×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Stappenplan om je gedachten uit te zetten

Stappenplan om je gedachten uit te zetten
23.02.2016 - Redactie

We hebben 40.000 tot 60.000 gedachten per dag. Soms zou je willen dat het éven stil kon zijn in je hoofd. Helaas is er geen stopknop, maar er is wel een trucje om je gedachten de baas te worden en piekeren te stoppen.


Veel van onze gedachten gaan over het verleden, of over de toekomst. Je gedachten kunnen je zelfs flink uit je slaap houden. Vooral wanneer je ligt de piekeren: dezelfde gedachte blijft maar door je hoofd malen. Volgende keer dat je 's nachts ligt te piekeren, kun je de volgende tip toepassen:

Stap 1: Realiseer je dat je aan het piekeren bent
Dit klinkt makkelijker dan het is. Je gedachten kunnen zomaar afdwalen, zonder dat je je daar bewust van bent. Probeer te herkennen wanneer je piekert, dan heb je al een belangrijke stap gezet.

Stap 2: Wees je bewust van iets fysieks
Wanneer je nadenkt, zijn er veel verschillende delen en verbindingen binnen je hersenen actief. Wanneer je focust op een fysieke sensatie - je ademhaling, je voetzolen wanneer je loopt, de zitting van de stoel onder je billen... - wordt het een stuk lastiger om te piekeren. Het is zelfs bijna onmogelijk om te piekeren en je tegelijkertijd van fysieke sensaties bewust te zijn.

Stap 3: Blijf de techniek toepassen
Hoe vaker je jezelf afleidt als je piekert, hoe beter je je erin wordt en hoe sneller je het zult herkennen.

Bron: Huffingtonpost | Beeld: Shutterstock

Wat vind je ervan?

Reacties

De leukste reisbloggers van Nederland

16.11.2017 - Vijf travel bloggers vertellen je alle ins en outs van hun werk. 'Wij liggen dus níet negen maanden per jaar aan het strand met cocktail.' Lees verder

Reageer niet gelijk op mail

16.11.2017 - Hoe breng je je digitale leven op orde en laat je het vaker los? Dat lees je in het decembernummer van Santé. Lees verder

Hoe regel je een sabbatical?

15.11.2017 - In het decembernummer van Santé lees je hoe je leeft alsof je elke dag een sabbatical hebt. Heerlijk om jezelf een ontspannen leefstijl aan te meten, maar wat als je verlangt naar meer? Een echte sabbatical… Lees verder

3 tips om echt te genieten van nietsdoen

11.11.2017 - In eerste instantie klinkt nietsdoen niet moeilijk. Maar wanneer deed je voor het laatste echt niets? Tijd om je telefoon uit te zetten, niks te doen en ervan te genieten. Lees verder

Kan ik de was nog buiten drogen?

03.11.2017 - Kun je je was nog buiten hangen als het koud is, of droogt het dan voor geen meter? Lees verder

5 stappen om je huis zichtbaar netter te maken

02.11.2017 - Als je elke dag een paar minuten opruimt, is dat een relatief kleine moeite met een groot verschil. Focus je vooral op dingen die in het zicht liggen. Lees verder

De meest gebruikte leugens

30.10.2017 - En wat je beter kunt zeggen. Lees verder

8 dingen die gebeuren als de klok een uur teruggaat

29.10.2017 - Dit weekend gaat de klok een uur terug. En ieder jaar lopen we tegen dezelfde 'problemen' aan. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 101 |
Daghoroscoop
Boogschutter

Jij barst van de energie. Dat is duidelijk te merken aan de bergen werk die je…

» Naar de daghoroscopen

Mis niets van Santé

Like ons op Facebook en blijf op de hoogte van onze
tips en artikelen over een gezond, gelukkig, fit, mooi en
lekker leven. En mis geen enkele Klik & Win!