×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

5 tips voor meer werkplezier

5 tips voor meer werkplezier
15.08.2017 - Redactie

Minder werkstress, meer creativiteit en voldoening; dat klinkt goed, toch?


In het septembernummer vind je vanaf pagina 38 tips waarmee je je werk na de zomer eens helemaal anders aanpakt.

1. Ontdek hoe jij het meest productief werkt
Ben je snel afgeleid en zou je dat graag anders willen? Er zijn verschillende methoden die je kunt toepassen. Een bekende methode is Pomodoro. Een techniek waarbij je werkt in Pomodoro's, blokken van 25 minuten waarin je je focust op een taak. De methode Getting Things Done, van het gelijknamige boek, is ook een bekende manier. Lees meer over technieken om minder afgeleid te zijn.

2. Stop met multitasken
Multitasken werkt verslavend? Uit onderzoeken is gebleken dat multitasken je uiteindelijk geen tijdswinst oplevert, dat het minder voldoening geeft en uiteindelijk meer stress geeft. Maar wist je ook dat je er echt ontwenningsverschijnselen van kunt krijgen? Je voelt je onrustig en hebt de drang om je telefoon en mail te checken, terwijl je dat een minuut geleden ook al had gedaan. Breinexpert Mark Tigchelaar: 'Als je je met je volledige aandacht op één taak richt, in een stille ruimte, kun je de werktaak gemiddeld 89 minuten éérder van je to do-lijst afvinken dan wanneer je ondertussen nog andere dingen doet.'

3. Ontwikkel jezelf ook buiten je werk om
Al eens gedacht aan een cursus, voor je werk of privé? Ook vrijwilligerswerk kan je geluk een boost geven. Het zou zelfs net zoveel geluk op kunnen leveren als een verdubbeling van je inkomen.

4. Zorg voor een positieve kijk op stress
Stress kan heel vervelend zijn, maar feitelijk gezien is het een teken dat je een uitdaging hebt. Die stressreactie in je lichaam is nodig om je wakker te schudden en je te waarschuwen dat je dit varkentje niet kunt wassen als je op de automatische piloot blijft staan.

Er is een verandering nodig: meer alertheid en focus. Het is het vonkje dat je nodig hebt om met de situatie te kunnen dealen. Houdt de stress langer aan, dan maakt je lichaam niet alleen cortisol en adrenaline aan (wat je aanzet tot actie), maar krijg je ook een dosis oxytocine om je oren, blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Freiberg. Dit knuffelhormoon zet je aan tot sociaal contact, zodat je sneller om hulp vraagt. Merk je dat bij jou het stresslampje aangaat? Zoom dan uit en bekijk wat je voelt, denkt en doet. Besef dat je jezelf eigenlijk een hogere versnelling cadeau doet. En weet dat je geen stress krijgt van een situatie, maar van de gedachten die je erover hebt. Als je die gedachten in toom weet te houden, krijgt stress geen vat op jou en je gezondheid. Dit is hersengymnastiek voor gevorderden, maar het werkt! Bekijk stress van de positieve kant, dan doet je lichaam dat ook. Uit het boek Was het maar maandag, Brigitte Durruty

Kijk ter inspiratie deze TED-talk: How to make stress your friend?

5. Boost je creativiteit
Creatief zijn komt niet alleen goed van pas als je dat nodig hebt voor je werk of hobby. Creativiteit zorgt er ook voor dat je flexibel bent en je makkelijker kunt aanpassen aan veranderingen. Met deze 5 tips ontwikkel je je creativiteit

Beeld: Shutterstock

Wat vind je ervan?

Reacties

Wesp doodslaan

14.08.2018 - Dat er dit jaar een wespenplaag is, is goed te merken. Zeker als je buiten zit met iets te eten of drinken, heb je binnen no time een paar wespen om je heen. Hoe vervelend je ze ook vindt, je kunt ze beter niet doodslaan. Lees verder

Redenen om niet te veranderen

14.08.2018 - Wat vaststaat is dat alles verandert. Soms kan het moeilijk zijn om meteen met een verandering mee te gaan. De volgende gedachten kunnen je in de weg staan. Lees verder

Antidepressiva

12.08.2018 - Bijna een miljoen Nederlanders slikken antidepressiva, maar toch komt bijna niemand daar eerlijk voor uit. Best vreemd, vindt journalist Rianne (33). Waarom hebben de medicijnen toch zo'n negatief imago als ze je heel goed kunnen helpen? Lees verder

Complimenten ongemakkelijk

11.08.2018 - Een compliment krijgen, zou goed moeten voelen. Waarom is het soms juist ongemakkelijk? Een schrale troost: als je je niet op je gemak voelt bij het krijgen van een compliment ben je niet de enige. Lees verder

Herbruikbare rietjes schoonmaken

10.08.2018 - Het is duurzaam om een herbruikbaar rietje te kiezen. Houdt het schoonmaken ervan je tegen? Hoeft niet. Lees verder

Inspiratie na vakantie

08.08.2018 - Of je nu met je voeten in de branding staat, uitkijkt op machtige bergketens of in je voortent een boek leest, opeens weet je het zeker: thuis ga ik minder bankhangen. Vaker buiten sporten. Meer tijd maken voor vrienden. Eindelijk voor mezelf beginnen of solliciteren naar een andere baan. Lees verder

Superaanbieding

08.08.2018 - Deze maand krijg je als je Santé in de winkel koopt een boekje met 20 recepten uit het boek Voedzaam & Snel - Gezonde Weekmenu's cadeau. Benieuwd naar meer recepten? Neem nu een abonnement op Santé en je ontvangt het boek gratis. De aanbieding is geldig tot en met 30 september 2018 of zolang de voorraad strekt. Lees verder

Rits achterkant dichtdoen

05.08.2018 - Ben je niet zo soepel dat je jezelf achter je rug een hand kunt geven, met één hand bovenlangs en één hand onderlangs? Dan is het best lastig om een rits aan de achterkant van je kleding dicht te krijgen. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 109 |
Mis niets
Daghoroscoop
Leeuw

Keer eens terug naar de aarde. Jouw dromerijen zijn leuk maar hebben niets met…

» Naar de daghoroscopen