×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

8 tips tegen de eerste signalen van een herfstdip

8 tips tegen de eerste signalen van een herfstdip
11.10.2017 - Redactie

De dagen worden korter. Je ziet minder daglicht en dat kan je biologische klok door de war schoppen. Deze combinatie kan leiden tot een dipje. Met deze tips ga jij de eerste verschijnselen van een herfstdip tegen.


Er is een verchil tussen een herfstdip of een serieuze herfst- of winterdepressie. In het geval van een (seizoensgebonden) depressie zullen onderstaande tips je niet uit de depressie halen. Schroom niet om hulp te zoeken als dat nodig is.

1. Zorg dat je zo snel mogelijk licht ziet
Als je wakker wordt in het donker is direct daglicht zien niet mogelijk. Word je het makkelijkst wakker met licht? Investeer in een wekker die langzaam licht begint te geven om je te wekken. Meer tips om makkelijker uit bed te komen 's ochtends.

2. Ga naar buiten
Zorg gedurende dag voor genoeg daglicht. Ga naar buiten in de lunchpauze, neem de fiets naar je werk, ga er in het weekend op uit naar een van de mooie natuurgebieden die Nederland te bieden heeft. De drempel is misschien wat groter dan in de zomer, maar met de juiste kleding is de herfst bij uitstek een seizoen om naar buiten te gaan.

3. Zwicht niet voor ongezonde verleidingen
In deze tijd van het jaar lijkt het extra aantrekkelijk om naar comfort food te grijpen. De pepernoten liggen alweer in de winkel en bij binnen cocoonen. hoort iets lekkers. Zwicht niet voor iedere verleiding, maar blijf ook genoeg groenten en fruit eten. Door gezond te eten, zorg je voor een gezonde basis en dat merk je aan je lichaam en humeur. Neem ook eens de tijd om te experimenteren in de keuken en maak van je favoriete snackrecepten een gezondere variant.

4. Blijf sporten
Sporten geeft je humeur een boost. Misschien ben jij een zomerhardloper (we don't blame you), probeer in dat geval een andere sport te vinden voor de koude en donkere maanden.

5. Plan iets leuks
Iets leuks in het vooruitzicht hebben, maakt je werkdagen net wat leuker.

6. Ga op zoek naar de leukste series, films en boeken
Van een warme avond binnen worden wij vrolijk. Kaarsje aan, onder een deken. Voeg de leukste series op Netflix alvast toe aan je lijst, zodat je ze deze herfst en winter makkelijk kunt terugvinden. Verder is dit misschien het moment om dat stapeltje ongelezen boeken te lezen.

7. Geniet van het seizoen
Ieder seizoen heeft zijn charme. Is het je al eens opgevallen hoe lekker de herfst ruikt? De zonsondergangen en zonsopgangen lijken nog mooier te zijn dan in de zomer en de kleuren van de herfstbladeren zorgen ervoor dat het landschap verandert in een schilderij. Focus je minder op de dingen die je niet leuk vindt aan de herfst en open je ogen voor de mooie dingen.

8. Zorg voor een ritme
Best lastig als je een baan of studie met onregelmatige tijden hebt, of zonder werk zit. Toch kan een ritme je helpen om je beter te voelen. Probeer het een tijdje uit om te ontdekken of jij er baat bij hebt.

Beeld: Shutterstock

Wat vind je ervan?

Reacties

Babita Versluis

21.08.2018 - Geuren zijn puur emotie, vindt parfumeur Babita Versluis. Lees verder

Oordelen

20.08.2018 - Het is makkelijk om meteen een oordeel klaar te hebben, daar zijn we niet trots op. Lees verder

Wesp doodslaan

14.08.2018 - Dat er dit jaar een wespenplaag is, is goed te merken. Zeker als je buiten zit met iets te eten of drinken, heb je binnen no time een paar wespen om je heen. Hoe vervelend je ze ook vindt, je kunt ze beter niet doodslaan. Lees verder

Redenen om niet te veranderen

14.08.2018 - Wat vaststaat is dat alles verandert. Soms kan het moeilijk zijn om meteen met een verandering mee te gaan. De volgende gedachten kunnen je in de weg staan. Lees verder

Antidepressiva

12.08.2018 - Bijna een miljoen Nederlanders slikken antidepressiva, maar toch komt bijna niemand daar eerlijk voor uit. Best vreemd, vindt journalist Rianne (33). Waarom hebben de medicijnen toch zo'n negatief imago als ze je heel goed kunnen helpen? Lees verder

Complimenten ongemakkelijk

11.08.2018 - Een compliment krijgen, zou goed moeten voelen. Waarom is het soms juist ongemakkelijk? Een schrale troost: als je je niet op je gemak voelt bij het krijgen van een compliment ben je niet de enige. Lees verder

Herbruikbare rietjes schoonmaken

10.08.2018 - Het is duurzaam om een herbruikbaar rietje te kiezen. Houdt het schoonmaken ervan je tegen? Hoeft niet. Lees verder

Inspiratie na vakantie

08.08.2018 - Of je nu met je voeten in de branding staat, uitkijkt op machtige bergketens of in je voortent een boek leest, opeens weet je het zeker: thuis ga ik minder bankhangen. Vaker buiten sporten. Meer tijd maken voor vrienden. Eindelijk voor mezelf beginnen of solliciteren naar een andere baan. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 109 |
Mis niets
Daghoroscoop
Leeuw

Vandaag doen zich ontelbare goede kansen voor. Jij krijgt het gevoel dat het…

» Naar de daghoroscopen