×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Bewust eten

Bewust eten - mindful eten
23.01.2013 - Redactie

Eten is een bezigheid die we soms gedachteloos doen. Je eet daardoor snel te veel. Door bewust te eten voorkom je dat.


Heb je honger?
Heb je echt honger, of graai je naar iets te eten omdat je je verveelt of uit gewoonte? Sta daar eens bij stil en eet alleen wanneer je echt honger hebt.

Neem de tijd
Probeer wanneer dat lukt de tijd te nemen om te eten. Ga ervoor zitten. Probeer ook als je onderweg eet toch even wat rustiger aan te doen.

Schep niet te veel op
Wat je opschept gaat vaak ook op. Schep een kleine portie op. Je kunt altijd nog een keer opscheppen, maar vaak blijkt dat niet eens nodig te zijn.

Een kleiner bord
We kunnen onszelf makkelijk voor de gek houden. Door een kleiner bord te gebruiken, zul je automatisch minder opscheppen.

Eet rustig
Neem kleine hapjes en kauw goed. Wacht tot de ene hap op is voor je de volgende opschept. Door rustig te eten heb je eerder door wanneer je vol zit. Heb je er moeite mee om langzaam te eten, leg dan je bestek neer tussen twee happen.

De nasmaak
Let eens op de nasmaak van alles wat je eet en geniet ervan.

Maak er werk van
Als je aandacht hebt besteed aan het eten, is de kans groter dat je er bewust van geniet. Je hoeft niet per se een uur in de keuken hebben gestaan. Je kunt er ook werk van maken door de tafel te dekken of het eten netjes op te dienen in schalen.

Wissel van hand
Eet eens met je andere hand. Dat is wennen en daardoor gaat het eten minder op automatische piloot. Een fijne truc voor als bewust eten je lastig afgaat.

Neem jij de tijd om te eten?

 

Foto: Shutterstock.com
Wat vind je ervan?

Reacties

Groepsapps

19.09.2018 - Familie-app, babyshower Kim, cadeau voor A… Uit onderzoek blijkt dat die rits groepsapps in WhatsApp voor stress zorgt. Lees verder

Airmiles inwisselen

18.09.2018 - Heb jij Air Miles gespaard voor 1 november 2013? Air Miles ouder dan vijf jaar verlopen dit jaar op 1 november. Dit kun je doen met jouw oude Air Miles. Lees verder

Passie ontwikkelen

16.09.2018 - Hoewel het een vaak goedbedoeld advies is, kun je je beter niet helemaal blindstaren op het vinden en volgen van je passie. Lees verder

Latrelatie

14.09.2018 - Samenwonen lijkt nog altijd de norm, merkt journalist Kim (34) in haar omgeving. Maar waarom eigenlijk? Zij en haar vriend latten al bijna drie jaar en vinden dat prima zo. Lees verder

Voordelen van meer lezen

13.09.2018 - Op vakantie heb je vrije tijd, is de genietfactor vaak hoger en ben je relaxter. Zonde natuurlijk als je na thuiskomst meteen weer in standje ratrace schiet. Op vakantie lees je vaak meer en door dat thuis ook wat vaker te doen, kun je jezelf helpen het vakantiegevoel vast te houden. Lees verder

Cleanup

13.09.2018 - Doe mee aan de grootste opruimactie ooit: de World Cleanup Day op zaterdag 15 september. Overal ter wereld steken mensen die dag de handen uit de mouwen om zwerfafval te verzamelen. Lees verder

Zelfvertrouwen door de jaren heen

11.09.2018 - Dit gebeurt er met je zelfvertrouwen in de loop van je leven. Lees verder

Alleen zijn

09.09.2018 - In een druk leven met werk, gezin en sociale contacten schiet tijd voor jezelf er vaak bij in. Terwijl Santé’s Annemiek ontdekt dat ze daar nou juist zo’n behoefte aan heeft. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 306 |
Mis niets
Daghoroscoop
Maagd

Jouw fantasie kent geen grenzen vandaag. Dat is heel goed, mits je daar zelf…

» Naar de daghoroscopen