Placeholder

Nederlander verkwist geld aan telefoon

De meeste Nederlanders vinden dat ze maar weinig geld verspillen, maar er wordt nog heel wat weggegooid. Vooral etenswaren en kleding belanden vaak in de prullenbak, maar ook ingekochte belminuten en sms’jes worden vaak niet gebruikt.

Uit een onderzoek van Memo2 voor T-mobile blijkt dat een kwart van de Nederlanders hun belbundel niet elke maand volledig benut. Vaak blijven er belminuten en sms’jes over of komen mensen tekort. Dit komt doordat ze zich niet genoeg bewust zijn van hun belgedrag voordat ze een abonnement afsluiten.

“Het is niet voor iedereen even gemakkelijk vooraf in te schatten of en hoeveel je van iets gaat gebruiken. Dat geldt voor het kopen van dagelijkse dingen, zoals eten, maar ook voor het afsluiten van het juiste mobiele telefoonabonnement,” aldus Priscilla Tomasoa, pr-manager bij T-Mobile.

Ongebruikte telefoons
In Nederland zijn ook veel telefoons die geen dienst meer doen. Een kwart van de mensen geeft aan dat zij ergens in huis een telefoon hebben liggen die niet meer wordt gebruikt, vijf procent hiervan heeft zelfs drie of meer overbodige telefoons thuis liggen. Deze telefoons kunnen geld opleveren, daarvan is de helft van Nederland zich ook bewust. Toch verkopen ze de extra telefoon niet; ze gebruiken hem als reserve.

Mannen vs. vrouwen
– 28 procent van de mannen en 20 procent van de vrouwen houden belminuten en sms’jes over.
– 44 procent van de mannen en 54 procent van de vrouwen heeft een abonnement dat precies bij hen past.
– 60 procent van de mannen en 49 procent van de vrouwen is zich bewust dat hun oude telefoon geld waard is.