolhydraten, vetten en suiker. Ook je missie om gewicht te verliezen moet je loslaten, op gewicht blijven is nu het streven.

Regel 2: Sport! (logisch..)
Bewegen moeten we altijd doen. Maar tussen 17 december en 6 januari sport je extra. Niet alleen om de overtollige energie kwijt te raken, maar ook om met een fit lichaam de feestdagen tegemoet te gaan. Zit je mentaal (en uitgerust) goed in je vel? Dan geniet je nog meer, dit is een feit. Het einde van het jaar is een mooi moment om te relativeren en nieuwe plannen te maken. Dat is leuker en makkelijker als je ruimte in je hoofd hebt en lekker in je vel zit.

Regel 3: Keuzes maken!
Wie heeft het over een dieet? Het gaat om het maken van de juiste keuzes! Tip: pas elke feestdag de 80/20-regel toe; 80% van de dag kies je voor gezonde producten, en 20% bestaat uit een wijntje, kerstkrans, oliebol etc. Blijf genieten, dus ga niet rekenen en de pietje precies uithangen! Met de kerst ga je niet zeuren over een glaasje meer of minder (wel over flessen, zakken en bakken, dat is echt een NO-GO). Als de gezelligheid geen tijd kent, heb je goede reden om te genieten, aan het einde van het jaar mag dat, vind ik.

Regel 4: Pas op voor stapelen!
Veel mensen kunnen het niet eens, een zware brunch gevolgd door een flink kerstdiner, maar soms ontkom je er niet aan. Kies voor één uitgebreide maaltijd per feestdag, bijvoorbeeld een kerstontbijt met voedzame ingrediënten (geen vette croissants, gebakken ei met spek en als toetje chocoladetaart), of brunch met een soepje, veel groente, volkorenproducten en vers fruit zodat je tijdens het kerstdiner ook echt zin hebt om uitgebreid te tafelen (=wel zo gezellig).

Regel 5: ENJOY!
Genieten! En geniet vooral van de mensen met wie je bent, en laat je zorgen even voor wat het is. Het leven is soms hard en onvoorspelbaar, je weet nooit hoe je er volgend jaar bij zit. Relativeer; wat is nou echt belangrijk (voor mij)?

Laatste peptalk
Mentale ontspanning is nodig om het hoofd leeg te maken. Alleen dan kun je relativeren, dingen een plek geven, werken aan verbetering en ideeën tot leven laten komen en genieten van het moment. Het verrijkt je leven. De feestdagen, zeker als je vrij bent, zijn ideaal aan daar aan te werken. Ontspanning geeft rust en energie. Rust en energie creëren geluksmomenten en euforie.

Een levenslange uitdaging blijft: de balans zoeken tussen het fysieke gezonde en mentale gezonde (wat inhoudt dat je soms ongezond bezig bent, 20%). De balans zoeken moet geen strijd zijn, maar voelen als een compromis.

Een hele fijne kerst en een supergezond en gelukkig 2013!

Marije,
Fitnessbijbel voor vrouwen

Wat vind je ervan?

Reacties

Niet ontbijten

18.11.2018 - Saskia is ruim een jaar geleden gestopt met ontbijten nadat ze een verhaal over intermittent fasting las. Mist ze haar ontbijt en hoe gezond voelt ze zich hierbij? Lees verder

Endometriose

17.11.2018 - Endometriose is een vrouwenziekte die pijn kan veroorzaken en in uitzonderlijke gevallen zelfs kan leiden tot onvruchtbaarheid. Wij zetten een aantal zaken op een rij die handig zijn om te weten over endometriose. Lees verder

Wat is intermittent fasting?

16.11.2018 - Intermittent fasting, oftewel ‘met tussenpozen vasten’, is een manier van eten waarbij je een periode van 12 tot 18 uur of een dag niet of weinig eet. Lees verder

Eenfasepil

03.11.2018 - Wil je de pil doorslikken zonder stopweek? Check dan eerst of de pil die jij slikt daarvoor geschikt is. Lees verder

Koud afdouchen

02.11.2018 - Annemiek doucht dertig dagen lang na het warm douchen zestig seconden met koud water. Merkt ze verschil aan het eind van de maand? Lees verder

Vitamine B-tekort

30.10.2018 - Vermoed je dat je een vitamine B-tekort hebt? Hier kun je op letten. Lees verder

Cafeïne in thee

29.10.2018 - We krijgen cafeïne vooral binnen door het drinken van koffie of thee. Dat er cafeïne in thee zit, is bij de meeste mensen bekend. Maar hoeveel cafeïne zit er in een kop thee? Lees verder

Oordoppen

28.10.2018 - Oordoppen zijn handig om omgevingsgeluid te dempen of om in het vliegtuig de luchtdruk te reguleren. Er zijn meer soorten oordoppen dan je denkt. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 129 |
Mis niets
Daghoroscoop
Schorpioen

Je bent vandaag lekker op dreef. Het gaat allemaal als vanzelf. Misschien is…

» Naar de daghoroscopen