×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

5 tips voor meer werkplezier

5 tips voor meer werkplezier
15.08.2017 - Redactie

Minder werkstress, meer creativiteit en voldoening; dat klinkt goed, toch?


In het septembernummer vind je vanaf pagina 38 tips waarmee je je werk na de zomer eens helemaal anders aanpakt.

1. Ontdek hoe jij het meest productief werkt
Ben je snel afgeleid en zou je dat graag anders willen? Er zijn verschillende methoden die je kunt toepassen. Een bekende methode is Pomodoro. Een techniek waarbij je werkt in Pomodoro's, blokken van 25 minuten waarin je je focust op een taak. De methode Getting Things Done, van het gelijknamige boek, is ook een bekende manier. Lees meer over technieken om minder afgeleid te zijn.

2. Stop met multitasken
Multitasken werkt verslavend? Uit onderzoeken is gebleken dat multitasken je uiteindelijk geen tijdswinst oplevert, dat het minder voldoening geeft en uiteindelijk meer stress geeft. Maar wist je ook dat je er echt ontwenningsverschijnselen van kunt krijgen? Je voelt je onrustig en hebt de drang om je telefoon en mail te checken, terwijl je dat een minuut geleden ook al had gedaan. Breinexpert Mark Tigchelaar: 'Als je je met je volledige aandacht op één taak richt, in een stille ruimte, kun je de werktaak gemiddeld 89 minuten éérder van je to do-lijst afvinken dan wanneer je ondertussen nog andere dingen doet.'

3. Ontwikkel jezelf ook buiten je werk om
Al eens gedacht aan een cursus, voor je werk of privé? Ook vrijwilligerswerk kan je geluk een boost geven. Het zou zelfs net zoveel geluk op kunnen leveren als een verdubbeling van je inkomen.

4. Zorg voor een positieve kijk op stress
Stress kan heel vervelend zijn, maar feitelijk gezien is het een teken dat je een uitdaging hebt. Die stressreactie in je lichaam is nodig om je wakker te schudden en je te waarschuwen dat je dit varkentje niet kunt wassen als je op de automatische piloot blijft staan.

Er is een verandering nodig: meer alertheid en focus. Het is het vonkje dat je nodig hebt om met de situatie te kunnen dealen. Houdt de stress langer aan, dan maakt je lichaam niet alleen cortisol en adrenaline aan (wat je aanzet tot actie), maar krijg je ook een dosis oxytocine om je oren, blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Freiberg. Dit knuffelhormoon zet je aan tot sociaal contact, zodat je sneller om hulp vraagt. Merk je dat bij jou het stresslampje aangaat? Zoom dan uit en bekijk wat je voelt, denkt en doet. Besef dat je jezelf eigenlijk een hogere versnelling cadeau doet. En weet dat je geen stress krijgt van een situatie, maar van de gedachten die je erover hebt. Als je die gedachten in toom weet te houden, krijgt stress geen vat op jou en je gezondheid. Dit is hersengymnastiek voor gevorderden, maar het werkt! Bekijk stress van de positieve kant, dan doet je lichaam dat ook. Uit het boek Was het maar maandag, Brigitte Durruty

Kijk ter inspiratie deze TED-talk: How to make stress your friend?

5. Boost je creativiteit
Creatief zijn komt niet alleen goed van pas als je dat nodig hebt voor je werk of hobby. Creativiteit zorgt er ook voor dat je flexibel bent en je makkelijker kunt aanpassen aan veranderingen. Met deze 5 tips ontwikkel je je creativiteit

Beeld: Shutterstock

Wat vind je ervan?

Reacties

Voordelen van ouder worden

25.09.2017 - Komt plezier in het leven met de jaren? Lees verder

De minst stressvolle steden

23.09.2017 - Als het er relaxed wonen is, zal het er ongetwijfeld ook fijn zijn voor een stedentrip. Lees verder

5 items om op je bureau te hebben

21.09.2017 - Clean desk policy, of juist niet? Lees verder

Wat kun je doen als je gepest wordt op je werk?

20.09.2017 - Het is deze week de week tegen het pesten. De week richt zich vooral op jongeren en online pestgedrag, maar ook onder volwassenen op de werkvloer komt pesten voor. Hoe ga je ermee om als je slachtoffer bent van flauwe pesterijen? Lees verder

Waarom wandelen zo goed voor je is

17.09.2017 - 'Lopen is het beste medicijn', zei arts/wijsgeer Hippocrates in de oudheid al. We hebben nieuws voor je: hij had gelijk. Lees verder

Zo ga je om met de moeilijke mensen in je leven

17.09.2017 - Soms klikt het gewoon echt niet met die collega, buurvrouw of kennis. Het contact tussen jullie blijft haperen. Wat kun je eraan doen? Lees verder

Waarom komt plastic altijd nat uit de vaatwasser?

15.09.2017 - Ben je een keer goed bezig geweest met meals preppen, komen de bakjes waar je lunch in heeft gezeten nat uit de vaatwasser. Lees verder

Waarom vergeet je soms welke dag het is?

14.09.2017 - Na een lang weekend of een extra vrije dag doordeweeks is het vaak extra makkelijk om de dagen door elkaar te halen. Waarom zijn we zo snel door de war wanneer ons ritme verandert? Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 100 |

Daghoroscoop
Weegschaal

Kijk naar de toekomst en laat de dingen die gebeurd zijn verder rusten.…

» Naar de daghoroscopen