×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Te dun

Te dun. Hoe kom je een paar kilo aan?
06.06.2013 - Redactie

Het lijkt voor sommigen ideaal, maar (te) dun zijn, is soms erg vervelend. Een paar kilo aankomen is vaak makkelijker gezegd dan gedaan.


Dietiest Lenny Versteegden geeft advies.

Ondergewicht
‘Vroeger betekende een Body Mass Index (BMI*) van lager dan 20 dat je te mager was, maar tegenwoordig is de ondergrens 18,5. Ondergewicht kan bijvoorbeeld ontstaan bij mensen die veel stress hebben en weinig tijd aan hun voeding besteden.

Ik eet alles
Sommige mensen zeggen: ik eet alles, maar kom niet aan. Als je een snelle stofwisseling hebt, kun je inderdaad meer eten zonder aan te komen. Maar dat je een snelle stofwisseling hebt, betekent niet dat je altijd te dun blijft. Iemand die dun of mager is, heeft in verhouding meer spier- dan vetweefsel, en heeft dus daardóór een hogere stofwisseling.

Volle producten
Door de volle varianten van producten te gebruiken (volle melk, volle margarine en vol vette kaas) kun je zorgen dat je meer calorieën binnenkrijgt.

Meerdere maaltijden per dag
Ook meer dan drie maaltijden per dag eten kan helpen.

Sport
Sport heeft een grote invloed op je stofwisseling en daarom is sporten een goede aanvulling op je voedingspatroon wanneer je een aantal kilo probeert aan te komen. Kies vooral voor sporten waarmee je spiermassa opbouwt. Sporten die gericht zijn op vetverbranding kun je beter niet te veel doen.

Wit brood
Eet tijdelijk wit brood in plaats van bruin. Dat verzadigt minder snel, dus kun je er meer van eten. Aankomen met slagroom en mayonaise is niet verstandig; je krijgt dan te veel verzadigd vet binnen.

Stop met roken
Verder is stoppen met roken een belangrijke tip. Tijdens het roken is de stofwisseling namelijk verhoogd, omdat het lichaam roken als stress ervaart. Als niet-roker heb je bovendien meer trek en smaakt alles beter.

Op een natuurlijke manier
Lukt het niet voldoende calorieën binnen te krijgen, dan zijn er speciale pakjes drinken of poeders voor extra energie. Maar probeer liever op een natuurlijke manier aan te komen. Dat kost minstens evenveel tijd als afvallen; een halve kilo per één à twee weken is al mooi.

Deskundige hulp
Het is verstandig om bij het aankomen deskundige hulp in te schakelen. Zeker wanneer je ondergewicht hebt door een eetstoornis is het sterk aan te raden.‘

Bron: Archief
Foto: Shutterstock
Wat vind je ervan?

Reacties

Waarom worden baby's bijna nooit op de uitgerekende datum geboren?

24.02.2018 - De laatste dagen van je zwangerschap duren lang. En dan te bedenken dat ongeveer 4 procent van de baby's wordt geboren op de uitgerekende datum. Lees verder

Waarom krijg je bij lage temperaturen vooral koude handen?

23.02.2018 - Als je eenmaal in beweging bent, word je buiten wel warm. Maar die bevroren handen... Hoe kan het dat je handen sneller koud worden? Lees verder

Is het gevaarlijk om abrikozenpitten te eten?

22.02.2018 - Steeds meer producenten roepen abrikozenpitten terug. Het eten van één abrikozenpit kan al gevaarlijk zijn. Lees verder

Hoe (on)realistisch is Grey's Anatomy?

22.02.2018 - Onderzoekers bekeken alle afleveringen van de eerste 12 seizoenen Grey's Anatomy (wat vervelend) en vergeleken die vervolgens met 4.800 echte behandelingen Lees verder

'Iedereen kan een AED bedienen'

21.02.2018 - Van de Nederlanders zonder kennis van EHBO is nog geen derde bereid een AED te gebruiken om iemand te reanimeren. Het Rode Kruis vindt het zorgwekkend. En dat terwijl iedereen een AED kan bedienen. Lees verder

Hoe besmettelijk ben je met griep?

19.02.2018 - Je voelt je weer een stuk beter na de griep. Betekent dat dat je je weer onder de mensen kunt begeven, of ben je nog steeds besmettelijk? Lees verder

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

19.02.2018 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

7 tips om je weerstand een boost te geven

16.02.2018 - Een goede weerstand maakt de kans op griep en verkoudheid kleiner. En als je toch ziek wordt, ben je sneller weer beter. Met deze tips wapen je je zo effectief mogelijk tegen de winterse bacteriën en virussen. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 259 |
Mis niets
Daghoroscoop
Vissen

Jij zit niet lekker in je vel en om dat te vergeten stop jij je helemaal vol.…

» Naar de daghoroscopen