×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Hoe gezond is pindakaas?

Hoe gezond is pindakaas?
10.08.2017 - Redactie

Op de redactie van Santé zijn we dol op pindakaas. Er is altijd minstens een pot te vinden. Gastblogger en voedingsdeskundige Anita Mulderij vertelt ons vandaag meer over pindakaas.


Anita Mulderij: ‘Pindakaas. De één vindt het fantastisch, terwijl de ander er niet aan moeten denken of misschien zelfs allergisch voor is. Maar hoe gezond is pindakaas eigenlijk? Op welke manier kun je pindakaas het beste toevoegen aan je eetpatroon? En past het eigenlijk bij jouw leefstijl?

Klassieker
Voor velen van ons is pindakaas oud en vertrouwd broodbeleg. Wie is er niet groot mee geworden? Het is een pasta van geroosterde, gemalen pinda’s. Veel varianten uit de winkel bevatten daarnaast suiker, zout en palmolie. Wist je dat pinda’s geen noten zijn? Ze vallen in de peulvruchtencategorie, waar ook linzen, erwten en bonen bij horen. Vaak worden pinda’s echter in een adem genoemd met walnoten, cashewnoten en amandelen, dat komt doordat pinda’s ongeveer dezelfde voedingsstoffen bevatten.

Verschillende soorten pindakaas
Van pindakaas kun je tegenwoordig verschillende soorten vinden. Zowel in de supermarkt als de natuurwinkel. Het schap staat vol met verschillende varianten. Van pindakaas met chili tot pindakaas met karamel en zeezout. Wil je weten wat je precies eet? Check het etiket. Vaak zit er in natuurlijke pindakaas ook extra olie en suikers. Soms bevat pindakaas ook zout en palmolie nog een heleboel andere ingrediënten, bijvoorbeeld melasse, sojabonen en koolzaad – en sojaolie. Probeer transvetten te vermijden, transvetten verhogen het risico op hart – en vaatziekten. Aan te raden is om deze pindakaassoort over te slaan. De derde soort is de pindakaas met ‘zoveel procent minder vet’. Let op: in dit geval worden vetten gewoon vervangen voor extra suikers. Altijd even op het etiket kijken als je het zeker wilt weten.

Voedingswaarden van pindakaas
Een portie pindakaas (twee eetlepels) bevat tussen de 170 en 200 calorieën, ongeveer 16 gram vet, 6 tot 8 gram koolhydraten en 7 tot 8 gram eiwit. Het eiwit dat je in pindakaas vindt bevat bovendien alle aminozuren. Maar zorg ervoor dat je pindakaas niet als voornaamste bron van eiwitten tot je neemt. Er zit namelijk twee keer meer vet dan eiwitten in pindakaas. Bovendien is pindakaas niet caloriearm.

Pindakaas: gezond of niet?
Als je voor de meest natuurlijke, onbewerkte variant gaat, bevat pindakaas een grote hoeveelheid gezonde vetten, vitaminen, mineralen en flink wat eiwitten. Een prima voedingsmiddel om regelmatig aan je voedingspatroon toe te voegen dus.

Helpt pindakaas bij afvallen?
Afvallen draait om gezonde gewoontes, gevarieerd eten en jezelf een gezonde leefstijl aanwennen. Pindakaas past zeker in je voedingspatroon als je bezig bent met afvallen. Doordat het bestaat uit vetten en eiwitten geeft het je lang een verzadigd gevoel, waardoor je minder snel geneigd bent om over te eten. Zorg dat je gevarieerd blijft eten, want: te veel van welk voedingsmiddel dan ook is nooit goed. Doe een eetlepel pindakaas in je gezonde smoothie, smeer het op een cracker van boekweit of gebruik het als ingrediënt in je zelfgemaakte snackrepen.

Maak zelf pindakaas
Door zelf pindakaas te maken, weet je zeker welke ingrediënten jouw smeersel bevat. Bekijk het recept om zelf pindakaas te maken. En, probeer eens je eigen pindakaas te maken van pinda’s, olie een snufje zeezout, rauwe cacaopoeder en kaneel. Geniet!'

Meer tips voor een mooi en gezond lijf? Kijk op JasperAlblas.nl voor gratis voedingstips en heerlijke gezonde recepten.

Tekst: Anita Mulderij | Beeld: Shutterstock

Wat vind je ervan?

Reacties

Hoe vries je groenten en fruit in?

10.12.2017 - Heb je niet altijd verse producten in huis. Veel soorten groenten en fruit kun je invriezen om later te gebruiken. Even een reminder van de punten waar je op kunt letten. Lees verder

Pizza eten is nu een culturele bezigheid

08.12.2017 - Schuif dus gerust nog een pizza in de oven. Lees verder

Calorieën in sinterklaassnoepgoed

05.12.2017 - Hoeveel calorieën zitten er in sinterklaassnoepgoed? Lees verder

Zo kweek je taugé

04.12.2017 - Taugé kweken is niet heel moeilijk. Wat je nodig hebt, is een week geduld en af en toe wat tijd om het water te verversen. Lees verder

Waarom karamel-zeezout zo'n verslavend lekkere combinatie is

01.12.2017 - De combinatie van karamel en zeezout leek in eerste instantie op een hype, maar tegenwoordig kun je alles in die smaak krijgen: croissants, chocoladeletters, wodka. De combinatie karamel-zeezout lijkt here to stay. Lees verder

Nieuw in Nederland: KitKat Chocolatory

30.11.2017 - Vanaf vandaag kun je op Utrecht Centraal terecht bij de KitKat Chocolatory om je eigen KitKat met topping samen te stellen. Van merengue tot stroopwafel, gezouten popcorn of gedroogd fruit. Ook de verpakking kun je zelf kiezen. Lees verder

Waarom tranen mijn ogen als ik uien snijd?

29.11.2017 - Zodra je het mes in een ui zet, beginnen je ogen te tranen. Hoe kan dat en belangrijker: hoe kom je er vanaf? Lees verder

Een tekort aan rooibos

28.11.2017 - Rooibos is een populaire theesmaak. Onder andere dat heeft er voor gezorgd dat rooibus tussen 2011 en 2017 zo'n vierhonderd procent duurder is geworden. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 125 |
Mis niets
Daghoroscoop
Boogschutter

Men probeert jou vandaag te verleiden. Pas dus goed op en beslis voor jezelf…

» Naar de daghoroscopen

Mis niets van Santé

Like ons op Facebook en blijf op de hoogte van onze
tips en artikelen over een gezond, gelukkig, fit, mooi en
lekker leven. En mis geen enkele Klik & Win!