×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

De voordelen van (vaker) lezen

De voordelen van (vaker) lezen
13.09.2017 - Redactie

Op vakantie heb je vrije tijd, is de genietfactor vaak hoger en ben je relaxter. Zonde natuurlijk als je na thuiskomst meteen weer in standje ratrace schiet. Op vakantie lees je vaak meer en door dat thuis ook wat vaker te doen, kun je jezelf helpen het vakantiegevoel vast te houden.


Op vakantie is er vaak meer tijd om te lezen. En dat is mooi want aan lezen kleeft een hele rits gezondheidsvoordelen.

1. Minder stress
Onderzoek van de universiteit van Sussex bewijst dat al na zes minuten lezen je stresslevel met 23 procent verminderd is. Volgens de onderzoekers komt dat doordat je even ontsnapt aan de werkelijkheid, waardoor de spanning in je spieren vermindert en je hartslag en bloeddruk afnemen. Het maakt niet uit of je in een dikke literaire pil duikt of dat je je vergrijpt aan een chicklit, zolang je maar in de fantasiewereld wordt meegetrokken.

2. Meer focus en productiviteit
Wanneer je in een roman verzonken bent, ben je aan het singletasken, wat de concentratie vergroot. Singletasken ontspant en brengt je in het nu. Probeer ook thuis tussen de bedrijven door eens wat vaker met je aandacht bij één activiteit te zijn.

3. Je leeft langer
Door meer dan 3,5 uur per week te lezen, verminder je de kans op vroegtijdig overlijden met 23 procent. Althans, volgens een twaalf jaar durend onderzoek van Yale University School of Public. Ook hier geldt: alleen een boek will do it. Door een tijdschrift of krant bladeren, zou niet werken.

4. Het werkt therapeutisch
Zwaardere thema's die je bezighouden, kaart je niet zo snel aan tijdens een avondje stappen. Het kan helpen om een boek over het thema te lezen. Denk bijvoorbeeld aan een periode in rouw. Door over het thema te lezen, ben je indirect bezig om over het onderwerp na te denken en kun je dingen beter een plek geven.

5. Het stretcht je geheugen
Door het interpreteren van een tekst wordt de informatieopslag in je brein getriggerd, waardoor verschillende hersengebieden worden gestimuleerd (het zicht, de taal en het leggen van verbanden). Deze stimulans verbetert het kortetermijngeheugen en het analytisch denken.

6. Het vergroot je concentratie
Door te lezen train je je concentratievermogen, blijkt uit een studie van Stanford University. Hierdoor gaat focussen op andere taken je ook makkelijker af.

7. Het maakt je slimmer
Door te lezen, worden razendsnel nieuwe verbindingen in de hersenen aangemaakt. Dit zou de kans op Alzheimer verkleinen, doordat het brein wordt geactiveerd.

8. Het maakt je creatiever
Tijdens het lezen, dwing je je hersenen om een beeld te vormen van wat je leest. Dat zet je creativiteit op scherp.

9. Je wordt toleranter en minder onzeker
Dit beweren onderzoekers van de Universiteit van Toronto. Door te lezen, leef je je actief in een personage in waar je het misschien niet helemaal mee eens bent. Je opent je brein voor nieuwe ideeën en perspectieven. Nog een opmerkelijke vondst: mensen die fictie lezen, blijken beter overweg te kunnen met onzekerheid dan mensen die non-fictie lezen.

Zou je graag meer willen lezen, maar lukt het je niet? Deze tips kunnen je misschien helpen.

In het oktobernummer van Santé vind je vanaf pagina 14 meer handige tips om toe te passen in het dagelijks leven om het vakantiegevoel nog wat te rekken.

Beeld: Shutterstock

Wat vind je ervan?

Reacties

Deze serie is voor iedereen die niet kan opruimen

21.02.2018 - Marie Kondo goes Netflix. Lees verder

5 tips om meer energie te krijgen

18.02.2018 - Heb je een futloos en lusteloos gevoel? Met deze vijf tips zorg je voor hernieuwde energie. Lees verder

Liefde gaat door de maag

17.02.2018 - Een goede eerste date blijkbaar ook. Lees verder

Zo haal je meer uit HSP met mindfulness

16.02.2018 - Ben je een Hoog Sensitief Persoon? Met mindfulness kun je je het beste uit je eigenschappen halen. Gastblogger en auteur over mindfulness Marisa Garau deelt in deze blog haar praktische tips. Lees verder

11 romantische films om vandaag op Netflix te kijken

14.02.2018 - Toegegeven, de romantische films op Netflix zijn misschien geen pareltjes, maar soms is het heerlijk om een film te kijken waarbij je niet hoeft na te denken. Lees verder

Inspiratie-tips om die laatste winterweken door te komen

14.02.2018 - Ben je niet vooruit te branden, heb je nul inspiratie en lijkt er geen einde te komen aan de winter? Lees verder

Op welke temperatuur kun je het best wassen?

11.02.2018 - Welk programma kun je het best gebruiken om je kleding schoon te krijgen en mooi te houden? Lees verder

3x alternatief voor hout stoken

10.02.2018 - Een houtkachel of een vuurkorf is superknus in de winter, maar wist je dat zo'n vuurtje schadelijker voor je gezondheid is dan je misschien denkt? Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 105 |
Mis niets
Daghoroscoop
Vissen

Bij een al veel te lang durende onenigheid wordt vanaf de andere kant…

» Naar de daghoroscopen