×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

10 manieren om een opgejaagd gevoel te verminderen

Opgejaagd gevoel voorkomen
17.12.2018 - Redactie

Je hebt steeds het gevoel dat je iets moet doen of dat je iets vergeet. Kortom, je voelt je voortdurend opgejaagd.


Een opgejaagd gevoel kan door verschillende dingen ontstaan. Je zult de oorzaak zelf moeten ontdekken en aanpakken. Stress is vaak een belangrijke oorzaak. Toch kun je kleine dingen aanpassen om prikkels te vermijden.

1. Zet meldingen uit
Een melding van je mail of op je telefoon geeft je het gevoel dat je meteen moet kijken. Zet meldingen eens uit of op zijn minst op stil, zodat je je kunt focussen op waar je mee bezig bent.

2. Doe ademhalingsoefeningen
Ademhalingsoefeningen hoeven niet ingewikkeld te zijn. Alleen al door een paar keer diep adem te halen, geef je je lichaam een seintje om meer te ontspannen.

3. Minder met cafeïne
Als je je al opgejaagd voelt, kun je cafeïne beter laten staan of je inname verminderen.

4. Plan ontspanning in
Juist als je het gevoel hebt dat je geen tijd hebt voor ontspanning is het belangrijk dat je bewust momenten voor jezelf inplant.

5. Handel kleine klussen direct af
Een afspraak maken, een rekening betalen of een belangrijke mail beantwoorden. Het zijn relatief kleine taken die je zo afgehandeld kunt hebben. Doe dat meteen, anders blijf je er in je hoofd mee bezig.

6. Zorg voor overzicht
Zet alles wat er moet gebeuren op een rij. Maak een to do-lijst en zorg dat je alle taken opdeelt in behapbare onderdelen.

7. Ga op tijd naar bed
Als je veel te doen hebt, blijf je misschien tot laat op de avond druk, waarna je drie kwartier piekerend in bed ligt. Wees een beetje streng voor jezelf en probeer op tijd naar bed te gaan. Voer eventueel tip 6 uit voor je gaat slapen. Zo leeg je je hoofd en heb je minder om over te piekeren.

8. Zeg vaker nee
Zeg vaker nee. Leuke dingen kunnen je energie geven, maar als alles echt te veel wordt, kun je in plaats van nog een avond social doen misschien beter wat me-time inplannen. Luister naar jezelf en je lichaam.

9. Zorg goed voor jezelf
Nachtrust, gezonde maaltijden en genoeg beweging zijn de basis. Laat het niet versloffen als je druk bent.

10. Besteed taken uit
Laat anderen taken van je overnemen en geef anderen ook de kans. Blijf geen instructies geven, maar laat het los. Je partner kan prima schoonmaken zonder jouw instructies en je collega zal het jou heus laten weten als hij of zij nog vragen heeft.

Anete Lūsiņa

Wat vind je ervan?

Reacties

Doorzetten als je gedemotiveerd bent

20.01.2019 - De meeste projecten zoals goede voornemens en hobby's starten leuk, maar na een tijdje wordt het moeilijker en vraag je je af of het alle moeite wel waard is. Hoe kom je door die lastige periode heen? Lees verder

Engel

18.01.2019 - 2017 was voor Jacobien niet echt een jaar om met een goed gevoel op terug te kijken, tenminste, zo leek het in eerste instantie. Ze zat in een arbeidsconflict en kreeg de diagnose borstkanker. Nu na de behandelingen de mist optrekt, schrijft ze over leven met kanker, moederschap en wat er verder op haar pad komt van hier naar daar. Lees verder

Goede moed

16.01.2019 - Santé’s chef redactie Annalot heeft dit jaar maar één voornemen. Lees verder

Reistrends 2019

13.01.2019 - Tessa aan de Stegge, trendonderzoeker toerisme, zet ieder jaar de reistrends op een rij. Dit kunnen we in 2019 verwachten als het om reizen gaat. Lees verder

Tips om te stoppen met zelfkritiek geven

05.01.2019 - De gemiddelde vrouw heeft acht keer per dag kritiek op zichzelf. Dat is acht keer te veel. Lees verder

Kerstversiering opruimen

05.01.2019 - Zondag is het Driekoningen, traditioneel gezien de dag waarop je je kerstboom uiterlijk hoort op te ruimen. Zie je op tegen de klus? Met onze tips ruim je je kerstboom en de versiering op een handige manier op. Lees verder

Meer bereikt dan je denkt

30.12.2018 - Tegen het einde van het jaar denken we meer na over wat we in het afgelopen jaar eigenlijk bereikt hebben. En zelfs als je eerste gedachte 'niet veel' is, zal het meer zijn dan je denkt. Lees verder

5 tips tegen gourmetgeurtjes

22.12.2018 - Gourmetten is gezellig, maar de geur die daarna in huis blijft hangen is minder aangenaam. Met deze tips verdrijf je de gourmetgeur zo snel mogelijk. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 112 |
Mis niets
Daghoroscoop
Steenbok

Jouw energie is vandaag prima in orde. Je kunt meer dan je ooit voor mogelijk…

» Naar de daghoroscopen