×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Zoete aardappel: superfood of niet?

Zoete aardappel: superfood of niet?
18.04.2015 - Redactie

Zoete aardappelen zijn populair en worden zelfs regelmatig een superfood genoemd. Is het terecht om de naam superfoods voor zoete aardappelen te gebruiken en wat zijn de grootste verschillen tussen de zoete variant en gewone aardappels?


Dit artikel is een bijdrage van Anita van JasperAlblas.nl. Lees ook haar vorige artikel: 3 voedingsmiddelen die je beter kunt vermijden als je af wilt vallen.

Aardappelen en koolhydraten
Voor sommige mensen komt de term superfood in combinatie met zoete aardappel als verrassing, want gewone aardappelen hebben niet bij iedereen zo’n goede naam.
Waarom heeft de gewone aardappel eigenlijk zo’n slechte naam gekregen? Dat kan je in één woord samenvatten: koolhydraten. Aardappelen zitten boordevol koolhydraten die je lichaam voorzien van energie. Omdat we in ons Westerse eetpatroon bij iedere maaltijd koolhydraten eten krijgen we er veel te veel van binnen. Daardoor gaat je lichaam erg veel energie aanmaken en als je weinig aan sport doet, wordt die energie gewoon opgeslagen als vetweefsel. Daardoor worden we steeds zwaarder.

Zijn koolhydraten goed of slecht?
De koolhydraten in zoete aardappelen zijn niet ongezond. Het gaat om lange complexe moleculen waar je lichaam veel tijd en moeite in moet investeren om ze te verteren. Daarom wordt vaak ook wel gezegd dat deze aardappelen een bron zijn van langzame koolhydraten en die zijn helemaal niet slecht voor je. Ze houden je bloedsuikerspiegel op peil en geven je lang een gevoel van verzadiging. De gewone aardappel bevat wat meer snelle koolhydraten. Deze laten de suikerspiegel sneller stijgen.

Wat maakt zoete aardappelen zo bijzonder?
Zoete aardappelen zijn daarnaast een goede bron van antioxidanten. Dit zijn kleine moleculen die je lichaam beschermen tegen allerlei schadelijke stoffen. In zoete aardappelen vind je ook nog carotenoïden (waar je lichaam vitamine A van maakt), vitamine C en vitamine E. Bovendien zitten zoete aardappelen ook boordevol zogenaamde fytonutriënten. Dit zijn gezonde stoffen die je alleen in planten vindt. Al deze vitaminen, mineralen en belangrijke voedingsstoffen maken dat zoete aardappel een echte aanvulling is op je voedingspatroon. Je zou hem dus zeker een superfood kunnen noemen. Zeker als je gewicht wilt verliezen.

Zijn gewone aardappelen dan zo slecht?
Ook de gewone aardappel bevat een behoorlijke hoeveelheid mineralen, vitaminen en fytonutriënten en doet daarin maar een klein beetje onder voor de zoete concurrent. Het grootste verschil zit hem eigenlijk in de manier waarop we aardappelen eten. Zoete aardappelen worden vaak eenvoudig gekookt of in de oven gedaan en maken dan deel uit van bijvoorbeeld een salade of gezonde maaltijd met groenten. In tegenstelling tot de gewone aardappelen waar vaak een ongezonde toevoeging van wordt gekozen. We houden ervan om gewone aardappelen te verwerken in bewerkte en gefrituurde gerechten met een minimale voedingswaarde. Of we gebruiken er allerlei sauzen bij als we ze eten. En op die manier past het niet binnen een gezond eetpatroon.  

Kan je afvallen door aardappelen te eten?
Als je gewicht wilt verliezen, is zoete aardappel een betere keuze. Vergeet er niet veel extra groenten bij te doen en bedenk ook hierbij, te veel is nooit goed, dus ook niet van de zoete aardappel, superfood of niet!

Meer tips over afvallen en gezonde voeding vind je op de website van Jasper Alblas >>

Beeld: Shutterstock

Wat vind je ervan?

Reacties

Gezonde lunch voorbereiden

23.09.2018 - Maak van zondag je prepdag en lunch de hele week lekker en gezond. Zo kom je niet meer in de verleiding om te zwichten voor een ongezonde kantinehap. Lees verder

Gekleurde hummus

10.09.2018 - Een romige hummus maak je met kikkererwten, citroensap, tahin, zout en olijfolie. Voeg een paar extra ingrediënten toe in je blender of keukenmachine en creëer een regenboog op je bord. Lees verder

Goedkoopste sterrenrestaurants

09.09.2018 - Gaan vakantie vieren en lekker eten voor jou hand in hand met elkaar? Op de volgende bestemmingen eet je de goedkoopste sterrenmaaltijden. Lees verder

Noedels kiezen

08.09.2018 - Noedels van rijstmeel, glasmie, ramen… Wat is nou eigenlijk het verschil? Wij zetten alle soorten noedels op een rij. Kun jij kiezen welke het beste bij je passen. Lees verder

Ansjoviavinaigrette

04.09.2018 - Met deze ansjovisvinaigrette breng je de pan bagnat niçoise uit het oktobernummer van Santé op smaak. Lees verder

Galettedeeg

03.09.2018 - In het oktobernummer van Santé vind je een recept voor een heerlijke amandelgalette met kersen. Maak dit deeg een dag voordat je de galette maakt. Lees verder

Tahin of tahini

29.08.2018 - Ideaal als smaakmaker voor dressings en dipsauzen. Lees verder

Risotto opwarmen

22.08.2018 - Te veel risotto gemaakt? Zo ga je met de restjes om. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 136 |
Mis niets
Daghoroscoop
Weegschaal

Vandaag is een dag om discussies rustig op te bouwen. Je argumenten zijn zo…

» Naar de daghoroscopen