×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Jouw kerst- en oud & nieuw-regels

Jouw kerst- en oud & nieuw-regels
20.12.2012 - Redactie

De feestdagen veroorzaken kriebels: kriebels die eerder lijken op onzekerheid of je tijdens de feestdagen niet al teveel schade gaan aanrichten aan je gezonde levensstijl. Met de regels van Marije voor een slank lijf en een tophumeur verdwijnt je vervelende onderbuikgevoel.


Yes, het is feest! Dit jaar vallen kerst en oud & nieuw doordeweeks, een mooi moment voor een welverdiende minivakantie of lang weekend. Of je nu een sportfreak bent, actief om gewicht te verliezen of (nog) niet, een onderbuikgevoel blijft een feit. Kriebels die eerder lijken op onzekerheid of je tijdens de feestdagen niet al teveel ‘schade’ gaat aanrichten.

Waar komt het door?
De vraag die dit veroorzaakt; kan/ga ik mij beheersen bij het toetje, brunch en kerstkrans met spikkels van de Baronie? Ik ben ervan overtuigd dat iedereen deze vraag een keer stelt, ook degene die niet bezig zijn met afvallen. Tenslotte wil niemand dikker worden als het niet nodig is. Zeker als je lekker opweg bent, een paar kilo lichter en je gezonde leefstijl steeds meer een feit wordt, is het best voor te stellen dat je baalt van een aantal dagen verplicht eten en drinken.

Luister… niet doen!
Je kunt namelijk prima genieten en voorkomen dat je net gekochte broek, in die ooit zo gewilde maat nog steeds blijft passen. Hieronder jouw regels voor een fijne kerst en oud & nieuw met een slank lijf en een tophumeur.

Regel 1: Loslaten!
Met loslaten bedoel ik de angst om aan te komen. Je broeken gaan strakker zitten als je niet sport en de hele dag door eet. Zeker als je menu bestaat uit (veel/vaak) (geraffineerde) koolhydraten, vetten en suiker. Ook je missie om gewicht te verliezen moet je loslaten, op gewicht blijven is nu het streven.

Regel 2: Sport! (logisch..)
Bewegen moeten we altijd doen. Maar tussen 17 december en 6 januari sport je extra. Niet alleen om de overtollige energie kwijt te raken, maar ook om met een fit lichaam de feestdagen tegemoet te gaan. Zit je mentaal (en uitgerust) goed in je vel? Dan geniet je nog meer, dit is een feit. Het einde van het jaar is een mooi moment om te relativeren en nieuwe plannen te maken. Dat is leuker en makkelijker als je ruimte in je hoofd hebt en lekker in je vel zit.

Regel 3: Keuzes maken!
Wie heeft het over een dieet? Het gaat om het maken van de juiste keuzes! Tip: pas elke feestdag de 80/20-regel toe; 80% van de dag kies je voor gezonde producten, en 20% bestaat uit een wijntje, kerstkrans, oliebol etc. Blijf genieten, dus ga niet rekenen en de pietje precies uithangen! Met de kerst ga je niet zeuren over een glaasje meer of minder (wel over flessen, zakken en bakken, dat is echt een NO-GO). Als de gezelligheid geen tijd kent, heb je goede reden om te genieten, aan het einde van het jaar mag dat, vind ik.

Regel 4: Pas op voor stapelen!
Veel mensen kunnen het niet eens, een zware brunch gevolgd door een flink kerstdiner, maar soms ontkom je er niet aan. Kies voor één uitgebreide maaltijd per feestdag, bijvoorbeeld een kerstontbijt met voedzame ingrediënten (geen vette croissants, gebakken ei met spek en als toetje chocoladetaart), of brunch met een soepje, veel groente, volkorenproducten en vers fruit zodat je tijdens het kerstdiner ook echt zin hebt om uitgebreid te tafelen (=wel zo gezellig).

Regel 5: ENJOY!
Genieten! En geniet vooral van de mensen met wie je bent, en laat je zorgen even voor wat het is. Het leven is soms hard en onvoorspelbaar, je weet nooit hoe je er volgend jaar bij zit. Relativeer; wat is nou echt belangrijk (voor mij)?

Laatste peptalk
Mentale ontspanning is nodig om het hoofd leeg te maken. Alleen dan kun je relativeren, dingen een plek geven, werken aan verbetering en ideeën tot leven laten komen en genieten van het moment. Het verrijkt je leven. De feestdagen, zeker als je vrij bent, zijn ideaal aan daar aan te werken. Ontspanning geeft rust en energie. Rust en energie creëren geluksmomenten en euforie.

Een levenslange uitdaging blijft: de balans zoeken tussen het fysieke gezonde en mentale gezonde (wat inhoudt dat je soms ongezond bezig bent, 20%). De balans zoeken moet geen strijd zijn, maar voelen als een compromis.

Een hele fijne kerst en een supergezond en gelukkig 2013!

Marije,
Fitnessbijbel voor vrouwen

Wat vind je ervan?

Reacties

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

16.10.2017 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

Gestopt met ontbijten. Wat is intermittent fasting?

14.10.2017 - In Santé lees je het verhaal van Santé's vormgever Saskia, ruim een jaar geleden is ze gestopt met ontbijten nadat ze een verhaal over intermittent fasting las. Lees verder

3 tips tegen een zwakke blaas

13.10.2017 - Bijna iedere vrouw heeft er op een bepaald moment in haar leven weleens last van: ongewenst urineverlies door een verzwakte blaas. Hoe kom je er vanaf? Lees verder

Hoe kom je aan een zwakke blaas?

07.10.2017 - Bijna iedere vrouw heeft er op een bepaald moment in haar leven weleens last van: ongewenst urineverlies door een verzwakte blaas. Hoe komt het? Lees verder

3 'slechte' gewoontes die stiekem best goed voor je zijn

06.10.2017 - Aan slechte gewoontes zitten soms verrassend goede kanten. Lees verder

Tandpijn? Hier kan het door komen

06.10.2017 - Heb je last van tandpijn? Eén van de volgende drie dingen zou de oorzaak kunnen zijn. Lees verder

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

02.10.2017 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

5 oorzaken waardoor je extra veel dorst kunt hebben

01.10.2017 - Als je net gesport hebt, of als je de halve middag niets hebt gedronken, is het duidelijk waarom je dorst hebt. Blijf je om onverklaarbare redenen meer dorst hebben dan normaal, dan is het tijd om extra goed naar je lichaam te luisteren. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 114 |
Daghoroscoop
Weegschaal

De liefde kan wat problemen opleveren. Maar waarschijnlijk heb je die zelf…

» Naar de daghoroscopen