×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Hoe gezond is pindakaas?

Hoe gezond is pindakaas?
10.08.2017 - Redactie

Op de redactie van Santé zijn we dol op pindakaas. Er is altijd minstens een pot te vinden. Gastblogger en voedingsdeskundige Anita Mulderij vertelt ons vandaag meer over pindakaas.


Anita Mulderij: ‘Pindakaas. De één vindt het fantastisch, terwijl de ander er niet aan moeten denken of misschien zelfs allergisch voor is. Maar hoe gezond is pindakaas eigenlijk? Op welke manier kun je pindakaas het beste toevoegen aan je eetpatroon? En past het eigenlijk bij jouw leefstijl?

Klassieker
Voor velen van ons is pindakaas oud en vertrouwd broodbeleg. Wie is er niet groot mee geworden? Het is een pasta van geroosterde, gemalen pinda’s. Veel varianten uit de winkel bevatten daarnaast suiker, zout en palmolie. Wist je dat pinda’s geen noten zijn? Ze vallen in de peulvruchtencategorie, waar ook linzen, erwten en bonen bij horen. Vaak worden pinda’s echter in een adem genoemd met walnoten, cashewnoten en amandelen, dat komt doordat pinda’s ongeveer dezelfde voedingsstoffen bevatten.

Verschillende soorten pindakaas
Van pindakaas kun je tegenwoordig verschillende soorten vinden. Zowel in de supermarkt als de natuurwinkel. Het schap staat vol met verschillende varianten. Van pindakaas met chili tot pindakaas met karamel en zeezout. Wil je weten wat je precies eet? Check het etiket. Vaak zit er in natuurlijke pindakaas ook extra olie en suikers. Soms bevat pindakaas ook zout en palmolie nog een heleboel andere ingrediënten, bijvoorbeeld melasse, sojabonen en koolzaad – en sojaolie. Probeer transvetten te vermijden, transvetten verhogen het risico op hart – en vaatziekten. Aan te raden is om deze pindakaassoort over te slaan. De derde soort is de pindakaas met ‘zoveel procent minder vet’. Let op: in dit geval worden vetten gewoon vervangen voor extra suikers. Altijd even op het etiket kijken als je het zeker wilt weten.

Voedingswaarden van pindakaas
Een portie pindakaas (twee eetlepels) bevat tussen de 170 en 200 calorieën, ongeveer 16 gram vet, 6 tot 8 gram koolhydraten en 7 tot 8 gram eiwit. Het eiwit dat je in pindakaas vindt bevat bovendien alle aminozuren. Maar zorg ervoor dat je pindakaas niet als voornaamste bron van eiwitten tot je neemt. Er zit namelijk twee keer meer vet dan eiwitten in pindakaas. Bovendien is pindakaas niet caloriearm.

Pindakaas: gezond of niet?
Als je voor de meest natuurlijke, onbewerkte variant gaat, bevat pindakaas een grote hoeveelheid gezonde vetten, vitaminen, mineralen en flink wat eiwitten. Een prima voedingsmiddel om regelmatig aan je voedingspatroon toe te voegen dus.

Helpt pindakaas bij afvallen?
Afvallen draait om gezonde gewoontes, gevarieerd eten en jezelf een gezonde leefstijl aanwennen. Pindakaas past zeker in je voedingspatroon als je bezig bent met afvallen. Doordat het bestaat uit vetten en eiwitten geeft het je lang een verzadigd gevoel, waardoor je minder snel geneigd bent om over te eten. Zorg dat je gevarieerd blijft eten, want: te veel van welk voedingsmiddel dan ook is nooit goed. Doe een eetlepel pindakaas in je gezonde smoothie, smeer het op een cracker van boekweit of gebruik het als ingrediënt in je zelfgemaakte snackrepen.

Maak zelf pindakaas
Door zelf pindakaas te maken, weet je zeker welke ingrediënten jouw smeersel bevat. Bekijk het recept om zelf pindakaas te maken. En, probeer eens je eigen pindakaas te maken van pinda’s, olie een snufje zeezout, rauwe cacaopoeder en kaneel. Geniet!'

Meer tips voor een mooi en gezond lijf? Kijk op JasperAlblas.nl voor gratis voedingstips en heerlijke gezonde recepten.

Tekst: Anita Mulderij | Beeld: Shutterstock

Wat vind je ervan?

Reacties

Gerecht minder pittig maken

16.07.2018 - Iets te scheutig geweest met de peper? Met deze tips maak je je gerecht iets minder pittig als dat nodig is. Lees verder

Zo open je een kokosnoot

09.07.2018 - Een kokosnoot openen is niet zo moeilijk als je denkt. Zo maak je je smoothie bowl uit Santé in een halve kokosnoot. Lees verder

3 manieren om een watermeloen te snijden

09.07.2018 - Watermeloen is het ultieme zomerfruit. Het snijden ervan is iets minder leuk, maar met deze drie trucjes is de klus voortaan zo geklaard. Lees verder

Seizoensproducten juli

01.07.2018 - Dit zijn de ingrediënten om deze maand in je boodschappenmand te leggen. Lees verder

4 snelle tips tegen een knoflookadem

26.06.2018 - Heb je knoflook gegeten en wil je daarna weer een frisse adem hebben? Lees verder

Zo vul je filodeeg

22.06.2018 - Met filodeeg kun je veel lekkere hapjes maken. Lees verder

Ga eens wildplukken

22.06.2018 - Leoniek: 'Iedereen koopt dure superfoods in de supermarkt of natuurwinkel, maar waarom zou je? Superfoods groeien gewoon om ons heen. Je hoeft ze alleen maar te plukken.' Lees verder

Tip om na het aspergeseizoen nog asperges te eten

21.06.2018 - Je hoeft nog geen afscheid te nemen van asperges. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 135 |
Mis niets
Daghoroscoop
Kreeft

Je hebt een meningsverschil over kwaliteit. Heb je echt gelijk of ben je…

» Naar de daghoroscopen